Pagina 1 din 2

Prezoane rupte!!!

Scris: Joi 03-Noi-2005 22:17
de alexd
Big problem.
Astazi m-am hotarat sa incalt bx'u pt iarna. Buuun. Iau 2 bucati Kleber 175/70/14 care erau mai ieftine si cat de cat pretabile si pentru primavara/toamna si merg ca tot omu la vulcanizare. Prima care imi iese in cale. Aici, increzator in "specialistii" de acolo ii las sa faca ce vor. Vine unu' mai solid cu o cheie in cruce pe care mai baga si o teava. Baga in prezon si...crrrantzzz. Raman consternat - prezonul se rupsese de la jumate, aproape de unde incepe filetul. Gorila, ca si cand nu s-ar fi intamplat nimic baga cheia la urmatorul prezon, pana sa reactionez ramane si cu asta jumate in cheie, jumate in roata, moment in care reactionez, incerc sa fac un oarece scandal, dar nu am cu cine face....Cica erau ruginite, vechi, alea-alea (asta in conditiile in care in urma cu o saptamana ii dadusem personal rotile jos sa inspectez placutele de frana. Tot personal am strans roata cu coarba din dotare....
Imi iau jucariile si plec la primul service ( in doua prezoane nu va puteti imagina cum facea masina). Aici, un nene tinichigiu dupa 3 ore de chin reuseste cu sudura electrica sa desfaca ramasitele.
Problema mea este daca nu a fost afectat cu ceva butucul (fuzeta) dupa atatea calduri si suduri electrice cat si incalziri oxiacetilice de piulite pt a putea scoate surubul....
A, si inca ceva, s-au rupt in incercarile astea nebune si suruburile care tineau discul ( a trebuit dat jos discul pt acces)....erau 2 suruburi cam mici si fragile...acum discul este "intepenit" doar de roata, afecteaza grav sau "merge" . ?

So, aveti grije la vulcanizare ca e de rau.

P.S. Am reusit sa schimb totusi cauciucurile la alta vulcanizare, unde s-au desfacut prezoanele foarte elegant cu o coarba in x, fara nimic special.

Scris: Joi 03-Noi-2005 22:38
de khan
daca nu a fost incalzita fuzeta direct, ci doar din transferul de caldura de la prezon, atunci nu e grav. nu apuca sa se decaleasca doar din asta. nici cu discul nu e problema daca sta prins doar intre roata si fuzeta, suruburile respective doar il solidarizeaza cu fuzeta, nu sint de rezistenta. atita doar ca daca s-au rupt suruburile ar trebui sa verifici sa nu le fi ramas inafara cioturile, pentru ca daca intorci discul la 90 grade si atunci nu mai cad pe gauri suruburile, ar putea sa stea strimb discul si sa fuleze roata

Scris: Joi 03-Noi-2005 23:11
de alexd
Tinichigiul avea un aparat electric de sudura, cu ajutorul caruia adauga metal surubului rupt astfel incat sa-i faca o "putulica" suficient de iesita din butuc pt a suda o piulita. Piulita o suda oxiacetilic. Incalzea un pic deasupra surubului, apoi racea cu apa rapid. Din cateva zeci de incercari din acestea a reusit sa le scoata. De fulat roata a fulat ceva, am simtit in volan, dar mi-a zis omu sa ma opresc pe drum sa mai strang suruburile. La a doua oprire, practic la ultima strangere nu mai fula de loc. Cica dupa atatea calduri date este normal sa se stranga mai greu/gradat . Adevarat sau fals?

Scris: Joi 03-Noi-2005 23:53
de Draku
adevarul e ca si mie mi s-a intamplat sa se "blocheze" prezoanele rotilor de la o stangere la alta...
adica le strang eu cu mana mea cu coarba, iar urmatoarea data cand vreau sa dau roata jos, nu le pot desface decat cu cheia inelara....
si tot asa, traiesc cu "frica" ca o sa raman cu capetele prezoanelor in mana...

