In ceea ce priveste felul cum pornesc ventilatoarele, cred ca situatia este cam asa:
Tinand cont ca toate masinile noastre (BX, CX) sunt in tara de multi ani, au avut suficient timp sa se strice si sa ajunga pe la meseriasi.
Ma indoiesc ca au fost prea multi cei care au avut schemele electrice asa ca au incercat sa remedieze defectul dupa cum au stiut mai bine.
Schema pt actionarea a doua ventilatoare prin punerea in serie sau in paralel este destul de complicata mai ales daca masina are si aer conditionat asa ca cel mai simplu a fost sa lege ambele ventilatoare in paralel tot timpul.
Iata cum functioneaza sistemul la CX, sper ca este similar cu cel de la BX:
Ventilatoarele primesc alimentare prin intermediul unui releu care este actionat la punerea contactului.
Ventilatoarele sunt inseriate printr-un contact normal-inchis al altui releu.
Daca A/C este cuplat inainte ca lichidul de racire sa ajunga la temperatura necesara anclansarii primei trepte a termocontactului (termocuplu inseamna cu totul altceva), ventilatoarele vor porni pe treapta 1.
Daca ventilatoarele functioneaza deja pe treapta 1, cuplarea A/C va provoca trecerea lor pe treapta a 2-a.
La inchiderea primei trepte a termocontactului ventilatoarele vor porni pe treapta 1.
Pe masura ce lichidul se incalzeste, la inchiderea celei de a doua trepte a termocontactului este actionat releul care inseriaza ventilatoarele precum si un releu suplimentar care pune la masa cel de-al doilea ventilator astfel ventilatoarele vor functiona in paralel pe trepta a 2-a.
La taierea contactului ventilatoarele se vor opri deoarece va disparea alimentarea primului releu. Functionarea difera de masinile moderne la care ventilatoarele functioneaza si dupa taierea contactului pana la racirea lichidului.
Functionarea ventilatoarelor de racire
Moderator: Echipa Tehnica
- WLD
- Admin CITROclub
- Mesaje: 2137
- Membru din: Mie 05-Mar-2003 16:36
- Localitate: Bucuresti
- Masina: BX 16v '88 si 89
- 2: XM TurboCT '95, XM V6 '96
- 3: Xsara 2.0hdi stage 1+
- Contact:
In comparatie cu sistemul descris de Eugen, cel de Bx cu un singur ventilator e mult mai simplu.
Ventilatorul se alimenteaza cu (+) prin intermediul sigurantei de 30A nr.5 sau 4 (in functie de anul de fabricatie) si primului releu din stanga cutiei de sigurante. Acesta este alimentat numai la punerea contactului.
Masa este asigurata de termocontact. Pentru treapta 1 la masa se inseriaza rezistenta despre care s-a mai vorbit. Dat fiind faptul ca nu avem un releu care sa protejeze termocontactul este de dorit ca ventilatorul sa nu porneasca niciodata direct pe viteza superioara.
Ventilatorul se alimenteaza cu (+) prin intermediul sigurantei de 30A nr.5 sau 4 (in functie de anul de fabricatie) si primului releu din stanga cutiei de sigurante. Acesta este alimentat numai la punerea contactului.
Masa este asigurata de termocontact. Pentru treapta 1 la masa se inseriaza rezistenta despre care s-a mai vorbit. Dat fiind faptul ca nu avem un releu care sa protejeze termocontactul este de dorit ca ventilatorul sa nu porneasca niciodata direct pe viteza superioara.
- MARIAN
- Admin CITROclub
- Mesaje: 3044
- Membru din: Mar 11-Noi-2003 18:34
- Localitate: Buzau
- Masina: Xantia 1.9TD VSX
- 2: C5 2.0 HDI 110CP
- Contact:
electrica bx
Rezistenta pentru treapta 1 se poate confectiona dintr-o nichelina(facuta spirale) ,prinsa pe o placuta de textolit cu 2 nituri;tot cu niturile ar trebui sa prindeti si niste "papucei" pentru conectarea cablurilor.Tot ansamblul acesta se monteaza undeva langa ventilator aastfel racindu-se.
Cam asa cred ca trebuia sa faca electricianul Ilie modificarile nu cu o sarma.
Cam asa cred ca trebuia sa faca electricianul Ilie modificarile nu cu o sarma.

-
- RETRAS LA PENSIE
- Mesaje: 2436
- Membru din: Mie 05-Mar-2003 09:19
- Localitate: Bucuresti
Descrierea este cea mai detaliata pe care am citit-o. Asa functioneaza si la Bx-ul cu AC.
Am stat intr-o seara cu schemele electrice in fata cateva ore si am scris algoritmul de functionare pt ventilatoare, inchidere centralizata si sistemul de reglare al temperaturii si de functionare al aerotermei la CX.
Cine doreste sa spuna!
am si eu o curiozitate. beculetul de pe bord care indica temperatura ridicata este actionat doar de termocontactul din radiator sau mai exista vreun loc de verificare a temperaturii prin corpul motorului? pentru ca desi radiatorul este recit de ventilator, conduca aceea mare care duce la motor este al naibii de fierbinte si ma gandesc sa nu fie vreo problema pe undeva.
-
- RETRAS LA PENSIE
- Mesaje: 2436
- Membru din: Mie 05-Mar-2003 09:19
- Localitate: Bucuresti
La CX si mai ales la cele cu aer conditionat este bine cunoscuta supra incalzirea -cand o alergam cu peste 140 si cu aer in drum spre mare se c-am incalzea.
Ca modificare a schimbat termocupla -cu una de Dacie la 65-70 C , nu am gasit din pacate una dubla cu temperaturi mai joase, de fapt am incercat cu una -dar deschidea prima treapta c-am tarziu.
astfel ventilatoarele au ramas pe treapta superioara.
