http://www.promotor.ro/masini-noi/dosar ... e-10567950
TOP 10: cele mai vândute modele din Europa În 2012, pe clase
Este cazul pentru o retrospectivã a vânzãrilor pe clase În cel mai prost an de vânzãri de maºini noi din aceastã crizã. Iatã, aºadar, care au fost cele mai vândute modele din fiecare segment În 2012 (În parantezã variaÞia procentualã faÞã de 2011).
Ăn clasa mini, cel mai mult are de câºtigat Fiat, primele douĂŁ poziĂžii ale clasamentului fiind ocupate de Panda Âşi 500, ĂŽn uÂşoarĂŁ scĂŁdere faÞã de 2011, ĂŽn timp ce Volkswagen urcĂŁ pe a treia poziĂžie, graĂžie micului VW Up!, care reuÂşeÂşte ĂŽn doar câteva luni sĂŁ depĂŁÂşeascĂŁ 100.000 de unitĂŁĂži vândute.
Fiat Panda: 185.230 (-2%)
Fiat 500: 147.198 (-6%)
VW Up!: 113.809 (--)
Renault Twingo: 92.514 (-31%)
Toyota Aygo: 72.283 (-18%)
Smart ForTwo: 69.838 (-11%)
Peugeot 107: 69.376 (-19%)
Hyundai i10: 66.669 (-8%)
Citroen C1: 65.772 (-21%)
Ford Ka: 59.112 (-20%)
Kia Picanto: 58.354 (+13%)
Chevrolet Spark: 46.770 (-28%)
Skoda Citigo: 27.728 (--)
Suzuki Alto: 22.090 (-33%)
SEAT Mii: 18.822 (--)
Toyota iQ: 9.245 (-29%)
Nissan Pixo: 8.776 (-41%)
Daihatsu Cuore/Charade: 1.453 (-48%)
Renault Twingo a fost lovit serios de crizã În 2012, coborând sub 100.000 de unitãÞi vândute. SituaÞia este pesimistã ºi pentru rivalii francezi Peugeot 107 ºi Citroen C1, care se vãd devansaÞi, la o distanÞã nu foarte mare, de frãÞiorul japonez Toyota Aygo.
Un alt model care pierde mult teren este Ford Ka, afectat mai mult decât smart ForTwo sau coreeanul Hyundai i10. Singurul model ale cãrui vânzãri evolueazã faÞã de 2011 este KIA Picanto, În timp ce conaÞionalul Chevrolet Spark Înregistreazã un minus de peste un sfert.
Nou-veniÞii Skoda Citigo ºi Seat Mii (fraÞii gemeni ai lui VW Up!) au pornit mai târziu ºi mai timid faÞã de modelul german, dar sunt dezavantajaÞi ºi de prezenÞa pe mai puÞine pieÞe.
SĂŁ vedem topul ceor mai vândute modele de clasĂŁ micĂŁ ĂŽn 2012 - PE PAGINA URMĂTOARE
La finalul lui 2012, lupta acerbã dintre VW Polo ºi Ford Fiesta a fost câºtigatã de cel din urmã, la o diferenÞã confortabilã, de peste 20.000 de exemplare, În principal pentru cã Polo a suferit o scãdere mai drasticã a vânzãrilor.
Ford Fiesta: 326.503 (-12%)
VW Polo: 303.696 (-18%)
Opel Corsa: 281.875 (-14%)
Renault Clio: 259.624 (-15%)
Toyota Yaris: 176.719 (+25%)
Peugeot 208: 161.105 (--)
Citroen C3: 152.079 (-16%)
Skoda Fabia: 142.028 (-14%)
Fiat Punto: 141.205 (-36%)
SEAT Ibiza: 125.330 (-23%)
Peugeot 207: 110.385 (-55%)
MINI: 104.522 (-10%)
Audi A1: 98.931 (+1%)
Hyundai i20: 90.819 (+12%)
Dacia Sandero: 80.691 (+13%)
Kia Rio: 71.438 (+133%)
Citroen DS3: 64.164 (-12%)
Nissan Micra: 60.386 (-20%)
Suzuki Swift: 60.164 (-6%)
Lancia/Chrysler Ypsilon: 55.954 (-9%)
Chevrolet Aveo: 53.095 (+9%)
Honda Jazz: 50.681 (-12%)
Peugeot 206+: 43.659 (-48%)
Dacia Logan: 41.884 (-14%)
Fiat Linea: 34.613 (-2%)
Nissan Note: 31.638 (-11%)
Renault Modus: 30.315 (-37%)
Mazda2: 30.073 (-21%)
Alfa Romeo MiTo: 25.265 (-37%)
Renault Symbol/Thalia: 22.624 (-51%)
Opel Agila: 22.573 (-21%)
Mitsubishi Colt: 18.535 (-29%)
Toyota Verso-S: 18.202 (-12%)
Suzuki Splash: 17.561 (+10%)
Hyundai Accent: 13.405 (-42%)
Ford Fusion: 8.155 (-56%)
Subaru Trezia: 2.029 (-28%)
Tata Indica: 1.214 (-52%)
Fiat Albea: 1.018 (-89%)
Opel Corsa ºi Renault Clio sunt urmãtoarele modele care reuºesc sã depãºeascã bariera de 250.000 de exemplare vândute În 2012, dar felicitãrile le primeºte Toyota Yaris, fiind singurul model din TOP 10 care reuºeºte o evoluÞie faÞã de 2011.
