Pagina 1 din 2
chiloasa motor BX19D
Scris: Vin 25-Mar-2005 11:40
de LUCIANH
Am un Citroen BX19D, an de fabricatie 1989 si am probleme cu chiloasa. Am schibat supapele dar nu am reusit sa reglez jocul la supape, de oarece nu stiu datele tehnice de catalog referitoare la acestea ( distante admisie/ evacuare).
Va rog, daca poate cineva sa ma ajute cu cele de mai sus, sa-mi raspunda pe adresa
lhartingher@yahoo.com sau la tel. nr 0744621233
Scris: Vin 25-Mar-2005 13:40
de khan
in primul rind bine ai venit! doi la mina: daca ai schimbat supapele trebuie sa mai faci niste operatiuni pina la reglajul lor si anume sa rectifici scaunele de asezare si eventual supapele daca nu sint noi. chiar daca arata bine la ochi, tot ar trebui sa faci rectificarea pentru ca risti sa nu se inchida bine si sa mearga mai prost decit cu cele dinainte. asta se poate face in principiu la un atelier mecanic care se ocupa cu asa ceva, nu e nici o filosofie. ar fi un trick doar, scaunele sint din otel si se bat, adica nu le poti ataca cu o freza (cel putin nu la mina) dar in schimb se poate pune un glaspapir pe freza (doar daca o faci la mina) ca sa ii poti nivela cit de cit santurile. apoi ar trebui pasuite cu o pasta de lustruit, ca sa se aseze perfect una peste cealalta. asta se face simplu montind un furtun in mandrina bormasinii si in cealalta parte infigi supapa cit iti permite si pui un colier ca sa o tina acolo. apoi invirti bormasina in ambele sensuri plimbind supapa sus jos ca sa se pasuiasca. dupa toate operatiunile astea abia ajungi la reglaj unde vei avea nevoie de pastile de diverse dimensiuni (se masoara cu micrometru!!!). pastilele aste sint dintr-un otel special ca sa nu se taseze deci nu poti pune acolo orice saiba asa ca ar trebui tot la un atelier specializat sa apelezi ca sa faci asta. e posibil sa gasesti pastile de dimensiuni asemanatoare la mai multe tipuri de masini (peugeot cu siguranta, e acelasi motor). jocurile ar trebui sa fie la rece admisie 20-25 sutimi (adica 0,20-0,25 mm) si la evacuare 25-30 sutimi (adica 0,25-0,30 mm). sper sa reusesti sa gasesti un atelier sa faci asta. si sa planezi si chiulasa inainte sa o montezi la loc, de la variatia de temperatura se curbeaza la mijloc si orice ai face nu o poti restringe la loc cum trebuie. Bafta!
Scris: Vin 25-Mar-2005 16:50
de LUCIANH
A-m dus chiuloasa la un service cica au rectificat scunele dar a tebuit sa le slefuiesc din nou eu probate cu benzina si fara arcuri montate nu curgeau . Am uitat sa va spun ca supapele sunt noi. Ceia ce nu am reusit a fost sa fac jocul la supape deoarece nu stiam ditanta exacta,sigur este 0,25 la admisie si o,30 la evacuare? Nu am probleme cu planeitatea
Scris: Vin 25-Mar-2005 19:18
de MARIAN
Am gasit intr-o notita tehnica pt. bx 19D urmatoarele valori pt. jocul supapelor care trebuie reglat la rece:
Adimisie 0.15-0.25mm; Evacuare 0.35-0.45mm
Scris: Vin 25-Mar-2005 19:28
de MARIAN
khan scrie: scaunele sint din otel si se bat, adica nu le poti ataca cu o freza (cel putin nu la mina) dar in schimb se poate pune un glaspapir pe freza (doar daca o faci la mina) ca sa ii poti nivela cit de cit santurile.

E o contradictie aici.Daca le nivelezi cu glaspapir nu le poti ataca la freza?Pot sa spun ca exista freze manuale iar materialul pt. scaunul supapelor este fonta modulara.
Scris: Lun 28-Mar-2005 13:14
de khan
vorbesc din experienta. am freze manuale care nu merg pe unele chiulase din cauza ca materialul scaunelor se caleste cumva din cauza variatiei mari de temperatura. cu glaspapir merge insa atit cit sa niveleze usor suprafata. tocmai am facut asta ma chiulasa mea, deci stiu ce vorbesc :-)))
Scris: Lun 28-Mar-2005 15:43
de MARIAN
Nu vreau sa te supar

