http://www.promotor.ro/teste-auto/test- ... e-10434805
Test: Citroen C5 facelift 2.0 HDi 160 CP BVA. Monsieur Elegance
Citroen C5 a primit un facelift deja de ceva vreme, iar noi am testat acum una dintre cele mai atractive versiuni prin raportul performanĂželor, a dotĂŁrilor Âşi a preĂžului. Este vorba de versiunea 2.0 HDi cu transmisie automatĂŁ Âşi echipare Exclusive. MeritĂŁ banii?
Am testat una dintre versiunile cele mai interesante de Citroen: 2.0 HDi 160 CP BVA, adicã un turbodiesel de doi litri combinat cu o transmisie automatã În ºase trepte. Un duet pe care l-aº recomanda oricui cautã o limuzinã de clasã medie care sã-i ofere mai presus de toate confort ºi un sentiment de eleganÞã. Evident Însã, aceastã maºinã nu e pentru toatã lumea.
Ăn primul rând, iubitorii de TDI-uri vor strâmba din nas: maÂşina nu e la fel de bine proporĂžionatĂŁ ca puternicii sĂŁi competitori germani – consola faÞã este ĂŽn continuare prea lungĂŁ pentru binele propriu (vei atinge ĂŽn continuare bordurile supradimensionate puse de 'edilii' români), iar luneta este concavĂŁ Âşi nu va fi pe placul tuturor. CĂŁci, deÂşi francezii s-au chinuit cât au putut sĂŁ facĂŁ o maÂşinĂŁ germanĂŁ, franĂžuzescul ĂŽncĂŁ respirĂŁ ĂŽn ea!
Ăn al doilea rând, ĂŽn echiparea cu motor turbodiesel de 2 litri 160 CP BVA, e cea mai lentĂŁ din segment comparativ cu motorizĂŁrile de putere similarĂŁ (10 secunde pentru 0-100 km/h, comparativ cu cele 8,6 secunde ale liderului Passat 2.0 TDI 177 CP sau cele 8.8-9.6 secunde necesare celorlalĂži competitori francezi, germani sau japonezi). Nici la consum nu stĂŁ mai bine, cei 6,2 litri/100 km fiind depĂŁÂşiĂži doar de Toyota Avensis (6,3 l/100 km), luând ĂŽn calcul din nou motorizĂŁrile similare. Liderul, din nou Passat, declarĂŁ doar 5,3 l/100 km...
Ăn al treilea rând, nici ĂŽn privinĂža spaĂžiului de stocare nu stĂŁ strĂŁlucit: are cel mai mic portbagaj din clasĂŁ – 439 de litri, comparat cu cei minim 450 de litri (Renault Laguna) sau maxim 595 de litri (Skoda Superb). AceleaÂşi consideraĂžii pot fi fĂŁcute Âşi ĂŽn privinĂža spaĂžiului pentru pasageri, care, ĂŽn termeni concreĂži, este sub media segmentului.
Ăn fine, este Âşi o maÂşinĂŁ grea, la cele 1609 kilograme ale sale, fiind depĂŁÂşitĂŁ doar de Insignia (1613 kg), dar departe de cele 1520 de kilograme ale lui Peugeot 508... Pe orice datĂŁ tehnicĂŁ te-ai uita, Citroen C5 nu se aflĂŁ printre lideri, ci dimpotrivĂŁ, ocupĂŁ ultimele locuri. AÂşadar, de ce te-ai mai interesa de aceastĂŁ maÂşinĂŁ?
Am criticat ultima generaÞie de Citroen C5 atunci când a apãrut pentru cã se strãduia prea tare sã imite o maºinã germanã. Din acest motiv, mare parte din ºarmul francez al predecesoarei dispãruse. Totuºi, la o a treia Întâlnire cu ea, am putut aprecia mai atent ºi mai pe Îndelete lucrurile care scot În evidenÞã C5-ul.
Primul este interiorul – cel puĂžin ĂŽn dotĂŁrile medii Âşi superioare, se aflĂŁ printre cele mai bune din segment. Ai plastice moi, plĂŁcute la atingere, textile de calitate, piele moale acolo unde e neapĂŁratĂŁ nevoie, precum Âşi un design care rĂŁmâne simĂžitor deasupra a ceea ce putem vedea la competitori. E adevĂŁrat, ergonomia are de suferit din cauza accentului pus pe design, ĂŽnsĂŁ dupĂŁ câteva zile te obiÂşnuieÂşti Âşi ĂŽncepi sĂŁ apreciezi chiar Âşi ciudĂŁĂženiile butucului fix al volanului, sau sistemul multimedia cu interfaÞã non-intuitivĂŁ.