Ăn ce-i priveÂşte pe francezi, Clio stĂŁ mult mai bine decât Peugeot 208 datoritĂŁ celei de-a treia generaĂžii, care a primit discounturi generoase ĂŽnainte de lansarea lui Clio 4. TotuÂşi, ”leul” mai are, pe lângĂŁ 208, vânzĂŁri suficient de bune pentru 207 Âşi 206+, aÂşa ĂŽncât Peugeot se poate lĂŁuda cu un total de circa 315.000 maÂşini de clasĂŁ micĂŁ vândute ĂŽn 2012.
Spre finalul primelor zece poziÞii, se remarcã rezistenÞa lui Citroen C3 În faÞa lui Skoda Fabia, ambele modele fiind afectate cam la fel de scãderea vânzãrilor, În timp ce alt model VAG, Seat Ibiza, se apropie foarte mult de italianul Fiat Punto, afectat de un minus drastic.
Ăn afara TOP 10 se observĂŁ cĂŁ, ĂŽn domeniul premium, Mini rĂŁmâne mai bine vândut decât A1 (deÂşi Mini e pe minus, faÞã de A1), dar poate mai interesant este cĂŁ modelul coreean KIA Rio vinde ĂŽn 2012 de peste douĂŁ ori mai mult decât ĂŽn 2011. ÂŞi confratele Hyundai i20 stĂŁ bine, cu o evoluĂžie de 12%.
Surprinde plãcut evoluÞia modelului Dacia Sandero, cele peste 80.000 de exemplare vândute reprezentând un plus de 13% faÞã de 2011 - totuºi, trebuie menÞionat cã succesul modelului se datoreazã În special versiunii Stepway (mai mult de jumãtate din vânzãrile de Sandero), care e preferatã pentru capacitãÞile sale de crossover. Pe de altã parte, Dacia Logan contrabalanseazã printr-un regres notabil faÞã de 2011.
Dintre modelele cu volume de vânzãri de peste 50.000 de unitãÞi se mai remarcã doar Chevrolet Aveo, cu aproape 10% În plus faÞã de 2011, În timp ce Citroen DS3 se vine mai slab În 2012 decât În anul precedent. Dacã despre coreeni putem spune cã fac o figurã bunã În acest segment, nu la fel se Întâmplã cu japonezii, pe minus faÞã de 2011 (cu excepÞia lui Suzuki Splash, cu un plus de 10%, graÞie faceliftului recent).
SĂŁ vedem topul ceor mai vândute modele de clasĂŁ compactĂŁ ĂŽn 2012 - PE PAGINA URMĂTOARE
Segmentul cu cele mai mari vânzãri din Europa este dominat, fãrã surprize, de Volkswagen Golf, În timp ce urmãtoarele douã locuri ale podiumului sunt ocupate de alte douã modele germane: Opel Astra ºi Ford Focus, despãrÞite de numai 3.700 de exemplare. Totuºi, nu putem omite faptul cã toate aceste trei modele au suferit scãderi de peste 10% ale vânzãrilor faÞã de 2011, o oglindã a crizei auto acute.
Volkswagen Golf: 441.641 (-11%)
Opel Astra: 263.122 (-20%)
Ford Focus: 259.353 (-16%)
Renault Megane: 207.699 (-17%)
Skoda Octavia: 178.023 (-5%)
BMW Seria 1: 156.922 (+16%)
Audi A3: 135.418 (-6%)
Peugeot 308: 120.901 (-22%)
Citroen C4: 101.553 (-10%)
Hyundai i30: 101.003 (+0,1%)
Kia Cee'd: 79.419 (+10%)
Toyota Auris: 77.259 (-19%)
Mercedes A-Class: 70.510 (-20%)
Alfa Romeo Giulietta: 61.465 (-22%)
Seat Leon: 61.015 (-15%)
Honda Civic: 54.974 (+16%)
Chevrolet Cruze: 40.009 (+7%)
Renault Fluence: 37.396 (-15%)
Volkswagen Jetta: 34.855 (-6%)
Volvo S40/V50: 32.984 (-36%)
Citroen DS4: 30.677 (+33%)
Mazda3: 25.531 (-27%)
Volvo V40: 21.522 (--)
Toyota Corolla: 17.960 (-33%)
Fiat Bravo: 17.260 (-46%)
Lancia/Chrysler Delta: 14.127 (-25%)
Volvo C30: 10.336 (-33%)
Hyundai Elantra: 5.686 (+22%)
Mitsubishi Lancer: 5.493 (-60%)
Subaru Impreza: 2.671 (-65%)
Citroen C-Elysee: 2.424 (--)
Peugeot 301: 2.400 (--)
Skoda Rapid: 2.320 (--)
Seat Toledo: 1.236 (--)
Suzuki Kizashi: 1.088 (-36%)
La fel ca În cazul clasei mici, locul al 4-lea Îi revine tot unui model Renault, Megane reuºind sã depãºeascã uºor bariera de 200.000 de exemplare vândute. Adicã mult mai bine decât rivalii francezi Peugeot 308 ºi Citroen C4 (mai ales În cazul leului vorbim de o scãdere considerabilã).
