Pagina 1 din 3

Turometru digital

Scris: Mar 26-Sep-2006 20:49
de nicum
Am facut un montaj, un turometru digital. Detalii aici: http://electronickits.com/kit/complete/meas/vek2625.htm
Montajul are 3 fire: +, - si IN (input). Citat din brosura: " The IN input in connected to the positive of the breaker. This point is easely found, as it is the only connecting point between the breaker and the coil. The condenser, which is also connected at that place, may stay as it is."
Problema e ca BX-ul nu are ruptor (platini). Baietasul meu de la bloc mi-a zis ca nu are unde sa-l conecteze si ca montajul e facut pentru masini mai vechi. Cam greu de crezut din moment ce principiul de functionare e super simplu: montajul numara impulsurile din aprindere. Am probat montajul pe o masina cu ruptor si a mers.
Orice ajutor va fi apreciat.

Scris: Mar 26-Sep-2006 20:57
de MARIAN
Cum mah nu ai ruptor? Delcoul=ruptor distribuitor, bobina ai, sarma intre astea ai, mai trebuie vointa :D

Scris: Mar 26-Sep-2006 22:47
de nitro_od
din nefericire, desi delcoul mai poarta si denumirea generica de ruptor-distribuitor, modelele evoluate de delco inlocuiesc ruptorul propriuzis, adica platina, cu un senzor inductiv ce trimite impulsuri catre o aprindere electronica! aceasta la randul ei, prin tranzistorul final (de cele mai multe ori integrat intr-un circuit integrat) genereaza impulsuri sub forma de tensiune inalta curent mic catre bobina de inductie sau trafo inalte!

tu, @nicum, poti lua senmal pt turometru din 2 puncte ale circuitului: de la iesirea din delco, adica dupa senzorul inductiv si inainte de aprindere; de la iesirea din aprinderea electronica catre bobina de inductie.

prima solutie este relativ teoretica de vreme ce semnalul inductiv este mult prea slab si ar trebui construit un amplificator de semnal si este si foarte probabil sa influenteze smnalul catre aprindere! mult prea complicata varianta!

a doua solutie este cea corecta insa cu anumite specificatii: intrucat impulsurile catre bobina sunt de tensiune relativ inalta (de ordinul sutelor de volti), trebuie sa preiei semnalul printr-o rezistenta de 1-2Mo si sa comanzi baza unui tranzistor PnP rapid conectat cu colectorul la plus si emitorul la turometru !

evident, schema electrica este putin mai complexa decat am descris eu, implicand calculatiile polarizarii tranzistorului dar realizabila 100% de un amator cu costuri infime (max 50mii ).

Cum mah nu ai ruptor? Delcoul=ruptor distribuitor, bobina ai, sarma intre astea ai, mai trebuie vointa


@Marian, ironia starneste spiritele si este unul din motivele pt. care oamenii se inteapa pe forumul acesta.
ce ar fi sa ne ajutam daca putem si daca nu....atat.

Scris: Mie 27-Sep-2006 06:16
de sorin.
Cred ca trebuie conectat la minusul bobinei de inductie.(adica intre bobina si ruptor, care este un tranzistor in cazul tau......asta daca bobina are un plus permanent, si nu este alt tip de aprindere, la care s-a referit nitro-od)

Scris: Mie 27-Sep-2006 08:16
de MARIAN
Nu era nici o ironie. Punctam faptul ca multa lume se pierde in amanunte; indiferent daca folosim o platina sau un delcou su senzori hall, bobina trebuie comandata intr-un singur mod.
Asa cum a spus @sorin, este suficient sa legi firul turometrului la bobina.
@Marian, ironia starneste spiritele si este unul din motivele pt. care oamenii se inteapa pe forumul acesta.
ce ar fi sa ne ajutam daca putem si daca nu....atat.

Ce sa zic... nu cred ca multa lume este asa sensibila ca tine :oops: .