CĂŁci senzaĂžia generalĂŁ de eleganÞã desĂŁvârÂşitĂŁ te cucereÂşte ĂŽncet-ĂŽncet Âşi ĂŽncepi sĂŁ ierĂži acele lucruri nelalocul lor. Asamblarea este mult peste normele franceze, calitatea materialelor folosite este de primĂŁ mânĂŁ, iar sentimentul general este de lucru bine fĂŁcut, asamblat cu atenĂžie Âşi grijĂŁ. Chiar Âşi modul ĂŽn care stai mai jos ĂŽn scaune te bucurĂŁ – ĂŽncĂŁ te afli ĂŽntr-o maÂşinĂŁ mai degrabĂŁ old school, gânditĂŁ cu Âşoferul ĂŽn minte!
Unul dintre elementele cheie care te vor face sĂŁ iubeÂşti sau sĂŁ urĂŁÂşti aceastĂŁ maÂşinĂŁ este suspensia Hydractive III+. O vei urĂŽ dacĂŁ vrei o berlinĂŁ sport de clasĂŁ medie – chiar Âşi cu setarea Sport, tot ai ruliu Âşi tangaj pe denivelĂŁri, cât Âşi ĂŽn viraje. Cu certitudine, Citroen C5 nu este pentru sportivi! Trecerea peste denivelĂŁrile mici repetate Âşi decalate poate induce o miÂşcare de balans destul de neplĂŁcutĂŁ, ĂŽn timp ce lipsa unei conexiuni ĂŽntre ce simte Âşoferul ĂŽn volan Âşi ceea ce se ĂŽntâmplĂŁ la nivelul roĂžilor va penaliza comportamentul pe viraje.
Dar o vei iubi dacĂŁ tot ce vrei de la clasa medie este confortul suprem. Da, am pomenit deja de balansul neplĂŁcut, ĂŽnsĂŁ asta vei primi Âşi de la competitori. Ăn schimb, aceÂştia nu vor reuÂşi sĂŁ amortizeze la fel de bine gropile, denivelĂŁrile, crevasele, trecerile peste Âşinele de tramvai Âşi alte obstacole aruncate ĂŽn drum de cĂŁtre Âşoselele româneÂşti. Pur Âşi simplu pluteÂşti deasupra drumului, fĂŁrĂŁ a te preocupa prea tare de starea acestuia. Francezii Âşi-au bĂŁgat picioarele ĂŽn orice altceva, cu o idee supremĂŁ ĂŽn minte: sĂŁ realizeze cea mai confortabilĂŁ maÂşinĂŁ de clasĂŁ medie – iar eu zic cĂŁ au reuÂşit.
Nici cu ansamblul motor-cutie de viteze nu mi-e ruÂşine, ĂŽn ciuda timpilor de acceleraĂžie mai slabi. CĂŁci plecĂŁrile de pe loc pot fi Âşi intempestive dacĂŁ Ăžii morĂžiÂş, iar reacĂžiile cutiei de viteze automate sunt rapide Âşi de ĂŽncredere – pe autostradĂŁ maÂşina se lipeÂşte de asfalt, iar pe Âşosea poĂži depĂŁÂşi ĂŽn siguranÞã fĂŁrĂŁ a te stresa prea mult. TotuÂşi, stilul de condus general va fi unul relaxat, comod, liniÂştit. Iar pentru asta, eu am iubit cel mai mult aceastĂŁ maÂşinĂŁ.
Cãci noi, românii, suntem nãscuÞi nervoºi. Alergãm de colo-colo de nebuni, obsedaÞi de putere, de vitezã, de rapiditate. Ne grãbim degeaba, iar apoi ne mirãm cã oraºele noastre aratã ca niºte azile de nebuni În aer liber. Nu aºa stau lucrurile nici mãcar În cele mai nervoase oraºe din afarã. Parizienii nu prea sar de 50 km/h nici când au bulevardul liber În faÞã. NemÞii, la fel. Nordicii, ºi mai ºi. De ce ne grãbim noi Între douã stopuri, nu ºtiu. Ei bine, Citroen C5 se poate grãbi, dacã vrei, dar ÎÞi aratã cã existã ºi o altã cale, mai elegantã - ºofatul relaxat.
