In 2001 (cand eram inca in scoala) am vizitat uzinele Dacia si Daewoo.
Este (era) o mare diferenta intre ele, concret:
Dacia:
Avea aspect de fabrica socialista, nu prea se vedea "investitia" francezilor, cam mizerie prin sectii (in special la turnatorie unde trebuia sa fi atent pe unde calci).
Am vizitat si centrul de proiectare unde se lucra la viitoarea mare minune automobilistica (pe atunci numita proiectul X90), iar azi cunoscuta ca Logan by Renault.
Desi oamenii erau deschisi si raspundeau la "cam toate intrebarile", totul era dominat de marea secretomanie frantuzeasca. Un inginer de acolo a spus ca ne poate arata un desen al masinii, dar ar fi ramas somer daca facea chestia asta. Imi mai aduc aminte ca desi ne-au spus la intrare ca "fara poze oriunde in uzina", totusi unul a facut o poza in curte, asa aiurea. A iesit un mare scandal - mai sa ne dea afara, in final rezolvat prin voalarea fortata a filmului din aparat.
Daewoo:
O mare diferenta - in favoarea lui Daewoo. Totul curat, organizat, fara mizerie in sectii, ba chiar din loc in loc printre bandele de montaj era amenajat un loc de recreere (cateva banci, ceva plante, o mica fantana). In turnatoria de la Daewoo puteai sa manaci de pe jos. Am vizitat si centrul de cercetare proiectare - unde am vazut cum testau motorul de la Nubira - 250 de ore la 6000 rpm
Politica generala era foarte deschisa, pozele erau permise, ba chiar ne-au arata si prototipuri. Am vazut Cielo camioneta si Nubira de pompieri
Concluzia generala era urmatoarea: Daewoo arata ca o adevarata uzina unde puteai sa produci masini, iar Dacia (in comparatie cu Daewoo), cam ca o adunatura de ateliere unde cica se faceau tot masini
Se vedea diferenta. Daewoo investise serios, iar "Le createur d'automobiles", nu prea.
Poate ca au mai investit la Dacia, dar asa am vazut-o eu acum 6 ani