Pagina 1 din 3

Electroventilatoare la radiator

Scris: Lun 26-Iun-2006 15:59
de vanator1
Am o problema cu saxo diesel. Nu mai vrea sa plece nici unul din cele doua ventilatoare de la radiator. Am verificat sigurante, Am fost la reprezentanta Citroen Constanta unde m-am umplut de nervi. Au un electrician care nu stie nici macar care e firul de masa pe la instalatie. A cuplat masina la tester cica nu da erori. Eu ii spun ca nu pleaca ventilatoarele el imi schimba freonul in instalatia de aer conditionat. :?: Poate sa ma ajute cineva? Daca la ats nu poti rezolva atunci unde ?

Scris: Lun 26-Iun-2006 16:04
de khan
se cheama termocupla si se afla undeva pe radiator si ies niste fire din ea. aia e piesa care comanda pornirea ventiatoarelor, cred ca e primul lucru care trebuie verificat. apoi releul (releele) prin care se alimenteaza motoarele, asta daca siguranta e deja verificata. poti sa faci singur o proba, atinge firele de la sonda intre ele si vezi daca pleaca, daca pleaca, e sigur de vina sonda, daca nu pleaca, probabil ca e o problema la relee

Scris: Lun 26-Iun-2006 16:12
de MUGUREL PIRSCOVEANU
este un releu maroniu cu 16 pini.

Scris: Lun 26-Iun-2006 17:39
de MARIAN
cu 16 pini.

:shock: Da ce stie sa faca asta cu atatia pini?

Scris: Mar 27-Iun-2006 00:32
de vanator1
In fata la ventilatoare am gasit 3 relee galben, negru si verde. Ala galben avea un contact rupt. Caut sa cumpar si va anunt daca de acolo e problema. Oricum va multumesc pentru sfaturi si daca mai aveti alte idei puteti sa mi le impartasiti. Am aflat mai multe de la voi decat de la asa zisii meseriasi de pe la reprezentanta. Aia nu au fost in stare nici macar sa-mi spuna ca s-ar putea sa fie o problema de releu.

Scris: Mar 27-Iun-2006 13:43
de MUGUREL PIRSCOVEANU
pe langa relele de care povesteai iti spuneam si de releul din poza, (am gresit are 15 pini in loc de 16) adica piesa 15!
Imagine

Scris: Mar 27-Iun-2006 17:18
de vanator1
Am inteles acum multumesc mult pentru schema dar ce naiba fac ca nu gasesc pe nicaieri releul galben care are un contact rupt. Nici macar la comanda. Am fost la o multime de magazine mari de piese import. Inca mai caut :cry:

Scris: Mar 27-Iun-2006 17:23
de vanator1
Am vazut ca schema pe care mi-ai dato e mult mai explicita decat am eu in manualul de pe ftp. Imi poti trimite si mie manualul pe care il ai tu? Fac cinste

Scris: Mar 27-Iun-2006 17:40
de MUGUREL PIRSCOVEANU
Imi pare rau, dar nu pot decat sa te ajut de la distanta cu aceste pagini. Documentatia este strict confidentiala, de aceea iti recomand un service bun Citroen.

Ca si principiu, acel releu daca l-ai remarcat determina pornirea ventilatoarelor prin intermediul releelor dintre cele doua ventilatoare. Ca sa faci o proba rapida pentru a verifica buna functionare a acestui releu sau a ventilatoarelor, cu motorul mergand incearca sa scoti mufa verde de pe sonda de temperatura aflata pe chiulasa (de culoare verde!) aceasta daca este scoasa ventilatoarele pornesc la viteza maxima. Daca nu pornesc atunci cauti releul de care ti-am povestit sau chiar un fir al ventilatoarelor. Daca pornesc, atunci trebuie sa inlocuiesti unul din releele mici dintre ventilatoare,pe care le gasesti la orice distribuitor de piese CITROEN, sau daca ii dai echivalente merg si alea de Pejo.

Scris: Mar 27-Iun-2006 17:54
de vanator1
Am incercat faza cu sonda chiar acum si nu au pornit. trebuiau sa porneasca chiar daca releul galben din fata are un piciorus rupt?

