Cum e la altii - taxe, ITP, imatriculare, radiere
Scris: Mie 23-Mai-2007 16:02
Am tradus de pe fgrupul CX-L de pe Yahoo.
In urma unui anunt cu un CX de vanzare fara ITP si taxe, cineva a cerut niste lamuriri. Fiind o lista de discutii internationala, nu toata lume aintelege termenii.
Am considerat util sa traduc pentru a intelege cum e in alte tari. Voi mai traduce si alte raspunsuri.
Deocamdata iata cum e in Anglia:
MOT - test anual, pe romanaeste ITP, obligatoriu la orice masina mai veche de trei ani.
NU trece testul â nu circula. Costa aproximativ ÂŁ50 adica 250RON, se testeaza majoritatea zonelor masinii destul de minutios â aruncati o privire la www.motuk.co.uk (si faceti click pe link-ul âtesterâs manualâ pentru a vedea descrierea oficiala completa a ceea ce se testeaza, ce se cauta si ce anume nu trece testul.
Este facut de service-urile locale, deci este clar ca uni testeri vor fi mai scrupulosi decat altii. Un ITP-ist bun si simpatic valoreaza greutatea lui in âŚbere!
Taxa este, din nou, anuala - ÂŁ170 (900RON)/an pentru un CX. Pentru masinile fabricate inainte de 1973 nu se plateste taxa, 1973 â 2001 e mai ieftin (ÂŁ110 â 550RON) pentru sub 1550cmc â dupa 2001 se face in functie de emisiile poluante in sase sau sapte categorii de la 0 taxe pana la ÂŁ300 â 1500RON (4x4 mari si asemanatoare). Tax disk (un fel de ro-vigneta pt taxe) se cumpara de la oficiile postale si trebuie sa arati ITP-ul si asigurarea pentru a o putea cumpara. Mai nou se poate cumpara on-line iar ITP-ul si asigurarea se verifica automat. NU ai taxa â nu circuli.
Daca nu platesti taxa la masina, trebuie SORN-ata adica Statutory-OffRoad-Notification â Notificare obligatorie de scoatere din circulatie. Este mai mult o birocratie pentru a spune âMda, masina nu se folosesteâ. Trebuie reinnoita la fiecare 12 luni â gratis. NU platesti taxa si nu o SORN-ezi primesti amenda.
Daca esti prins conducand o masina SORN-ata â aceasta poate fi confiscata si distrusa si platesti si o mare amenda.
Autovehiculele in UK sunt inregistrate (imatriculate) cand sunt noi de o autoritate centrala guvernamentala (DVLA, âSwanseaâ), iar imatricularea este transmisa de la un posesor la altul cand sunt vandute. Un numar este alocat unei masini la prima imatriculare si ramane cu masina pe tot parcusul existentei acesteia, in afara cazului cand ii este transferat un numar âprivatâ de catre cineva cu portofelul bine captusit.
Un numar âprivatâ trebuie sa fie unul care a fost alocat unei alte masini, si poate sa coste multi bani â zeci de mii de lire pentru un numar âbunââŚ
Daca o masina nu este imatriculata, intrebarea imediata este âde ceâ Ceea ce spune acest vanzator ca CX-ul trebuie âdoarâ re-imatriculat inainte de a fi folosita, nu prea suna adevarat â daca, asa cum spune el, un numar privat a fost luat de la aceasta masina atunci un numar normal ar fi trebuit sa ii fie alocat imediat, automat. Pare mai curand ca a fost in mod oficial radiata, sau este cumva cu probleme.
S-ar putea sa fie nevoie doar de inlocuirea actelor - ÂŁ19 plus ceva timp pierdut pentru ca oricine a fost ultimul propietar inregistrat sa declare ânu mai este masina meaâ⌠Sau poate fi foarte complicat.