AtenÞia este atrasã de rivalitatea din domeniul premium, unde A-Class, lansat mai recent, deºi e depãºit fãrã drept de apel de rivalii Audi A3 ºi BMW Seria 1, ºi-a Început cariera În forÞã. Modelul BMW are un avans de peste 20.000 de exemplare faÞã de redutabilul A3, Seria 1 fiind, de altfel, singurul din TOP 10 cu un plus consistent al vânzãrilor faÞã de anul precedent.
De remarcat, ĂŽnsĂŁ, rezultatele surprinzĂŁtor de bune pentru Skoda Octavia (de peste 5 ori mai bine vândutĂŁ decât ”vĂŁrul” VW Jetta), dar Âşi Hyundai i30, care ”rĂŁmâne pe poziĂžii” graĂžie noii generaĂžii. De altfel, coreenii se pot lĂŁuda cu creÂşteri ale vânzĂŁrilor Âşi ĂŽn acest segment, pe lângĂŁ i30 impresionând Âşi KIA Ceed, cu o creÂştere de 10%.
Nici un model japonez nu figureazã În TOP 10, cel mai bine plasat fiind Toyota Auris, cu o scãdere notabilã faÞã de 2011. Doar Honda Civic are vânzãri mai bune În 2012, dar volumul de vânzãri nu e impresionant. Mai degrabã impresioneazã poziÞionarea bunã a douã modele care mizeazã pe feeling, Alfa Romeo Giulietta ºi Seat Leon (chiar dacã, din pãcate, vânzãrile sunt vizibil mai proaste decât În 2011).
Mici aplauze mai primesc ºi Chevrolet Cruze ºi Hyundai Elantra, datoritã creºterii uºoare a vânzãrilor, dar mai ales Citroen DS4, care le dã speranÞe francezilor În viitorul gamei DS. Tot mari speranÞe κi pun ºi cei de la VAG În noile berline compacte Skoda Rapid ºi Seat Toledo, care sunt foarte aproape de rivalii low-cost francezi Citroen C-Elysee ºi Peugeot 301.
SĂŁ vedem topul ceor mai vândute modele de clasĂŁ medie, mare Âşi lux ĂŽn 2012 - PE PAGINA URMĂTOARE
CLASA MEDIE
ªi În clasa medie se repetã situaÞia din clasa compactã, cu Volkswagen dominând datoritã modelului Passat. Urmãtoarele poziÞii le revin unor actori grei din domeniul premium, a cãror rivalitate este extrem de importantã: BMW Seria 3 vs. Mercedes-Benz C-Class vs. Audi A4 (modelul BMW fiind tot singurul din TOP 10 pe plus).
Volkswagen Passat: 207.273 (-15%)
BMW Seria 3: 181.769 (+9%)
Mercedes-Benz C-Class: 165.779 (-7%)
Audi A4: 145.317 (-10%)
Opel Insignia: 98.537 (-29%)
Peugeot 508: 84.309 (-2%)
Ford Mondeo: 71.384 (-17%)
Audi A5: 64.725 (-4%)
Volvo S60/V60: 62.027 (-11%)
Toyota Avensis: 56.304 (+0,1%)
Skoda Superb: 53.072 (-5%)
Citroen C5: 39.774 (-36%)
Hyundai i40: 35.315 (--)
Renault Laguna: 29.400 (-41%)
Mazda6: 19.342 (-31%)
Seat Exeo: 12.124 (-44%)
Subaru Legacy/Outback: 9.296 (-21%)
Honda Accord: 7.897 (-36%)
Kia Optima: 4.441 (--)
Renault Latitude: 4.274 (-60%)
Alfa Romeo 159. 4.144 (-60%)
Lexus IS: 2.288 (-43%)
Chevrolet Malibu: 1.260 (--)
Chiar dacĂŁ A4 pare sĂŁ fi pierdut ”bĂŁtĂŁlia” cu rivalii sĂŁi, adevĂŁrul este cĂŁ germanii se bazeazĂŁ Âşi pe derivatul A5, aÂşa ĂŽncât vânzĂŁrile cumulate ale lui A4 Âşi A5 depĂŁÂşesc 200.000 de exemplare, apropiindu-se de vânzĂŁrile lui Passat. Un alt model premium care figureazĂŁ ĂŽn TOP 10 este Volvo S60 (cu varianta break V60), dar cu vânzĂŁri mult mai mici decât ale nemĂžilor.