, dar cinstit aia nu-i freza...iar experienta...las pe altii sa o aprecieze

Scris: Lun 28-Mar-2005 16:52
de khan
multumesc, marian, foarte dragut. spusele tale sint chiar in spiritul clubului
Scris: Lun 28-Mar-2005 18:26
de MARIAN
Eii chiar te-ai suparat

...nu asta a fost intentia mea...mi s-a parut normal ca altii sa traga concluzii despre experienta nu se ne spui tu ca ai avea experienta in domeniu iar noi sa ajungem la concluzia ca o bucata de glaspapir e mai tare ca o freza...
Era o opinie personala asa ca nu are nici o legatura cu spiritul "clubului".
PS:Inca o data imi cer scuze, chiar nu am avut intentia sa te supar.
Scris: Lun 28-Mar-2005 18:29
de LUCIANH
eu am rectificat scaune de supape cu freza dar chiuloasa era de dacie,nu stiu daca intre chiuloasa de dacie si cea de citroen este vreo diferenta, (ma refer la scaune) ,teoretic este posibil,doarece la disel temperatura este mai mare ,la mine scaunele au fost rectificate cu o piatra abraziva(asa a spus mecanicul) oricum eu le-am slefuit cu pasta acasa ce nu stiu sigur este distanta (jocul la culbutor).
Scris: Lun 28-Mar-2005 18:34
de MARIAN
Am scris mai sus care este(adica ce am gasit scris) jocul la culbutori

Scris: Lun 28-Mar-2005 19:08
de LUCIANH
Multumesc Marian ! nueram sigur deoarece am vazut ca este o toleranta de 0,1mm
Scris: Lun 28-Mar-2005 21:04
de khan
nu ma laudam cu experienta, am accentuat doar ca sa se inteleaga ca nu am citit undeva ci ca am vazut asta cu okii mei. de aia scrie ca vorbesc din experienta. nu din alt motiv. poti sa pui la indoiala experienta in domeniu, dar eu nu la asta ma refeream ci la faptul ca am trait experienta. si in fond voiam sa il ajut pe om, era un sfat, ca in caz ca nu reuseste cu freza, mai are o solutie. intimplarea face ca frezele de care spun chiar sint bune si ca ascutite proaspat fiind nu am putut rectifica scaunele la anumite chiulase. a mers doar cu glaspapir. cum as putea spune altceva cind asta s-a intimplat?
Supape...?
Scris: Vin 28-Apr-2006 08:25
de reallifehunter
Hmm,dar e evident,smirghelul ataca mult mai bine scaunul supapei decat freza pt ca este facuta din granule minerale(piatra), nu metal,ca si freza, discutia mi se pare chiar ridicola,gen de ce taie flexul ce nu poate taia bomfaierul,etc...Si,da,cu smirghel se face treaba mai buna decat cu freza si luati exemplu de la adevaretele ateliere citroen unde sunt mesereriasi care fac la mana diverse operatii mai bine decat chiar cu scule specifice.
In RT(revue technique) cartea service Haynes chiar scrie ca hartia de verre(smirghelul) este mai bun decat freza dar ca este mai cronofaga,adicalea iti ia mai(mult) mult timp...

Scris: Vin 28-Apr-2006 14:44
de MARIAN
Hmm,dar e evident,smirghelul ataca mult mai bine scaunul supapei decat freza pt ca este facuta din granule minerale(piatra)
Nu a stat nimeni sa analizaze care din cele doua ataca mai bine scaunele de supapa, numai ca un scaun de supapa se
rectifica ori cu freze ori pe masina de rectificat care desigur foloseste pietre.Pt. nivelarea suprafetei de contact mai bine folosesc pasta abraziva decat smirghel.
Si,da,cu smirghel se face treaba mai buna decat cu freza si luati exemplu de la adevaretele ateliere citroen unde sunt mesereriasi care fac la mana diverse operatii mai bine decat chiar cu scule specifice.
Un scaun de supapa se rectifica in 3 plane ceea ce nu se poate face cu o bucata de smirghel iar suprafata de contact in urma finisarii nu ar trebui sa fie mai mare de 0.05mm
Asta este parerea mea si prefer sa ocolesc "adevaratele ateliere Citroen" care folosesc metoda smirghelului; asa sunt eu mai fraier si prefer sa merg la orice stift de atelier care rectifica scaunele cum am explicat mai sus.
In RT(revue technique) cartea service Haynes chiar scrie ca hartia de verre(smirghelul) este mai bun decat freza
As vrea sa vad si eu daca se poate, fila in care spun cele doua publicatii ca hartia asta de verre e mai buna decat freza in cazul asta.