Bineinteles cea mai simpla metoda de a o re-imatricula este sa âŚhm⌠âimprumuteâ identitatea unei alte masini identice dar âmoarteâ. Ceea ce NU prea este legalâŚ
Va urma traducerea pentru America de Nord si Olanda
In urma unui anunt cu un CX de vanzare fara ITP si taxe, cineva a cerut niste lamuriri. Fiind o lista de discutii internationala, nu toata lume aintelege termenii.
Am considerat util sa traduc pentru a intelege cum e in alte tari. Voi mai traduce si alte raspunsuri.
Deocamdata iata cum e in Anglia:
MOT - test anual, pe romanaeste ITP, obligatoriu la orice masina mai veche de trei ani.
NU trece testul â nu circula. Costa aproximativ ÂŁ50 adica 250RON, se testeaza majoritatea zonelor masinii destul de minutios â aruncati o privire la www.motuk.co.uk (si faceti click pe link-ul âtesterâs manualâ pentru a vedea descrierea oficiala completa a ceea ce se testeaza, ce se cauta si ce anume nu trece testul.
Este facut de service-urile locale, deci este clar ca uni testeri vor fi mai scrupulosi decat altii. Un ITP-ist bun si simpatic valoreaza greutatea lui in âŚbere!
Taxa este, din nou, anuala - ÂŁ170 (900RON)/an pentru un CX. Pentru masinile fabricate inainte de 1973 nu se plateste taxa, 1973 â 2001 e mai ieftin (ÂŁ110 â 550RON) pentru sub 1550cmc â dupa 2001 se face in functie de emisiile poluante in sase sau sapte categorii de la 0 taxe pana la ÂŁ300 â 1500RON (4x4 mari si asemanatoare). Tax disk (un fel de ro-vigneta pt taxe) se cumpara de la oficiile postale si trebuie sa arati ITP-ul si asigurarea pentru a o putea cumpara. Mai nou se poate cumpara on-line iar ITP-ul si asigurarea se verifica automat. NU ai taxa â nu circuli.
Daca nu platesti taxa la masina, trebuie SORN-ata adica Statutory-OffRoad-Notification â Notificare obligatorie de scoatere din circulatie. Este mai mult o birocratie pentru a spune âMda, masina nu se folosesteâ. Trebuie reinnoita la fiecare 12 luni â gratis. NU platesti taxa si nu o SORN-ezi primesti amenda.
Daca esti prins conducand o masina SORN-ata â aceasta poate fi confiscata si distrusa si platesti si o mare amenda.
Autovehiculele in UK sunt inregistrate (imatriculate) cand sunt noi de o autoritate centrala guvernamentala (DVLA, âSwanseaâ), iar imatricularea este transmisa de la un posesor la altul cand sunt vandute. Un numar este alocat unei masini la prima imatriculare si ramane cu masina pe tot parcusul existentei acesteia, in afara cazului cand ii este transferat un numar âprivatâ de catre cineva cu portofelul bine captusit.
Un numar âprivatâ trebuie sa fie unul care a fost alocat unei alte masini, si poate sa coste multi bani â zeci de mii de lire pentru un numar âbunââŚ
Daca o masina nu este imatriculata, intrebarea imediata este âde ceâ Ceea ce spune acest vanzator ca CX-ul trebuie âdoarâ re-imatriculat inainte de a fi folosita, nu prea suna adevarat â daca, asa cum spune el, un numar privat a fost luat de la aceasta masina atunci un numar normal ar fi trebuit sa ii fie alocat imediat, automat. Pare mai curand ca a fost in mod oficial radiata, sau este cumva cu probleme.
S-ar putea sa fie nevoie doar de inlocuirea actelor - ÂŁ19 plus ceva timp pierdut pentru ca oricine a fost ultimul propietar inregistrat sa declare ânu mai este masina meaâ⌠Sau poate fi foarte complicat.
Bineinteles cea mai simpla metoda de a o re-imatricula este sa âŚhm⌠âimprumuteâ identitatea unei alte masini identice dar âmoarteâ. Ceea ce NU prea este legalâŚ
Va urma traducerea pentru America de Nord si Olanda