Pltuonul constructorilor generaliÂşti (alĂžii decât Volkswagen) este condus de Opel Insignia, care scade dub 100.000 de exemplare din cauza scĂŁderii de aproape 30% (cea mai mare scĂŁdere din TOP 10). Ăn mod interesant, Peugeot 508 este urmĂŁtorul clasat, stând mai bine decât Ford Mondeo Âşi mult mai bine decât vĂŁrul Citroen C5, dar mai ales rivalii francezi Renault Laguna Âşi Latitude (cu scĂŁderi foarte mari ale vânzĂŁrilor).
Singurul japonez din acest segment care face o figurã bunã este Toyota Avensis, restul modelelor (Mazda6, Subaru Legacy sau Honda Accord) având nu doar vânzãri slabe, ci ºi scãderi notabile faÞã de 2011. Se remarcã, În schimb, Skoda Superb, care, În ciuda vechimii, reuºeºte sã se menÞinã onorabil.
De urmãrit În 2013 prestaÞiile modelelor coreene: noul Hyundai i40 a intrat În scenã pe cai mari, având În vizor chiar Passat-ul, iar Chevrolet Malibu sperã sã fie un model mult mai bine vândut decât Evanda.
CLASA MARE
Acest segment e un teren predilect pentru producãtorii premium, iar BMW Seria 5 are câºtig de cauzã, chiar dacã Audi A6 Înregistreazã o creºtere deloc de neglijat a vânzãrilor faÞã de 2011. Acest lucru se datoreazã lansãrii unei noi generaÞii În 2012, ceea ce a fãcut ca, În 2012, Audi A6 sã depãºeascã Mercedes-Benz E-Class cu doar câteva sute de unitãÞi.
Restul jucãtorilor din clasa mare fac pur ºi simplu figuraÞie, având volume de vânzãri modice În comparaÞie cu trio-ul german. Se remarcã, totuºi, o creºtere a interesului publicului În principal pentru Jaguar XF, dar ºi pentru modelul american Chrysler 300 (vândut pe unele pieÞe ca Lancia Thema).
BMW Seria 5: 121.118 (-16%)
Audi A6: 101.410 (+20%)
Mercedes-Benz E-Class: 101.187 (-22%)
Volvo V70/XC70: 45.268 (-9%)
Jaguar XF 19.220 (+15%)
Volvo S80: 4.664 (-11%)
Lexus GS: 2.322 (--)
Lancia Thema/Chrysler 300: 1.847 (+55%)
Citroen C6: 1.576 (--)
Hyundai Genesis: 1.005 (-41%)
CLASA LUX
Ăn cazul limuzinelor de lux vorbim de scĂŁderi accentuate ale vânzĂŁrilor, doar Porsche Panamera fiind scutit de acest trend descendent. BMW Seria 7 este mai bine vândut decât S-Class Âşi A8, ĂŽn timp ce Jaguar XJ stĂŁ mai bine decât ĂŽnvechitul Phaeton.
BMW Seria 7: 8.257 (-9%)
Porsche Panamera: 7.636 (+2%)
Mercedes-Benz S-Class: 7.439 (-25%)
Audi A8: 6.935 (-24%)
Jaguar XJ: 2.341 (-37%)
Volkswagen Phaeton: 2.259 (-24%)
SĂŁ vedem topul ceor mai vândute monovolume Âşi vanuri ĂŽn 2012 - PE PAGINA URMĂTOARE
MONOVOLUME MICI, COMPACTE ÂŞI MARI
Cel mai bine vândut monovolum din Europa În 2012 a fost Renault Scenic, deºi lovit de o scãdere relativ mare. Mult mai interesant este Mercedes-Benz B-Class, pe a doua poziÞie, cu vânzãri aproape duble faÞã de 2012, graÞie noii generaÞii.
