Ma bag si eu, cu cateva precizari, care mi s-au parut importante, pt. o auditie de calitate.
1-Nu e importanta numai calitatea componentelor audio, din instalatie, ci si felul in care sant ele montate si legate.
2- Alimentarea CD - playerului e f. importanta. Pe masinile mai vechi, la care firul de + e foarte subtire (dimensionat dupa puterile aparatelor din acei ani...2x5 W) trebuie inlocuit cu unul mai gros.Am facut asta pe Oltcit si s-a schimbat mult sunetul.La BX, nu am avut timp, dar o voi face.
3- Firele catre difuzoare trebuie sa fie foarte groase (eventual aurite).Si aceasta operatie va schimba mult calitatea sunetului.Cu fire subtiri nu se va obtine nici o data o auditie corecta.
4-Tweeterele trebuie montate in zonele superioare ale caroseriei si orientate direct catre urechile pasagerilor (nu indreptate spre parbriz sau in alta directie, de undr sa reflecte sunetul).
E foarte important ca acestea, sa nu fie din cele "piezo"...cu con...etc. Distorsioneaza si scot numai niste ss-ituri suparatoare, nu inalte clare.Recomand tweeterele cu membrana si cu magnet cat mai mare.
Recomand celor cu bugete modeste, sa caute prin televizoarele vechi, stereo...multe au avut tweetere de buna calitate (ITT...etc).Eu am 4 astfel de tweetere.In fatza sant montate in locul original, iar in spate, sant montate pe stalpii din spate ai cabinei, in carcasele de plastic de pe stalpi.
5- Basul-mediu, poate fi reprodus destul de bine si de difuzoarele chinezesti, dar e obligatoriu ca acestea sa aiba membrana din cauciuc (marginea) nu din hartie ondulata, iar restul membranei sa fie facut, fie din tesatura sintetica speciala, fie din plastic lucios.Sasiul difuzoarelor, e de preferat sa fie din aluminiu (aluminiul intra mult mai greu in rezonanta).
E foarte important, ca zonele din fatza membranelor sa fie izolate de zona din spate, prin etansare cu garnitura sau mastic.Altfel scade randamentul difuzoarelor.Poate fi vorba si de JBL sau altceva...daca nu e etansat corect, va suna mai prost ca unul chinezesc, montat bine.
La BX, se pot monta fie difuzoare de 12,5 cm diametru, in carcasele originale din usile fatza, fie unele mai mari, montate cu distantiere pe usa, dar prin mutilarea carcasei de plastic originale.Am avut asa ceva, montat pe Oltcit si sunau excelent.Asta e foarte important (si astfel ii raspund lui
mbc)...sa le montezi foarte ferm pe usa.Carcasele originale sant niste porcarii, la care trebuie sa renunti, daca vrei sa obtii un sunet corect. Acelasi lucru cred ca il voi face si eu.
Nu va incantati ca gasiti difuzoare de pe masini accidentate...Sant ele, in general, de firme renumite, dar sant proiectate pt. masinile respective (frecventze de rezonantza...etc.).Pe aceste masini, suna foarte bine, fiindca sant gandite bine incintele in care sant montate.O data scoase de acolo, prea multe nu mai stiu sa mai faca.In plus, am vazut foarte multe cu membrane de carton...sant de domeniul trecutului.
6- Unitatea???Eu sant la al 3-lea CD-Player Sony si nu as schimba marca pt. nimic.Suna excelent si sant foarte fiabile.In plus nu se intrerup decat cand treci prin gropi monstruoase....citesc CD-uri pe care altele nu sant in stare sa le citeasca.In plus, au un design si o realizare de invidiat.NU arata a "kitch"...a tiganie (cum arata cele ale altor firme).Butoanele...culorile...toate sant foarte fine.Nu se compara cu nimic (din cele accesibile ca pret, cu sigurantza).Acum am unul, model CDX-GT 200 (parca) cu mp3...4x50 W, iesire de subwoofer, intrare pt. surse auxiliare (memory-stick...).
Aparatele Sony, nu accenueaza neaparat joasele si inaltele.Au un egalizator foarte performant, care permite reglarea fina a sunetului, pe frecventzele dorite...ba chiar si presetarea anumitor reglaje si memorarea lor (separat, pe radio,CD si alte surse, separat) in functie de genul de muzica ascultat.
In plus, radiourile Sony, sant destul de performante si ca fidelitate si ca distantza de receptie (am prins posturi, in zone in care, cu alte aparate era liniste de mult). E foarte important si firul de antena, dar aceasta e o alta discutie (lungimea si calitatea lui).
7- Exista 2 solutii de organizare a instalatiei audio, intr-o masina.Si acest aspect trebuie stabilit din start.
Fie se merge pe 4 incinte, aproape simetrice (cele din spate sa fie ceva mai puternice) si se poate completa cu un subwoofer si o statie de minim 200 W.
Fie se merge pe 2 canale cu difuzoarele rasfirate prin masina (tweeterele sus, bass mediu in portiere si bass-ul profund in portbagaj.
Acesta e un alt aspect care scapa multora.Frecventzele joase, nu pot fi percepute de urechea umana, decat de la o anumita distantza.De aceea, e foarte important ca sursa de bass, sa se afle cat mai departe de locurile din fatza.De foarte multe ori, se intampla ca bass-ul profund sa se auda mai bine de pe strada, decat din masina....in masina auzindu-se doar o galagie.La acest capitol, masinile scurte (compactele) sant puternic defavorizate.
