Pagina 1 din 1

Probleme la instalatia electrica

Scris: Lun 22-Mar-2004 12:52
de nicum
Am facut citeva drumuri in wk asta. Am fost undeva, un drum de vreo 12 km (deci motorul a avut timp sa se incalzeasca). Am stat vreo 40 de minute, dar cind sa pornesc, martorul care arata ca s-a depasit temperatura la apa era aprins si nu mai vroia sa se stinga. Am oprit imediat motorul, am ridicat capota, dar nu era nimic suspect; am desfacut busonul de la vasul de expansiune (lipit de radiator), dar abia daca a facut un fis. Am pornit motorul si am mers inca aprox 10 km, unde am ajuns la destinatie, am lasat capota ridicata si am pus electroventilatorul pe direct ca sa racesc motorul (probabil ca nu era cazul).
Am stat vreo 2 ore si ceva si cind am pornit martorul tot aprins era, desi motorul era rece.
Astazi de dimeata am scos firele de la senzorii de pe chiulasa (2), am urmarit traseul firului si am deconectat alte mufe, degeaba: martorul raminea aprins. In cele din urma, am scos tot bordul (de tip PRN), pentru ca tot vroiam sa-l scot pentru ca afara de vitezometru nu-mi lumineaza nici o lumina de fundal. Cu ocazia asta am ajuns la concluzia ca trebuie sa cumpar vreo 10 beculete cu tot cu soclu (sper ca cel de la care am luat masina nu le-a scos ca sa ascunda niste probleme; oricum martorii esentiali chiar functioneaza, dar altii mai putin importanti, cum ar fi martorul de soc, etc. nu merg pentru ca nu exista)
Eu suspectez niste probleme cu traseul electric, care face vreun scurt pe undeva, pentru ca atunci cind apas butonul de testare a martorilor, se aprinde si martorul meu, dar cu o intensitate luminoasa un pic mai mare.
Nu cred ca e vreo dioda strapunsa la bord, pentru ca ar mai fi trebuit sa se aprinda inca un martor, ceea ce nu e cazul (ideea e ca in cazul unei diode strapunse, atunci cind se aprinde o dioda se mai aprinde inca un martor eronat - e vorba de un bord PRN, inca o data). Inca o data nu e cazul meu: se aprinde doar acest martor, eronat in mod evident.
Ce sa fie, ce sa fie?...
Masina e un BX 16 RS din 84.

Scris: Lun 22-Mar-2004 19:35
de WLD
Ori ai un scurt ori s-a stricat una din cele 2 sonde de temperatura din chiulasa.
Voi posta undeva un document cu schema electrica a Bx-ului ca sa te poti lamuri.
Vezi ca becurile cu soclu din bord sunt identice cu cele de Oltcit.

Scris: Lun 22-Mar-2004 19:45
de nicum
wld scrie:Ori ai un scurt ori s-a stricat una din cele 2 sonde de temperatura din chiulasa.
Voi posta undeva un document cu schema electrica a Bx-ului ca sa te poti lamuri.
Vezi ca becurile cu soclu din bord sunt identice cu cele de Oltcit.


sondele nu sint defecte, pentru ca daca le deconectez, becul lumineaza in continuare. eu inclin sa cred ca se face un scurt pe undeva.
schema electrica a bx-ului o am, chiar tiparita.
multumesc pentru tip. la mine bordul e fabricat in Japonia, soclurile sint Toshiba. N-am apucat sa verific bordul, poate o sa am timp diseara.

Scris: Lun 22-Mar-2004 21:58
de WLD
Japonia? Ciudat, stiam ca pe Bx sunt doar 2 modele: Veglia si Jaeger.
Oricum ar trebui sa se potriveasca becurile de Oltcit. Eu am schimbat si la Citroen si la Peugeot 205 si 405 becurile cu cele de Oltcit.

Un alt "tip". In functie de model si de echipare, pot exista martori nefolositi chiar din fabrica.

Scris: Mar 23-Mar-2004 08:09
de nicum
wld scrie:Japonia? Ciudat, stiam ca pe Bx sunt doar 2 modele: Veglia si Jaeger.
Oricum ar trebui sa se potriveasca becurile de Oltcit. Eu am schimbat si la Citroen si la Peugeot 205 si 405 becurile cu cele de Oltcit.

Un alt "tip". In functie de model si de echipare, pot exista martori nefolositi chiar din fabrica.


Nu m-am uitat la numele fabricantului, dar cert e ca scrie "Made in Japan". Mai mult decit atit, peste tot apar ideograme in japoneza. Intr-adevar exista martori nefolositi, cum ar fi cei pentru bujiile incandescente (versiunea diesel), dar de regula gaurile pentru beculete la martorii astia sint obturate cu o banda transparenta. Am sa trec azi pe la Al Padrino, ca magazine cu piese de Oltcit nu stiu nici unul.

BX

Scris: Mar 23-Mar-2004 09:17
de MARIAN
Hei… tehnica a “evoluat” in Romania si Dacia foloseste acum becuri de genul ala.

Re: BX

Scris: Joi 25-Mar-2004 10:03
de nicum
MARIAN scrie:Hei… tehnica a “evoluat” in Romania si Dacia foloseste acum becuri de genul ala.