Renault ScĂŠnic: 132.212 (-18%)
Mercedes-Benz B-Class: 121.130 (+89%)
Ford C-Max: 114.514 (-10%)
Volkswagen Touran: 106.852 (-10%)
Opel Zafira/ZafiraTourer: 96.395 (+33%)
Peugeot 3008: 96.304 (-17%)
Citroen C4 Picasso: 78.734 (-25%)
Opel Meriva: 78.666 (-38%)
Volkswagen Golf Plus: 68.461 (-19%)
Citroen C3 Picasso: 53.369 (-18%)
Peugeot 5008: 52.897 (-24%)
Hyundai ix20: 44.853 (-5%)
Ford S-Max: 38.313 (-19%)
Volkswagen Sharan: 36.839 (-20%)
Toyota Verso: 33.064 (-16%)
Skoda Roomster: 31.967 (+7%)
Kia Venga: 31.412 (-24%)
Seat Altea: 28.098 (-26%)
Dacia Lodgy: 27.417 (--)
Citroen DS5: 23.293 (--)
Ford Galaxy: 22.824 (-17%)
Chevrolet Orlando: 22.743 (+15%)
Seat Alhambra: 19.096 (+11%)
Ford B-Max: 16.130 (--)
Lancia Musa: 15.515 (-6%)
Renault Espace: 12.605 (-18%)
Mazda5: 12.279 (-32%)
Fiat 500L: 9.174 (--)
Lancia/Chrysler Voyager: 5.590 (+21%)
Peugeot 807: 4.605 (-26%)
Citroen C8: 4.124 (-24%)
Fiat Idea: 2.892 (-52%)
Pe locurile trei ºi patru regãsim douã modele cunoscute În segment, ambele cu scãderi de 10%, În timp ce la jumãtatea TOP 10 avem din nou parte de o surprizã: monovolumul cu 7 locuri Opel Zafira, cu vânzãri mai mari În 2012 cu o treime faÞã de 2011.
Verii francezi Peugeot 3008 ºi Citroen C4 Picasso Încheie plutonul monovolumelor compacte, demonstrând cã acestea sunt cele mai cerute de publicul european. Considerând cã Peugeot 5008 e varianta cu 7 locuri a lui 3008, iar Golf Plus ºi Touran Împart platforma tehnicã a lui Golf, neoficial ierarhia se schimbã În acest domeniu al monovolumelor compacte...
De la locul 8 ĂŽn jos intervin ĂŽn scenĂŁ Âşi monovolumele bazate pe modele de clasĂŁ micĂŁ, Opel Meriva fiind cel mai bine vândut, dar fiind lovit Âşi de o scĂŁdere drasticĂŁ a vânzĂŁrilor faÞã de 2011. RĂŁmâne de vĂŁzut dacĂŁ noul Ford B-Max are vreo ”vinĂŁ”, deoarece este vĂŁzut ca principalul contracandidat al lui Meriva Âşi chiar pretendentul titulaturii de cel mai vândut monovolum de clasĂŁ micĂŁ ĂŽn 2013.
Ăn ce priveÂşte monvolumele de categorie mai mare, cea mai bunĂŁ cifrĂŁ de vânzĂŁri o ĂŽnregistreazĂŁ Ford S-Max, urmat foarte aproape de Volkswagen Sharan (care, astfel, stĂŁ mai bine cu 10.000 de exemplare faÞã de Ford Galaxy). Francezii, altĂŁ datĂŁ lideri ĂŽn acest domeniu, au vânzĂŁri palide, Espace, 807 Âşi C8 fiind comercializate ĂŽmpreunĂŁ ĂŽn circa 20.000 de exemplare.
Nu putem trece cu vederea intrarea pe piaÞã a unuia dintre cele mai ieftine monovolume familiste cu 7 locuri: Dacia Lodgy a depãºit deja un rival important, Chevrolet Orlando (care, faÞã de 2011, Înregistreazã o creºtere susÞinutã a vânzãrilor), modelul românesc promiÞând o creºtere vertiginoasã În 2013.
O menÞiune privind Citroen DS5: deºi francezii marketeazã acest model drept un rival original al berlinelor de clasã medie, DS5 e bazat pe platforma tehnicã a monovolumului C4 Picasso. Totuºi, de remarcat startul bun al vânzãrilor lui DS5, fiind de urmãrit dacã modelul κi va pãstra magnetismul ºi În 2013.
VANURI MICI, MEDII ÂŞI MARI
Cei care au nevoie de mult spaÞiu pentru familie ºi bagaje, dar vor ºi preÞuri mai accesibile, au la dispoziÞie maºinile familiste derivate din vanurile de marfã. Iar VW conduce detaºat: În domeniul vanurilor compacte prin Caddy, iar În cel al vanurilor mari prin Transporter. Francezii stau ºi ei bine, modelele Citroen ºi Peugeot devansând Renault, iar Dacia Dokker promite o evoluÞie spectaculoasã În 2013.
Volkswagen Caddy: 51.911 (-9%)
Volkswagen Transporter: 50.716 (+4%)
Citroen Berlingo: 42.998 (-8%)
Peugeot Partner: 32.040 (-10%)
Renault Kangoo: 27.249 (-24%)
Mercedes Vito/Viano: 25.320 (-12%)
Fiat Ducato: 21.205 (+12%)
Fiat Fiorino/Qubo: 16.619 (-17%)
Ford Transit/Tourneo: 15.529 (-3%)
Renault Trafic: 11.880 (-4%)
Fiat Doblo: 9.830 (-41%)
Opel/Vauxhall Vivaro: 7.148 (-4%)
Nissan NV200/Evalia: 6.361 (+43%)
Mercedes-Benz Sprinter: 5.545 (+6%)
Peugeot Expert/Boxer: 5.029 (-5%)
Peugeot Bipper: 4.779 (-38%)
Citroen Nemo: 4.245 (-45%)
Hyundai H-1: 2.957 (+9%)
Dacia Dokker: 1.026 (--)
SĂŁ vedem topul ceor mai vândute SUV-uri Âşi crossover-uri ĂŽn 2012 - PE PAGINA URMĂTOARE
SUV-URI / CROSSOVER-URI MICI ÂŞI COMPACTE
Liderul segmentului SUV/crossover În 2012 rãmâne Nissan Qashqai, cu vânzãri mult mai bune decât ale urmãritorului VW Tiguan, dar modelul german stã mai bine decât anul trecut, cu o creºtere de 33% a vânzãrilor.