Scris: Mie 27-Sep-2006 09:36
de nicum
@MARIAN: aprinderea de pe BX este breakerless, adica fara platini. Am legat firul la bobina, dar nu merge. :(
Schema aprinderii la BX este asta: Imagine

Scris: Mie 27-Sep-2006 10:13
de MARIAN
Asta spuneam mai sus...daca ne imaginam in locul modulului 5 o platina obtinem pe bobina acelasi lucru adica putem monta turometrul chiar in locul indicat pe schema originala(minusul bobinei)

Scris: Mie 27-Sep-2006 11:07
de nicum
Indicatiile de montaj spun ca firul de semnal se leaga la un plus.
Ma intreb daca pot lega firul asta la pinul 6 al modulului de aprindere?

Scris: Mie 27-Sep-2006 11:21
de sorin.
La minusul bobinei ajunge plusul :lol: prin primarul bobinei.
Leaga-l cum a zis si Marian, si daca a mers la aprinderea cu platina, va merge si la tine.

Scris: Mie 27-Sep-2006 12:57
de nicum
Repet: NU merge. In disperare de cauza l-am legat si la + si la -
NU vrea :cry:
Daca il pun pe un motor cu platini merge din prima. Daca il pun pe un generator de semnal merge. Ma gindesc ca poate nu il leg eu unde trebuie. Pe schema aprinderii de BX pinul 6 de la modul e marcat ca se leaga la tacho. Poate acolo trebuie legat.

Scris: Mie 27-Sep-2006 14:14
de sorin.
Mai incearca o data :)
Pinul 6, in figura de mai sus, se leaga la senzorul din delcou.
Turometrul (tacho) se leaga la minusul bobinei(pinul 1)

Scris: Joi 28-Sep-2006 08:48
de nitro_od
@Marian zice:
Ce sa zic... nu cred ca multa lume este asa sensibila ca tine .


daca tie ti se pare ca eu sunt sensibil te amagesti singur.
numai ca nu prea sunt de-acord cu sfaturi in necunostinta de cauza si mai ales de solutie!
daca pentru tine sfatul pe care il recomanzi ca fiind bun nu inseamna mare lucru atunci cand nu e bun, pentru cel sfatuit poate insemna costuri, nu sentimentale ci pecuniare !
in cazul in discutie, nicum, are toate sansele sa parleasca turometrul dupa sfatul tau.
repet, impulsurile de pe bobina, primite de la aprinderea electronica, sunt de ordunul sutelor de volti curent mic spre deosebire de impulsurile primite dintr-o platina normala unde vorbim de 12-14.4v.
daca turometrul este proiectat pentru 14.4v cred ca se poate arde lejer.
sinceracum, ma vezi pe mine dand sfaturi juridice? nu ma pricep!
in schimb am vazut pe forum o multime de habarnisti care dau sfaturi pe care ei nu le-ar experimenta singuri pe cheltuiala lor.
de multa vreme nu imi amintise cineva ca e mai bine sa imi vad de treaba mea si sa nu ma chinui sa postez pareri personale cu pretentii de sfaturi avizate cand stiu ca de fiecare data trebuie sa ma cert cu orgolii mult mai mari decat orice obiectivism si pregatire!
promit sa ma rezum la lectura forumului si eventualele posturi spirituale ori intrebari!
scuze pentru mediul acid !

Scris: Joi 28-Sep-2006 08:52
de nicum
Ok, gentlemen, please calm down! :)
Nu are rost sa ne certam doar pentru atit. O sa merg simbata la nitro si o sa vedem exact la fata locului despre ce e vorba. Intre timp poate se opreste si ploaia.

Scris: Joi 28-Sep-2006 08:52
de nitro_od
@Marian, ca o paralela la modul tau de a simplifica lucrurile sa spunem ca putem, cu succes, inlocui televizorul cu un bec cu antena !....amandoua au filament.

Scris: Joi 28-Sep-2006 09:00
de eugenro2001
Nu vreau sa tin partea nimanui dar, in acest caz nu avem de-a face cu o aprindere electronica adevarata.
Aprinderea de la BX este identica cu cea de pe Oltcit 12 TRS, GSA si CX 22TRS si consta intr-un delcou cu senzor magnetic si un modul electronic care inlocuieste platina, practic este doar un modul cu un tranzistor de putere comandat de impulsurile formate in delcou. Nu exista surse in comutatie pentru ridicarea tensiunii, nu exista oscilatoare pt multiscanteie sau alte minuni.
La borna de comanda a bobinei ajung impulsuri de 12V.