Pagina 1 din 1

Senzor regenerare FAP & protectie TURBO - proiect realiz

Scris: Mar 21-Apr-2009 09:43
de C i t r o n e l
A sosit timpul sa fac ceva pentru cei ce au filtrul FAP pe masina si doresc sa aiba grija de masina si sa foloseasca filtrul FAP cat mai mult;
montajul l-am gandit in special pentru cei ce folosesc masina mai mult in oras...
daca regenerarea este intrerupta se va inregistra urmatorul mesaj in computerul de injectie iar in timp intreruperea repetata a regenerarii va conduce la blocarea filtrului FAP si la functionarea defectuoasa a masinii...

Imagine


Deci ce am realizat:
Pe scurt un dispozitiv electronic care semnalizeaza cand are loc regenerarea filtrului FAP.

Prima data am studiat multe documentatii despre FAP si procesul regenerari filtrului FAP cu Lexia & interfata PSA XS si am salvat o multime de log-uri:
urmatoarele 2 log-uri prezinta exact procesul regenerarii filtrului FAP si faza ulterioara acestui proces incheiat cu succes:

Imagine
Imagine

Apoi am conceput si realizat un dispozitiv conectat la calculatorul de injectie pe care l-am programat;
instalat in cele 2 C5-II ce le folosesc arata astfel:

Imagine

SW-ul l-am programat sa lucreze astfel:

1) cand temperatura gazelor este sub 200 C ledul galben - cel din mijloc - este aprins, toate celelalte sunt stinse.
Utilizare:
- semnalizare cand computerul de injectie este activ, motorul oprit, sa nu se scoata bateria masinii pana acesta nu trece in stand by.
- semnalizare cand FAP-ul si motorul inca nu au ajuns la regimul normal.
- protectia Turbo-ului la oprire: semnalizare cand temp gazelor este mai mare de 200 C astfel soferul stie sa lase masina in relanti pana temp gazelor scade la ~200 C.

2) cand temperatura gazelor este >200 C si < 400 C toate LED-urile sunt stinse.
Utilizare:
- Intervalul normal de temp a gazelor in FAP.
- Soferului sa nu-i fie distrasa atentia de la condus, in special noaptea sa nu aiba alte luminite aprinse prin bord.

3) LED-urile se vor aprinde pe rand astfel:
Verde1= ~400 C, Verde2= ~450 C, Galben= ~500 C, Rosu1= ~550 C, Rosu2= ~600C
Utilizare:
- Semnalizare incepere regenerare naturala ( LED aprins V1, V2 - G )
- Semnalizare incepere regenerare fortata - toate LED-urile aprinse.
- Soferul va stii cand are loc regenerarea FAP-ului si va avea grija sa nu opreasca motorul pana nu se termina regenerarea sa nu se colmateze FAP-ul.

4) cand montajul nu are semnal de la calculatorul de injectie sau semnalul este sub un anumit prag;
ledurile vor pulsa incepand de la cel din mijloc - Galben - spre margini si inapoi.
Utilizare:
- simulare sistem de alarma daca este alimentat permanent, consum maxim ~150ma cu toate ledurile aprinse.
- atentionare daca temperatura gazelor depaseste 650-700 C - pericol de incendiu la motor.

5) Calibrari setabile de user, R&D.
Daca se ataseaza doua butoane SET/RESET - butoane cu 1 impuls de genul reset de la computer - userul poate realiza calibrarea montajului pentru alte valori prin memorarea semnalului instant la apasarea butonului de set.
Aceasta operatie are rost doar daca eventual calibrarile de la motorul 1.6HDI nu se potrivesc la 2.0, 2.2 HDI, si doar daca userul are acces la sw de service sa citeasca temperaturile in timp real.
Eu nu am acces la o masina 2.0, 2.2HDI+FAP asa ca nu am putut testa sa fie calibrarile OK decat pe 1.6HDI.

Pana acum montajul functioneaza corect si nu interfereaza cu functionarea computerului de injectie sau a celorlate calculatoare ale masinii, il folosesc pe cele 2 C5-II ce le am in familie.

Urmatoarea imagine este luata din sw-ul de service dupa ce dispozitivul mi-a semnalizat faza de regenerare corect, ledurile s-au aprins pe rand, au stat aprinse ~8 min si apoi s-au stins pe rand:

Imagine

Ramane sa decideti voi cei care aveti filtru FAP daca considerati ca acest dispozitiv este util sau nu.

p.s.
Iar acum partea proasta ar fi:
- Operatiunea de montare a montajului pe masina necesita ~1.5h - 2h si nu are rost sa o descriu deocamdata.
Dar cine nu este putin tehnic si nu stie sa lucreze cu un aparat de masura si o scula de lipit nu-i recomand sa incerce sa il monteze.
- producerea lui pe scara mai larga ptr comercializare...

adevarul este ca saptamana aceasta m-am saturat de lipituri, ( inclusiv debug-programat-testat si calibrat ) pentru vre-o luna de zile... imi iau liber.