Ceea ce ĂŽnseamnĂŁ cĂŁ Dacia Duster cade pe locul trei, plĂŁtind tribut Âşi unei scĂŁderi importante a vânzĂŁrilor faÞã de 2011. Partea bunĂŁ este, totuÂşi, cĂŁ Duster rĂŁmâne peste bariera de 100.000 de exemplare. Ăn plus, concernul Renault-Nissan se poate spune cĂŁ face legea ĂŽn acest segment, vânzĂŁrile cumulate ale lui Qashqai, Duster Âşi Juke depĂŁÂşind 400.000 de exemplare.
Nissan Qashqai: 218.755 (+1%)
Volkswagen Tiguan: 156.662 (+33%)
Dacia Duster: 111.504 (-21%)
Nissan Juke: 105.371 (-1%)
Hyundai ix35: 94.038 (+26%)
Kia Sportage: 88.562 (+31%)
Audi Q3: 72.424 (--)
BMW X3: 71.426 (+18%)
BMW X1: 64.773 (-22%)
Ford Kuga: 63.092 (-8%)
Skoda Yeti: 62.685 (+13%)
MINI Countryman: 55.446 (+3%)
Audi Q5: 54.540 (-17%)
Range Rover Evoque: 51.852 (+330%)
Volvo XC60: 46.789 (-9%)
Honda CR-V: 37.738 (+5%)
Toyota RAV4: 36.294 (-17%)
Mercedes-Benz GLK: 33.528 (+10%)
Mitsubishi ASX: 32.841 (-32%)
Suzuki SX4: 29.926 (-16%)
Mazda CX-5: 25.762 (--)
Chevrolet Captiva: 23.190 (-2%)
Opel Antara: 18.764 (+115%)
Land Rover Freelander: 18.633 (-23%)
Renault Koleos: 15.335 (-9%)
Subaru XV: 15.123 (--)
Mitsubishi Outlander: 14.738 (-17%)
Subaru Forester: 12.931 (-13%)
Suzuki Jimny: 12.535 (-3%)
Suzuki Grand Vitara: 12.110 (-26%)
Hyundai Santa-Fe: 11.092 (-18%)
Citroen C4 Aircross: 11.034 (--)
Jeep Compass: 9.867 (+48%)
Fiat Sedici: 8.683 (-41%)
Nissan X-Trail: 8.367 (-9%)
Jeep Wrangler: 7.560 (+11%)
Opel/Vauxhall Mokka: 5.965 (--)
KIA Soul: 5.713 (-50%)
SsangYong Korando: 4.732 (-3%)
Mazda CX-7: 4.274 (-58%)
Peugeot 4008: 3.743 (--)
Toyota Urban Cruiser: 3.528 (-49%)
Daihatsu Terios: 2.162 (-56%)
Lada Niva: 2.095 (-21%)
Citroen C-Crosser: 1.972 (-54%)
Peugeot 4007: 1.425 (-60%)
Se remarcã evoluÞia foarte bunã a SUV-urilor coreene Hyundai ix35 ºi KIA Sportage, ambele cu vânzãri În creºtere serios faÞã de 2011. ªi germanii premium stau destul de bine, Audi Q3 devansând deja BMW X1 (care plãteºte tribut unei scãderi de care profitã fratele mai mare BMW X3).
Vãrul lui Tiguan, Skoda Yeti, face ºi el o figurã bunã, cu o creºtere importantã a vânzãrilor, mai mare decât cea a lui Mini Countryman. Dacã scãderea vânzãrilor lui Q5 e explicabilã de apariÞia fratelui mai mic Q3, analiºtii au fost luaÞi prin surprindere de vânzãrile senzaÞionale ale divei momentului: Range Rover Evoque, care a depãºit În 2012 bariera de 50.000 de exemplare vândute.
Ăn ce-i priveÂşte pe japonezi, cel mai bine clasat producĂŁtor, dupĂŁ Nissan, nu mai este Toyota, ci Honda, modelul CR-V reuÂşind sĂŁ devanseze RAV4. Mitsubishi ASX nu s-a vândut aÂşa de bine ĂŽn 2012, o explicaĂžie fiind Âşi lansarea ĂŽn paralel a verilor francezi Citroen C4 Aircross Âşi Peugeot 4008.