Personal inclin balantza pt. sistemul cu 4 incinte.Efectul spatial e mult mai bine pus in valoare.
8- Subwoofere??? Personal pariez pe tuburile de bass.Nici o alta incinta nu scoate un bass atat de profund ca tubul de bass.Am vazut fel de fel de incinte, dar mi-a ramas in minte un woofer JBL, in forma de tub, care scotea un bass zguduitor, atat prin putere, cat prin frecventzele joase pe care le reproducea.Mie mi se pare tubul, ca fiind forma perfecta, pt. woofer.Probabil ca tocmai forma de tub adanc, accentueaza si pune in valoare frecventzele joase.
Sant foarte importante cateva aspecte:
- Cutia wooferului sa fie inchisa.Cele cu bass-reflex, scat doar galagie...un bass mai spart, care pe masura ce cresti volumul, paleste si incepe sa sune prost.
E foarte important ca cutia sa fie foarte bine ramforsata, pt. a elimina rezonantzele parazite.Dar nici nu trebuie exagerat cu acest aspect, fiindca am vazut woofer care a coborit prea mult in frecventza si nu mai era perceptibil.Asta datorita cutiei.
Sant necesare multe calcule si multe teste, pt. a putea ajunge la ceva care sa sune rezonabil.E mai comod sa cumeri ceva de firma gata facut si care garanteaza o auditie rezonabila.
- Difuzorul....Sa fie de firma (Alpine, JBL...Rookford-Fostgate)(nu stiu cum se scrie corect).Sa fie cu carcasa de aluminiu.Sa aiba firele electrice incluse in suspensia difuzorului.Sa aiba magnetul cat mai puternic (pt.un raspuns ferm).Sa aiba cursa membranei, cat mai mare. Sa aiba membrana foarte bine ramforsata.....
Acum am un woofer chinezesc, tub, cu bass-reflex, de care nu sant deloc multumit.Suna ca un set de difuzoare capabile, montate pe placa portbagajului.Scoate doar un bass mediu.E drept ca e cuplat pe unul din canalele din spate (fiindca nu e gata inca statia).Daca si dupa ce voi monta statia, va suna la fel de prost, il voi modifica.Ii voi acoperi gaura de bass-reflex, il voi umple cu vatelina si ii voi inlocui difuzorul cu unul de firma....Asta daca nu ma decid sa-l schimb cu totul.

.
9 - Nu recomand in nici un caz folosirea casetofoanelor.Sant departe de CD-uri.Fidelitate slaba...casete care merg greu sau sant inregistrate pe diverse azimuturi ale capului magnetic si 2 casete la rand nu vor suna la fel....Au zgomot mare de fond...Dinamica slaba a sunetului...etc..
In ce priveste CD-urile...E foarte importanta matrita dupa care se copiaza muzica.Un CD original USA, suna mult mai bine decat unul inregistrat prin Europa, sau...mai trist, in Romania (in special la Roton).
Nu agreez muzica in format mp3 sau copierea de pe mp3.Prin compactare, muzica isi pierde din fidelitate si chiar se simte asta.Prefer CD-urile in format audio, chiar daca incape mai putina muzica si trebuie schimbate mai des.
E foarte important si cu ce CD-writer se face copierea.Un CD copiat pe un Writer Sony, suna mai bine.
Unele programe de copiere, au posibilitatea de a accentua anumite frecventze si daca acest reglaj a fost setat aiurea, CD-ul copiat, va iesi aiurea (va suna aiurea).
........................................................................................................
Si daca tot am ajuns la echipamentul audio, al masinilor noastre, pe mine ma supara la BX, pozitia locului pt. casetofon.E incomoda pana la Dumnezeu.E in fatza schimbatorului, foarte jos, de nu poti urmari afisajul aparatului in timpul mersului, iar eventualele corectii din butoane, trebuie facute de-a bushelea, cu mana incolacita pe dupa schimbator.Mai incomod de atat, nu se putea!!!
Ma bate gandul sa mutilez bordul si sa-l montez intr-o pozitie rezonabila, mai sus, cat sa fie in campul vizual, dar e destul de greu.
Ce parere aveti????Unde credeti ca ar merge pus???In locul gurilor de ventilatie (si coborate acestea)...In locul scrumierei...In locul ceasului????
O telecomanda (ca m-am gandit si la varianta asta) rezolva doar partial problema, fiindca tot nu poti urmari afisajul si incarcarea CD-urilor, ramane tot incomoda.
Ar mai fi o rezolvare....Montarea definitiva in bord, a panoului frontal al CD-playerului, separat de acesta, undeva in zona ceasului, eventual cu un servomotor care sa-l scufunde intr-o fanta din bord, pt. a nu fi la vedere, iar legaturile electrice, se fac cu fire, pana pe aparat.Dar incarcarea CD-urilor, ramane tot jos, in aparat.Deci problema nu e rezolvata decat partial, chiar daca solutia e una ingenioasa si haioasa.
Mi-e greu sa iau o hotarare in acest sens, cu atat mai mult, cu cat trebuie modificat bordul.Astept idei, din partea voastra!!!