L.

Scris: Mar 21-Apr-2009 12:24
de urzica
Ideea este buna, chiar foarte buna daca ajuta la prelungirea vietii filtrului de particule. O singura intrebare, daca motorul este oprit in timpul procesului de regenerare, la repornire nu se reia procesul de regenerare?

Scris: Mar 21-Apr-2009 12:26
de PEDROS69
Ma intereseaza pe mine chiar foarte tare , macar schema de functionare. Toate cele bune.

Scris: Mar 21-Apr-2009 14:09
de moe
super, si eu vreau :)

Scris: Mar 21-Apr-2009 14:13
de C i t r o n e l
Schema electrica este simpla, si consta in doua parti:
- alimentarea circuitului integrat,
- IC-ul, cateva rezistente si cele 5 LED-uri de semnalizare.
Fara circuitul integrat - un IC specializat - programat corespunzator cu sw si calibrari nu ai ce face cu ea deoarece sw-ul face toata treaba descrisa mai sus.


urzica scrie:...O singura intrebare, daca motorul este oprit in timpul procesului de regenerare, la repornire nu se reia procesul de regenerare?


Regenerarea are loc doar daca sunt indeplinite anumite conditii:
- gradul de incarcare al FAP-ului sa depaseasca o anumita valoare
- in rezervor sa fie carburant >1/4
- temp lichid de racire >65grade
- viteza >60km/h mers constant cateva minute
- daca viteza scade sub 20km ptr >=15s regenerarea este intrerupta
...

Nu stiu cat de sanatos este ptr FAP si chiar si ptr motor - deoarece turbina la 1.6HDI este chiar langa FAP - sa inceapa regenerarea, temperatura in catalizator sa ajunga la 500-600 C si apoi sa o opresti brusc, sa opresti motorul... si faza asta sa o repeti de cateva ori.

L.

Senzor regenerare FAP & protectie TURBO - proiect realiz

Scris: Lun 27-Apr-2009 14:42
de cornelioan
Daca astaea-s conditiile de regenerare, inseamna ca eu in Bucuresti nu am nici o sansa sa Trec de ele,si mai exact, cred ca cea cu viteza ma omoara. Unda sa merg eu cu 60km/h la 9 dimineata si la 17? Dar la un montaj care sa elimine FAP-ul asta te-ai gandit?

Scris: Lun 27-Apr-2009 15:23
de PEDROS69
Luc vad ca esti profesor pe Lexia am citit si eu graficele dar sincer nu am reusit sa aflu cam cat timp fizic dureaza regenerarea, ma poti lamuri si pe mine? si cu montajul de regenerare nu ne-ai mai spus nimic... multumesc anticipat

Scris: Lun 27-Apr-2009 15:39
de sandor mihai
interesanta idee.din cite stiu eu( stiu destul de putin de regenerare,doar din auzite),regenerarea se face rar si automat indiferent de dorinta soferului. (la vreo 80 000 km.)asa cum zici trebuiesc indeplinite mai multe conditii ca ea sa inceapa.cel mai mare pericol stiu ca e incendierea masinii deoarece temperatura in esapament ajunge la vreo 800 de grade pt. a se putea produce reactia chimica.in timpul regenerarii calculatorul masinii introduce 2 timpi de injectie in plus /ciclu motor si porneste toti consumatorii mari(ac,faruri,ventilatoare) pt a creste temperatura.
cred ca trebuie aleasa o zi racoroasa pt regenerare.
problema care apare frecvent mai ales la 1.6 hdi (la toate pe care le-am vazut) si anume mesajul "antipolution fault" se rezolva de la sine prin parcurgerea unei distante mai mari cu motorul mai turat.dar asta nu cred ca e regenerare.asta e o problema care apare inevitabil si mult mai des la masinile care circula in orase-bucuresti in special.

Scris: Lun 27-Apr-2009 17:56
de C i t r o n e l
Nu o sa intru in detalii prea multe despre regenerare dar pe scurt ea se face in functie de gradul de incarcare al FAP-ului.
Cand filtrul este nou regenerarea ajunge sa se faca "mai rar", la intervale mai mari parcurse ~500-600km.
Cand filtrul este incarcat sau a fost intrerupta regenerarea ajunge sa se faca din ce in ce mai des chiar si sub 100km.

Mai jos este log-ul de la un C5-II cu ~89.000km la bord care circula mai mult in oras pe distante mici ~6km-9km si nu prea apuca sa-si faca regenerarea complet, are prezenta si eroarea permanenta din primul post P0422.

Observati ca media parcursa intre ultimele 5 regenerari este 51KM !!!
asta tocmai din cauza intreruperii regenerarii, iar dupa regenerarea incompleta facuta acum 51km are deja un grad de incarcare de 18% !!!
Daca ar fi sa o luam proportional gradul de incarcarea al FAP-ului la :
~100km ar ajunge la 36%
~200km ar ajunge la 72% !!!
~300km ... 100% colmatat !?!?