Scris: Mar 27-Iun-2006 21:13
de MARIAN
Ca si principiu, acel releu daca l-ai remarcat determina pornirea ventilatoarelor prin intermediul releelor dintre cele doua ventilatoare

@ Mugurel ti-am mai atras atentia; ala nu e releu.Este modulul de comanda ventilatoare in functie de temperatura lichidului de racire si AC.
In mod normal daca scoti firele de la sonda(acesta fiind practic un rezistor variabil)nu ar trebui sa se intample nimic dar...aceasta ar trebui sa se afle pe radiator nu pe chiulasa; ma rog chestii nesemnificative.
Pt. a elimina aceste variabile din circuit plus prezenta ta intr-un service ar trebui sa faci mai multe verificari:
-sigurantele 3,5,10
-scoti mufa modulului de comanda
-pui contactul
- aplici "-" (fir masa) pe pinul 1 (ventilatoarele ar trebui sa plece pe treapta mica)
- aplici "-" si pe pinul 10 (ventilatoarele ar trebui sa plece pe pozitia max.)
Daca oricare din cele 3 relee este defect unul din ventilatoare va lucra pe treapta max.(daca primesc comanda)
Te asteptam cu noutati dupa verificari; daca ventilatoarele functioneaza cum am scris mai sus atunci modulul de comanda este defect.
Releele ar trebui sa fie unele cu dublucontact normal inchis de 25A si se pot cumpara de la orice magazin de piese auto.
Ar fi bune niste poze cu releul galben,mai ales cu schema lui :wink:

Scris: Mar 27-Iun-2006 23:28
de vanator1
In primul rand nu reusesc sa localizez acel asa zis releu cu 15 sau 16 pini de care dupa cum vad ca explicati voi sunt legate amandoua ventilatoarele. O sa incerc sa fac ceva poze cu releul galben. Va tin la curent cu ce o sa se intample in continuare. Multumesc pentru sfaturi

Scris: Mie 28-Iun-2006 07:51
de MARIAN
Am uitat sa specific ca unul din relee este cu numai 4 contacte adica s-ar putea sa nu ai nici un pin rupt pe acolo.
Urmareste firele de la sondele de temperatura deoarece acestea merg in acel modul.

Scris: Mie 28-Iun-2006 11:13
de MUGUREL PIRSCOVEANU
Marian, cate SAXO ai reparat pana acum?
Acel "releu' cu 15 pini se numeste Boitier Bitron.
Faza cu mufa verde de pe chiulasa este valabila pentru masinile care dispun de calculator de injectie(diesel sau benzina). in momentul in care calculatorul de injectie nu mai sesizeaza temperatura de motor, trece in regim de protectie si comanda ventilatoarele la turatie maxima. Astfel trece peste termocupla, peste releele mici si peste orice functinare normala. Eu i-am spus colegului nostru cum poate sa verifice simplu si eficient in trei secunde anumite lucruri. Daca ai mai multe de spus despre repararea unui Saxo, eu oricum ma retrag din discutii si te las in voie sa ii dai orice sfaturi vrei.

Scris: Mie 28-Iun-2006 12:18
de MARIAN
Nu te ambala Mugurel...
Eu i-am spus colegului nostru cum poate sa verifice simplu si eficient in trei secunde anumite lucruri.

Pai spune ca a scos mufa si tot nu merg deci a ascultat omul sfaturile tale.
peste releele mici si peste orice functinare normala

Peste relee nu poate sa treaca nici draq ca de aia sunt puse in circuit sa suporte caderea de tensiune a ventilatoarelor(astea nu se alimenteaza direct)
Daca ai mai multe de spus despre repararea unui Saxo, eu oricum ma retrag din discutii si te las in voie sa ii dai orice sfaturi vrei.

Important este ca impreuna sa ajutam omul...
Marian, cate SAXO ai reparat pana acum?

Jenanta intrebarea... :cry: De parca nu au mai vazut unii si antisink alimentate electric dupa ce reparase o groaza de Xantii :wink:
Nu trebuie sa repari multe SAXO deoarece schema cu 3 relee, 2 ventilatoare pe 2 turatii este destul de clasica in industria auto dar mai ales la citroen(vezi modelele de la cx...spre lumea noastra;este adevarat ca de-a lungul timpului componentele de comanda ale acestor relee au suferit modificari).