De asemenea, Suzuki, un adevãrat specialist al maºinilor 4x4 de categorie micã, Înregistreazã scãderi ale vânzãrilor pentru toate cele trei modele, cea mai importantã fiind a lui SX4, care nu reuºeºte sã treacã de 30.000 de exemplare vândute În 2012. O creºtere interesantã a vânzãrilor o are Opel Antara, În timp ce noul Opel Mokka promite sã devinã rapid unul dintre cele mai bine vândute crossover-uri În 2013.
De asemenea, Mazda CX-5 face o figurã foarte bunã, iar faceliftul lui Mercedes-Benz GLK i-a adus acestuia o creºtere de10% faÞã de 2011. Dacã, În general, japonezii se pare cã sunt În degringoladã În acest segment agitat, iatã cã Jeep revine pe firmament În Europa, Încet, dar sigur.
SUV-URI MEDII ÂŞI MARI
Ăn domeniul SUV-urilor mari (Âşi scumpe), cel mai mult are de câºtigat ĂŽn 2012 Mercedes-Benz, noua generaĂžie ducând aproape la dublarea vânzĂŁrilor faÞã de 2011. Ceea ce ĂŽnseamnĂŁ un avans considerabil faÞã de rivalii direcĂži BMW X5 Âşi Audi Q7 (cu vânzĂŁri cumulate sub noul ML - de ĂŽnĂželes, deoarece actualele X5 Âşi Q7 sunt pe final de carierĂŁ).
Mercedes-Benz ML: 35.200 (+80%)
Fiat Freemont: 25.830 (+89%)
BMW X5: 21.396 (-20%)
Porsche Cayenne: 20.702 (+15%)
Volkswagen Touareg: 20.484 (-15%)
Range Rover Sport: 16.258 (-7%)
BMW X6: 13.008 (-13%)
Land Rover Discovery: 12.465 (+1%)
Audi Q7: 11.596 (-10%)
KIA Sorento: 10.774 (-21%)
Jeep Grand Cherokee: 10.658 (+62%)
Volvo XC90: 9.416 (-29%)
Toyota Land Cruiser: 9.201 (-16%)
Lexus RX: 6.747 (-0,1%)
Range Rover: 6.127 (-20%)
Mitsubishi Pajero: 4.467 (-37%)
Nissan Pathfinder: 3.124 (-27%)
Mercedes-Benz R-Class: 2.611 (-41%)
Mercedes-Benz G-Class: 2.210 (+23%)
Infiniti FX: 1.835 (-17%)
Nissan Murano: 1.741 (-44%)
Mercedes-Benz GL: 1.595 (-36%)
De apreciat ºi evoluÞia susÞinutã a lui Fiat Freemont, practic un Dodge Journey europenizat, modelul italienilor Înregistrând ºi el vânzãri excelente faÞã de 2011. Un alt american care face o figurã surprinzãtor de bunã este Jeep Grand Cherokee, care depãºeºte nume precum Volvo XC90 ºi Toyota Land Cruiser, pânã nu demult cu prizã mai mare la publicul european.
ĂnsĂŁ mult mai important este rezultatul lui Porsche Cayenne, unul dintre cele mai scumpe SUV-uri acum pe piaÞã, care reuÂşeÂşte sĂŁ devanseze chiar Âşi vĂŁrul mai accesibil VW Touareg, lovit de recesiune. ĂnsĂŁ un alt SUV elitist, Range Rover, s-a vândut mai slab ĂŽn 2012: pe de o parte, modelele Range Rover Sport Âşi Land Rover Discovery au convins mai mulĂži clienĂži, pe de altĂŁ parte mulĂži au decis sĂŁ aÂştepte noua generaĂžie, foarte promiÞãtoare.
Ciudat rezultatul slab al marelui SUV Mercedes-Benz GL, ale cãrui vânzãri au scãzut În 2012 faÞã de 2011, spre deosebire de oldtimer-ul G-Class, cu vânzãri mai bune cu aproape un sfert faÞã de anul precedent.
Ăn ce-i priveÂşte pe japonezii prezenĂži ĂŽn aceastĂŁ categorie de SUV-uri, toĂži sunt pe minus, cei mai mulĂži fĂŁcând doar figuraĂžie, cu vânzĂŁri modeste - doar Lexus RX se menĂžine constant, ĂŽn principal datoritĂŁ imaginii eco.
SĂŁ vedem topul ceor mai vândute maÂşini sport ĂŽn 2012 - PE URMĂTOARAEA PAGINĂ
Cu rezerva cĂŁ unele modele cabrio sau coupe sunt contorizate de statistici ĂŽn cadrul altor segmente (din cauzĂŁ cĂŁ au aceeaÂşi denumire ca modelul de bazĂŁ - exemplu BMW Seria 3 Cabrio sau Audi A5 Coupe), situaĂžia din aceastĂŁ categorie ne aratĂŁ o dominaĂžie a grupului VAG.