Imagine

spre deosebire de masina mea cu ~134.000km la bord ( cea de aici: http://www.clubcitroen.ro/forum/viewtopic.php?t=9995 )
care merge mai mult afara din oras si care isi face regenerarea mult mai rar, media ~334km si ultima regenerare facuta acum 514km iar gradul de incarcare al FAP-ului de 65%
Imagine

Acum dupa ce am pus senzor de regenerare pe ambele masinii voi urmari cum evolueaza media km ultimelor 5 regenerari, ar trebui sa creasca daca soferul stie cand are loc regenerarea si are grija sa nu opreasca masina, desigur daca traficul ai permite acest lucru si este posibil.

Ca o confirmare a celor de mai sus C5-ul cu 89.000km dupa ce i-am instalat montajul chiar l-am scos putin la test drive cand l-a apucat regenerarea in traficul din oras dupa ce i-am dat putin >70km/h ( stiu am depasit viteza legala... asta este ) asa ca l-am directionat afara din oras si l-am ajutat sa o termine, ieri l-am consultat din nou si media a crescut acum a ajuns la 77km si se vede clar ca este un progres deoarece are deja 77km parcursi si gradul de incarcare a scazut la jumatate 9%:

Imagine

Din grafic si din montorizarea mea la C5-ul meu cu montajul instalat; regenerarea completa dureaza ~8-10 minute.
jos este scala de timp in secunde : daca scadem din ~600 sec 100 ( inceputul regenerarii ) =>500sec => ~8,xx rotunjit 9-10 min.

Acum despre montaj:

- pe masinile care NU au FAP in acest moment nu se poate instala montajul ( pentru protectia turbo-ului ) deoarece din ce am vazut in documentatii NU au senzor de temperatura a gazelor la iesirea/intrarea din/in catalizator => calc de injectie nu stie temp gazelor.

- Deci montajul ramane valabil doar ptr masinile HDI cu FAP ( in momentul de fata este testat si calibrat ptr motor 1.6 HDI 110cp iar pretul ptr cine va dori sa-si faca de lucru cu instalarea lui este 100 ron +transport curier, ramburs...); voi pune putin mai tarziu si descrierea instalarii pe www si voi atasa link-ul.

p.s.
mesajul antipolution fault asa cum spune si mihai nu prea are legatura cu FAP-ul, are legatura cu o gramada de senzori & dispozitive din lantul de admisie/recirculare/evacuare a gazelor.

Scris: Lun 27-Apr-2009 18:25
de PEDROS69
Eu vreau cert un montaj chit ca de abia am facut 12.000km in aproximativ 2 ani tocmai in ideea de a proteja FAP in viitor problema este ca eu am motorul cod RHR 2.0 HDI 16v 138 cp si nu am lexia ca sa-l calibrez, ce bine era daca erai din Bucuresti sau eu din Timisoara. MI-ar mai trebui lexia pentru a face experimentul cu ulei de 2T adaugat in motorina este pe forum mecanica c5 "ulei 2T adaugat in motorina ".

Scris: Vin 08-Mai-2009 13:28
de C i t r o n e l
Aici gasiti pagina cu instalarea montajului si date de contact:

http://www.phones-direct.ro/public/fapsensor/index.html

L.

p.s.
inca mai lucrez la ea asa ca orice sugestii sunt binevenite.

Scris: Dum 24-Mai-2009 11:20
de moe
salut,

pana acum cateva zile am avut si eu problema cu FAPul.
mesajul "risk of blocking filter" aparea de ceva vreme.
am facut cateva drumuri in afara (budapesta, viena) dar nesajul nu a disparut.
LUC mi-a facut cateva teste cu lexia, si am ajuns la concluzia ca FAPul este infundat dar rezervorul pt aditiv este aproape plin.
renenerare fortata nu a mers din cauza ca au fost in ultima vreme prea multe "requests" pentru regenerare.
concluzie: filtrul trebuie schimbat.
totusi i-am mai dat o sansa si am monitorizat cu lexia cand(daca) incepe renerarea in timpul mersului fara interventii.
lucky me :) a functionat...
deci poate nu ar trebui schimbat filtrul.. si m-am hotarat sa montam gadjet-ul de FAP si pe masina mea.
ziua urmatoare la iesirea din oras si-a pornit din nou regenerarea, daca nu aveam sistemul, as fi oprit (ajuns la destinatie), dar avand FAPul monitorizat.. am mers mai departe sa nu opresc regenerarea..
dupa cateva minute a terminat si totul a revenit la normal.
LEDurile s-au stins...
in parametri normali, in timpul mersului LEDurile stau stinse. ceea ce nu deranjeaza deloc :)
concluzia mea: circuland mai mult in oras, imi este mai mult decat util acest gadjet si m-a salvat de niste costuri suplimentare :)
recomand sistemul mai reparte... celor care circula mai mult in oras.
LUC, merci inca o data, este chiar genial sistemul! :)