...foloseste intr-adevar, numai ca soclurile Toshiba pe care le am eu intra fara probleme si se fixeaza imediat in gaura. Soclurile de dacia se potrivesc, dar numai daca esti putin militian. Am preferat sa cumpar becuri straineze si am folosit becurile de dacie acolo unde nu era nici o tragedie daca se ard (martori de usi deschise, etc.)
Astazi o sa ma uit si pe la relee, pentru ca am o mica banuiala: becul respectiv merge in doua regimuri de functionare:
- intermitent (printr-un releu) si deci e posibil sa fi ramas releul blocat
- continuu, caz in care se aprinde si becul STOP (lucru care nu se intimpla la mine).
Deci in cazul in care releul ramine blocat becul lumineaza continuu (ca in cazul meu) si o dioda impiedica sa se aprinda si ledul de STOP (sint doua trasee diferite pentru acelasi bec, corespunzator cu cele 2 regimuri de functionare)
O sa vad astazi...

Scris: Joi 25-Mar-2004 10:50
de WLD
Intr-adevar, la seria 1 exista 2 moduri de aprindere a martorului de avertizare din bord:
Intermitent, fara aprinderea martorului Stop
Continuu + Stop

Din memorie, temperaturile sunt ~ 105C pentru prima treapta si 112C pentru cea de-a 2-a. Temperaturile sunt scrise si pe sonde. Acestea se gasesc in chiulasa in spatele delcoului.

Scris: Joi 25-Mar-2004 11:01
de nicum
wld scrie:Intr-adevar, la seria 1 exista 2 moduri de aprindere a martorului de avertizare din bord:
Intermitent, fara aprinderea martorului Stop
Continuu + Stop

Din memorie, temperaturile sunt ~ 105C pentru prima treapta si 112C pentru cea de-a 2-a. Temperaturile sunt scrise si pe sonde. Acestea se gasesc in chiulasa in spatele delcoului.


Eu am dedus modurile astea studiind schema electrica, insa problema este una strict electrica, nu de sonde (e super bine ca am manualele masinii). Sper ca astazi sa reusesc sa depistez macar sursa problemei.
Din poza si masina ta e tot serie 1, dar are alt bord fiind GT (optional la modelele astea se putea pune si computer de bord, foarte cool, mai ales pentru acea vreme). Ca veni vorba: la bordul meu sint mufe care se pare ca nu au fost niciodata conectate (n-am scotocit si pe sub bord dupa ele), judecind dupa uzura ca si inexistenta a mufelor respective, comparat cu altele conectate deja. De asemenea masina nu are turometru, desi ar fi trebuit sa aiba. Asta nu e o problema: sper ca pina la vara se va rezolva.

Scris: Joi 25-Mar-2004 11:45
de WLD
Da, masina mea e tot Serie 1, dar are instrumentele de bord de CX Serie2 si computerul de bord. Asa a iesit Gt-ul din fabrica.
La mine bordul are mai multe cuple decat instalatia :)

La tine e normal sa fie invers. Instalatia a fost standardizata, fiind identica pe toate modelele de 1600. Dar acestea s-au produs in cel putin 3 nivele de echipare: S, RS, TRS

Probleme la instalatia electrica - final

Scris: Vin 26-Mar-2004 09:23
de nicum
Ieri am reusit sa gasesc timp sa umblu pe la masina si chiar sa rezolv problema. Buba era intr-adevar de la acel "releu". Am folosit ghilimelele pentru ca piesa respectiva nu semana cu un releu de semnalizare, spre exemplu, ci era o capsula cilindrica de aluminiu, cu 3 picioare (+,- si L). Ideea e ca am eliminat piesa si am legat firele direct, in acest fel eliminind flash-ul de la bec. Nu am reusit sa inteleg cum functioneaza piesa respectiva care parea "rock solid" si o componenta care moare o data cu masina (un mic bobinaj de citeva spire care trebuia sa alimenteze sau nu becul; dar nu am priceput cum se facea flash-ul). Oricum acum bordul se lumineaza altfel, asa ca a meritat sa-l dau jos. Probabil piesa respectiva a fost avariata de un supracurent, pentru ca am gasit si o siguranta arsa (avea pe ea luminile de mars-arrier si casetofonul). Singurul lucru care nu merge acum la bord sint martorii de usi deschise.

bx

Scris: Vin 26-Mar-2004 17:29
de MARIAN
La CX-ul meu am o piesa care seamana cu ce ai descris tu(face ca martorul “frina de parcare”,sa clipeasca) .Daca vorbim de acelasi lucru atunci este un releu(mecanic) care functioneaza ca cele de semnalizare,deci se poate inlocui cu un releu de semnalizare mecanic(cele din tabla).Aceste relee se numesc mecanice datorita principiului de functionare adica aceea bobina cind este alimentata se incalzeste,se dilata;dilatindu-se se desface contactul de alimentare,se raceste dupa care se stabileste iarasi contactul.Mai bine de atit nu pot sa-ti explic(ar trebui sa-ti arat).Aceste relee daca nu sunt arse se pot repara (ele “obosesc” in timp).

Re: Probleme la instalatia electrica - final

Scris: Vin 26-Mar-2004 19:23
de WLD
nicum scrie:Singurul lucru care nu merge acum la bord sint martorii de usi deschise.


Vezi ca senzorii de usi deschise sunt in mecanismul de inchidere a usii. Cei de pe stalpi folosesc doar la aprinderea plafonierei !

Re: Probleme la instalatia electrica - final

Scris: Sâm 27-Mar-2004 09:03
de nicum
wld scrie:
nicum scrie:Singurul lucru care nu merge acum la bord sint martorii de usi deschise.


Vezi ca senzorii de usi deschise sunt in mecanismul de inchidere a usii. Cei de pe stalpi folosesc doar la aprinderea plafonierei !


Mersi mult... am sa verific cind voi trece la treaba.