Volkswagen Beetle: 26.744 (--)
Volkswagen CC: 25.452 (+8%)
Mercedes-Benz SLK: 17.764 (-0,1%)
Volkswagen Scirocco: 16.580 (-38%)
Audi TT: 13.631 (-20%)
Mercedes-Benz CLS: 12.885 (-26%)
Porsche 911: 12.058 (+4%)
Audi A7: 11.458 (-38%)
Peugeot RCZ: 9.713 (-38%)
BMW Seria 6: 8.543 (-10%)
BMW Z4: 7.568 (-20%)
Hyundai Veloster: 7.174 (+138%)
Mazda MX-5: 7.129 (-12%)
Volkswagen Eos: 5.931 (-50%)
Toyota GT86/Subaru BRZ: 5.609 (--)
Porsche Boxster/Cayman: 5.369 (+4%)
Mercedes-Benz SL: 3.939 (+241%)
Volvo C70: 3.068 (-26%)
Chevrolet Camaro: 2.182 (--)
Bentley Continental GT/GTC: 1.850 (+42%)
Jaguar XK: 1.809 (-26%)
Renault Wind: 1.558 (-77%)
Ferrari 458 Italia: 1.494 (+11%)
Mercedes-Benz SLS: 1.089 (-35%)
Audi R8: 1.047 (-18%)
Nissan 370Z: 1.029 (-29%)
Volkswagen Beetle este mai degrabã un coupe decât un hatch de clasã compactã, În timp ce VW CC (faceliftul lui Passat CC) este, În general, perceput ca o maºinã life-style, ideea de coupe-cu-4-uºi prinzând foarte bine la public.
DominaÞia celor de la concernul VAG este Întreruptã doar de Mercedes-Benz: În primele 8 poziÞii, douã dintre acestea sunt ocupate de roadsterul SLK ºi de marele CLS, În rest fiind vorba de modele Audi, Volkswagen ºi Porsche (911 surprinzând prin creºterea vânzãrilor faÞã de 2011).
O altĂŁ surprizĂŁ vine din partea lui Hyundai Veloster, noul vector de imagine sportivĂŁ a constructorului coreean reuÂşind sĂŁ devanseze un nume mult mai cunoscut: Mazda MX-5 (de reĂžinut, totuÂşi, cĂŁ roadsterul japonezilor e pe final de carierĂŁ, noua generaĂžie fiind aÂşteptatĂŁ cu nerĂŁbdare).
Cei de la Volkswagen pot fi nemulĂžumiĂži de prestaĂžiile pesimiste ale lui VW Eos, coupe-cabrioletul fiind, se pare, afectat serios de versiunea mai ieftinĂŁ Âşi mai convenĂžionalĂŁ VW Golf Cabrio. Ăn schimb, fraĂžii Toyota GT86 Âşi Subaru BRZ Âşi-au ĂŽnceput cariera ĂŽn forÞã pe plan european, anunÞând rezultate promiÞãtoare ĂŽn urmĂŁtorii ani.
Se mai remarcã o creºtere susÞinutã a vânzãrilor unor modele foarte scumpe precum Bentley Continental sau Ferrari 458 Italia, În timp ce Renault Wind sau Volvo C70 dezamãgesc În 2012.
SĂŁ vedem topul ceor mai vândute maÂşini ecologice ĂŽn 2012 - PE ULTIMA PAGINĂ
Vânzãrile de maºini cu propulsie neconvenÞionalã, hibridã sau strict electricã, sunt mult mai timide decât sperau producãtorii. Grupul Toyota dominã detaºat vânzãrile din 2012, graÞie propulsiei hibride, de care beneficiazã Prius, Lexus CT200h ºi primul monovolum hibrid, Prius+.
Toyota Prius: 23.946 (-3%)
Lexus CT: 15.325 (-5%)
Toyota Prius+: 9.599 (--)
Opel/Vauxhall Ampera: 5.268 (+1.600%)
Nissan Leaf: 5.210 (+202%)
Honda Insight: 3.280 (-41%)
Citroen C-Zero: 3.147 (+72%)
Peugeot iOn: 3.091 (+60%)
Honda CR-Z: 2.113 (-52%)
Mitsubishi i-MiEV: 1.636 (-37%)
O figurã bunã o face Opel Ampera, maºina electricã având sistem range-extender reuºind sã depãºeascã 5.000 de exemplare, În timp ce modelul strict electric Nissan Leaf κi dubleazã ºi el vânzãrile faÞã de 2011 În Europa, lupta dintre Opel ºi Nissan fiind acerbã.
Interesant, dacã modelul Mitsubishi i-MiEV are vânzãri În scãdere, corespondenÞii francezi Citroen ºi Peugeot au Înregistrat creºteri susÞinute În 2012 (ajutaÞi ºi de comenzi de flote din partea autoritãÞilor europene). Pe de altã parte, modelele hibride Honda nu reuºesc sã convingã clienÞii europeni, Insight ºi CR-Z având scãderi drastice ale vânzãrilor În 2012.