Sistemul audio hi-fi ĂŽĂži gâdilĂŁ plĂŁcut urechile, fotoliile sunt extrem de confortabile, suspensia atenueazĂŁ asperitĂŁĂžile bulevardelor româneÂşti iar insonorizarea te izoleazĂŁ fonic de gĂŁlĂŁgia de afarĂŁ. Ăn aceastĂŁ maÂşinĂŁ vei asculta RFI Âşi muzicĂŁ de relaxare, iar pe locurile din spate te poĂži relaxa ca Âşi când ai parcurge un oraÂş occidental, nu unul plin de zgomot tipic Balcanilor. FranĂžuzeÂşte, aÂşa.
Ăn echiparea Exclusive auto Âşi motorizarea 2.0 HDi 160 BVA, C5 facelift costĂŁ 32.326 Euro cu TVA inclus. AdicĂŁ mai mult decât un Passat 2.0 TDI Highline DSG (30.800 euro). La dotĂŁri comparabile, doar Skoda Superb e mai scumpĂŁ (32.879 euro), restul maÂşinilor de clasĂŁ medie cu motorizĂŁri turbodiesel de 160-170CP Âşi cutie automatĂŁ având preĂžuri de circa 30.000 de euro.
MeritĂŁ aÂşadar sĂŁ dai banii pe o maÂşinĂŁ care nu Ăžine pasul la performanĂžele pur tehnice cu competitorii? Aparent, nu. Dar din punctul meu de vedere, da, dacĂŁ Âştii ce vrei de la o maÂşinĂŁ de clasĂŁ medie. Iar dacĂŁ tu cauĂži mai presus de toate eleganĂža Âşi confortul, meritĂŁ sĂŁ plĂŁteÂşti pentru ele!
Cãci am testat peste 60 de maºini anul acesta, Însã În foarte puÞine m-am simÞit ca ºi când aº fi vrut sã rãmân mult mai mult timp acolo. Printre ele se numãrã ºi acest C5. Are un turbodiesel suficient de puternic, o cutie automatã care te scuteºte de griji, o Þinutã de drum demnã de o limuzinã de lux ºi un stil care ÎÞi oferã o bucãÞicã de relaxare francezã la fiecare drum spre ºi dinspre serviciu.
Poate cĂŁ tocmai de-aia mi-a Âşi plĂŁcut atât de mult – mi-a permis sĂŁ mĂŁ relaxez Âşi sĂŁ nu mai fiu obsedat de performanĂže. Iar pentru asta, dacĂŁ vrei maÂşinĂŁ ĂŽn segmentul mediu, zic sĂŁ nu eviĂži Citroen C5-ul, chiar dacĂŁ pe hârtie e departe de lideri. Nu doar cĂŁ este elegant Âşi desĂŁvârÂşit ca design, dar are acel quelque chose specific unei maÂşini demne de acest segment – te liniÂşteÂşte, te face sĂŁ te comporĂži ca un domn. Sau doamnĂŁ, dupĂŁ caz. Iar asta ĂŽĂži adaugĂŁ ani la viaÞã!
Doamnelor, domnilor, v-o recomand. Pe testate!
Date tehnice Citroen C5 2.0 Hdi 160 BVA
Cilindree – 1997 cmc
Putere maximĂŁ – 163 CP / 3.650 rpm
Cuplu maxim – 340 Nm / 2.000 rpm
AcceleraĂžie 0-100 km/h – 10 secunde
VitezĂŁ maximĂŁ – 210 km/h
Transmisie - automatĂŁ, 6 trepte + 1
Consum mediu, urban, extraurban – 6,2/8,2/5,1 litri/100 km
Lungime, lĂŁĂžime, ĂŽnĂŁlĂžime – 4.779 / 1860 / 1451 mm
MasĂŁ proprie – 1609 kg
Rezervor – 71 litri
Portbagaj – 439 litri
Euro V. Emisii CO2 – 163 g/km.
PreĂž: 32.326 euro cu TVA inclus