Scris: Vin 04-Noi-2005 07:41
de sorin.
Dar de uns le ungi?

Scris: Vin 04-Noi-2005 09:59
de MARIAN
:shock: Nu cred ca este indicat.

Scris: Vin 04-Noi-2005 10:21
de nicum
Eu le ung pe ale mele aproape tot timpul. Cind am luat masina, si am incercat sa desfac prima data rotile (era si iarna), am constatat ca prezoanele erau strinse cu ura de clasa: era cheia in cruce infipta in prezon, la cheie era atasat un preulngitor de vreo 50-60cm, eu eram urcat pe prelungitor si taica-meu tragea de mine. :lol:
In cele din urma a cedat. De atunci le ung mereu si nu am avut probleme. Ce-i drept nici nu am trecut pe la vulcanizari.
E bine sa stati cu ochii pe respectivii si de preferat sa umble la prezoane cu cheile voastre, in loc sa foloseasca sculele lor pneumatice. In afara de varianta ruperii prezonului, se mai distruge filetul prezonului si/sau al fuzetei.
Take care!

Scris: Vin 04-Noi-2005 10:46
de sorin.
Si eu le ung de fiecare data si nu am avut probleme, desi frecvent le strang cu scula pneumatica.

Scris: Vin 04-Noi-2005 13:43
de alexd
Azi de dimineata am facut un drum mai lung de cca 40 km. Era clar ca ceva se intampla la roata, ceva nu era in ordine. Pe langa efectul acustic era prezenta si o balansare a masinii, ca atunci cand fuleaza roata. Ma uit la prezoane: nici unul nu era strans pana la capat, ba chear unul era intr-o parte.
Dupa ce am terminat treaba, primul drum, fix la Ciocarlan. Nu-i fac reclama, dar a fost foarte dragut si m-a preluat imediat. Un mecanic a refacut filetul care era deja decalibrat dupa atatea calduri, mi-a pus 4 prezoane noi, si gata....aventura a luat sfarsit. :roll:

Este corect ce spune MARIAN, asa mi-au indicat si toti mecanicii cu "experienta" : prezoanele nu se ung. Nu stiu explicatia tehnica desi sunt sigur ca exista una.

Scris: Vin 04-Noi-2005 13:52
de m.s.
Cica e posibil sa se desfaca in mers.Mie asa mi-a explicat unul de la o vulcanizare:se pot slabi sau desface de la trepidatii.

Scris: Vin 04-Noi-2005 13:54
de sorin.
@alexd......explicatia ar fi ca ar avea mai putin de lucru :D

Scris: Vin 04-Noi-2005 18:26
de Draku
io ma indoiesc sincer ca se pot desface in mers daca sunt unse...
daca ne uitam cu atentie, in partea de sus, imediat sub hexagon, este un mic trunchi de con, care intra pe un con de la gaura jentii, are si rol de centrare a rotii si cred ca se si "blocheaza" cumva, unul intr-altul...
le-am mai uns si eu, dar nu e nici o sfaraiala, de la mersul prin oras se incinge f tare discul si vaselina aia se pierde ...

Scris: Vin 04-Noi-2005 19:11
de khan
vaselina poate actiona ca un adeziv dupa ce s-au incins foarte tare discurile de frina si se poate sa fie chiar mai greu de desfacut suruburile. in cazul meu nu e bine sa le pun vaselina, prietenii stiu de ce

Scris: Vin 04-Noi-2005 20:00
de sorin.
Eu nu cred ca butucul rotii ajunge la o asemenea temperatura incat se arde vaselina de pe prezoane.(ce s-ar intampla atunci cu vaselina de la rulmenti si cu simeringurile acestora?) Presupun ca la BX prezoanele nu se infileteaza in discul de frana.

Scris: Lun 07-Noi-2005 13:24
de khan
nu se infileteaza in disc, doar ca trece fix prin el, sau tu nu ai data niciodata jos o roata de BX ca sa vezi asta. la rulment e altceva, rulmentul e mult mai inspre interior si mai expus curentilor de aer din timpul mersului