-instalatia cred ca fusese modificata, asa ca am legat 2 relee in paralel, cate 1 pt fiecare ventilator , iar releele direct la alimentarea generala(baterie)- daca avem si termocupla pe 2 trepte -ventilatoarele functionau si pe 2 trepte- defapt si treapta 1 face legatura prin releu, dar trece prin circuitul cu rezistenta-rezultand astfel o viteza mai mica.
Ca rezultat -ventilatoarele functionau o data -pe treabta superioara, iarna daca era necesar decuplam unul din ele,dar nu prea ventilatoarele fiind in fata, si opturand oarecum radiatorul.
In concluzie -am scazut temperatura-putand sa merg la peste 140 vara cu aer.
daca saream de 160 cu aer,timp mai indelungat -vara inca mai crestea temperatura, dar acum nici radiatorul nu o mai fi fost super curat.
Oricum problema cu temp este cunoscuta mai ales la cei cu CX cu aer, si cate un pic din fiecare ajuta la racirea lichidului, depinde si de lichit etc.
Ca modificare a schimbat termocupla -cu una de Dacie la 65-70 C , nu am gasit din pacate una dubla cu temperaturi mai joase, de fapt am incercat cu una -dar deschidea prima treapta c-am tarziu.
astfel ventilatoarele au ramas pe treapta superioara.
-instalatia cred ca fusese modificata, asa ca am legat 2 relee in paralel, cate 1 pt fiecare ventilator , iar releele direct la alimentarea generala(baterie)- daca avem si termocupla pe 2 trepte -ventilatoarele functionau si pe 2 trepte- defapt si treapta 1 face legatura prin releu, dar trece prin circuitul cu rezistenta-rezultand astfel o viteza mai mica.
Ca rezultat -ventilatoarele functionau o data -pe treabta superioara, iarna daca era necesar decuplam unul din ele,dar nu prea ventilatoarele fiind in fata, si opturand oarecum radiatorul.
In concluzie -am scazut temperatura-putand sa merg la peste 140 vara cu aer.
daca saream de 160 cu aer,timp mai indelungat -vara inca mai crestea temperatura, dar acum nici radiatorul nu o mai fi fost super curat.
Oricum problema cu temp este cunoscuta mai ales la cei cu CX cu aer, si cate un pic din fiecare ajuta la racirea lichidului, depinde si de lichit etc.
se supraincalzeste de la altceva, nu a lasat voit constructorul acolo o instalatie care sa supraincalzeasca daca mergi cu 140, cred ca ti-e clar, nu? mai bine vezi sa nu fie si altele, radiatorul infundat cum spuneai, poate un termostat mai lenes sau semiblocat, poate vreo obstructie e vreunui traseu de apa din motor... pot fi multe, ia-le pe rind si mai bine refaci si instalatia electrica pentru ventilatoare, era chiar eficienta asa cum era de la mama ei
http://www.fisheyemedia.ro daca ai nevoie de un fotograf
http://www.antim19.ro (still under construction) daca ai nevoie de un service
Lexia available
http://www.antim19.ro (still under construction) daca ai nevoie de un service
Lexia available
mai mult ca sigur ca radiatorul numai era super curat-de aceea l-am si curatat,era si o problma cu termocupla care era mai lenesa, dar daca te uiti pe mai multe siteuri din afara ai sa vezi problema ridicata de mai multi, cred ca radiatorul a fost si usor subdimensionat, avand si ventilatoarele in fata-circuitul de aer nu este super, daca nu ma insel la TD 2 este ceva mai mare.
si apoi discutam de 140 cu aer cand temperatura aer era de 36-40grade, deci la nivel asfal ajungea usor la 70 C.
lund toate astea in calcul , se schimba treaba
si apoi discutam de 140 cu aer cand temperatura aer era de 36-40grade, deci la nivel asfal ajungea usor la 70 C.
lund toate astea in calcul , se schimba treaba
daca ar fi totul ok nu ar trebui sa se incinga. nu e un kkt de masina la care sa nu fi facut nimik fabrica sau service-urile firmei in cazul in care se constata in timp ca e o problema de racire. in cel mai rau caz e calculat la limita si orice problema minora apare in circuitul de racire da rezultatul asta, dar asta inseamna ca trebuie doar sa ai ceva mai multa grija si atit. revin la ce am zis mai devreme, verifica tot si schimba ce e de schimbat. numai dupa ce e totul in buna stare poti sa spui ca e o problema a masinii in cazul in care fenomenul se repeta
http://www.fisheyemedia.ro daca ai nevoie de un fotograf
http://www.antim19.ro (still under construction) daca ai nevoie de un service
Lexia available
http://www.antim19.ro (still under construction) daca ai nevoie de un service
Lexia available
Cine este conectat
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori
Cauta in forum
Mesaje
- 07.05.2021 - Ca urmare a unor update-uri efectuate pe serverul de gazduire in 5 februarie 2021, Forumul clubcitroen.ro a suferit niste probleme de compatibilitate cu noul sistem de operare. Din acest motiv, astazi a fost migrat pe un VPS nou. Forumul functioneaza acum in parametri normali. Nu a fost sesizata nici o pierdere de date.
PARTENERI
Link-uri utile
Statistici
- Totals
Total mesaje 187773
Total subiecte 18653
Total Announcements: 8
Total Stickies: 86
Total Attachments: 0
Topics per day: 2
Posts per day: 23
Users per day: 1
Topics per user: 2
Posts per user: 16
Posts per topic: 10
Total membri 11812
Cel mai nou membru JewellEMats