Mesajde nicu_ak » Mie 03-Mar-2010 23:01
Ăn primul rând trebuie sĂŁ vĂŁ gândiĂži bine de ce o maÂşinĂŁ second-hand meritĂŁ mai mult decât un model nou de la dealer .
Salut
O maÂşinĂŁ SH are avantajele Âşi dezavantajele sale .
Avantaje:
* mai ieftinĂŁ ;
* echipãri mai multe faÞã de una nouã , În acelaºi preÞ ;
* preĂžul mai scĂŁzut , Âşi posibilitatea de a negocia .
Dezavantaje:
* puteĂži achiziĂžiona din greÂşealĂŁ o maÂşinĂŁ care a fost implicatĂŁ ĂŽntr-un accident / furatĂŁ / reparatĂŁ "ĂŽn silĂŁ" etc. ;
* faptul cĂŁ este o maÂşinĂŁ uzatĂŁ , nu se Âştie cum a fost exploatatĂŁ etc. ;
* la majoritatea SH-urilor garanĂžia lipseÂşte / au fost ĂŽncĂŁlcaĂžii termenii certificatului de garanĂžie ;
* procedeul de revânzare cam dispare , deoarece deja va devenii la mâna a treia .
Dupã ce ne hotãrâm ce fel de maºinã dorim (nouã versus SH , În cazul nostru SH, cã doar despre asta este topicul (IMG:http://forum.softpedia.com/style_emoticons/default/laugh.gif) ) , clarificãm niºte lucruri vitale :
* stabilim un buget bine definit ºi gândit (niciodatã nu faceÞi rate / Împrumut la bancã la o maºinã SH , sau buget peste posibilitãÞile personale) ;
* stabilim clasa de maÂşini din care vom alege (mini , premium etc.) ;
* stabilim un numãr maxim de km (depinde de buget , dar niciodatã peste 120,000 km) + un an mimin de fabricaÞie (nu sub 2000) + un numãr maxim de propietari (recomandat ca vânzãtorul sã fie primul propietar) ;
* stabilim Þara de unde va fi achiziÞionatã maºina (aici trebuie sã fim foarte atenÞi , sunt recomandate maºinile SH din Germania pentru cã acolo sunt ºoferi liniºtiÞi etc. , dar EXISTà ºi cazuri care se abat de la "regulã") (sunt bune ºi cele din România) ;
* stabilim combustibilul - În general benzinã versus diesel , dar mai existã ºi motorizãrile benzinã + electricitate ºi alte hybride (se recomandã În general diesel din pricina consumului scãzut etc. , uitaÞi câteva topicuri despre diesel - benzinã : AICI , AICI , AICI ) ;
* stabilim puterea minimĂŁ - maximĂŁ , capacitatea cilindricĂŁ minimĂŁ-maximĂŁ , numĂŁrul de cilindri Âşi dispunerea acestora (inline , V , boxer) , nr. locuri , emisii de noxe , ampatament etc. (astea depind de buget Âşi de preferinĂže) ;
* stabilim nivelul de echipare minim (În ziua de astãzi minim 2 airbaguri , minim AC manual , minim proiectoare de ceaÞã , minim geamuri electrice faÞã , minim radio-casetofon , filtru polen - opÞional) ;
* nu este recomandatã achiziÞionarea din târgurile auto ;
* stabilim alte nimicuri oferite cu maÂşina (musai carte service + "arhiva" cu toate chitanĂžele , istoric & all shit) ;
* evitĂŁm maÂşinile de la firmĂŁ , sau cele de culoare galbenĂŁ / albĂŁ - sunt cele mai forjate (pe principiul nu e maÂşina mea o rup) ;
* evitĂŁm maÂşinile cu tuning , remapĂŁri etc. , sunt modificate Âşi nu este tocmai sĂŁnĂŁtos ;
* evitĂŁm maÂşinile cu un numĂŁr mic de km Âşi un an ĂŽndepĂŁrtat de fabricaĂžie (costĂŁ mai puĂžin de 100 de euro Âşi i-a resetat km) .
Ok , sĂŁ presupunem cĂŁ am hotĂŁrât ce dorim , avem banii necesarii , Âşi alte rahaturi . Ăncepem cĂŁutarea dupĂŁ maÂşini pe internet , ziare , prieteni, siteuri interne / externe (depinde de Ăžara unde vom executa achiziĂžia) etc. . Recomandat este sĂŁ cĂŁutĂŁm ĂŽntr-un perimetru restrâns de domiciliu , pentru cĂŁ trebuie neapĂŁrat sĂŁ mergem sĂŁ vedem maÂşina (ĂŽn poze maÂşina aratĂŁ ca nouĂŁ , nu se vâd zgârieturile , nepotrivirile etc.) . Nu sunt recomandate maÂşinile din târgurile auto , deoarece acolo sunt cele mai multe maÂşini "mascate" . NU mereu ĂŽn domeniul auto un preĂž mic ĂŽnseamnĂŁ o afacere bunĂŁ ! . Nu se Âştie câÞi bani vom fi nevoiĂži sĂŁ "bĂŁgĂŁm" apoi ĂŽn maÂşinĂŁ , aÂşa cĂŁ nu trebuie sĂŁ ne zgârcim la bani . Recomandat este sĂŁ cĂŁutĂŁm o maÂşinĂŁ fĂŁrĂŁ incidente (sau dacĂŁ existĂŁ , sĂŁ fie remediate ĂŽn servisuri specializate Âşi de "mânĂŁ bunĂŁ") , cât mai nouĂŁ , cât mai puĂžini propietari , cât mai bine ĂŽntrĂžinutĂŁ . Mai existĂŁ Âşi "MaÂşina ĂŽl caracterizeazĂŁ pe om" , aÂşa cĂŁ dacĂŁ daĂži de un vânzator aparent dubios , NU cumpĂŁraĂži nimic de la el , nu numai el vinde maÂşini.
Ok , presupunem cã am gãsit o maºinã aparent (niciodatã nu se ºtie ce se aflã În spatele unui anunÞ) bunã , cu dotãri etc. acceptabile . Sunãm , ºi ne Întâlnim cu vânzãtorul .
Ne bazĂŁm pe principiul cĂŁ vânzĂŁtorul nu este de ĂŽncredere pânĂŁ nu dovedeÂşte / argumenteazĂŁ tot ce spune ! DacĂŁ descoperim o defecĂžiune la maÂşina la inspecĂžie Âşi vânzĂŁtorul nu a precizat de ea , PLECĂM ÂŞI CĂUTAM ALTĂ MAÂŞINĂ !
* prima impresie conteazĂŁ mereu , dacĂŁ pare un vânzĂŁtor dubios , care se vede de la 1 milĂŁ cĂŁ minte , PLECAĂI FĂRĂ NICI O JENĂ ÂŞI CĂUTAĂI ALTĂ MAÂŞINĂ ! ;
* dacĂŁ nu aveĂži cunoÂştinĂžele necesare luaĂži pe cineva mai priceput cu voi ;
* ĂŽncepem cu exteriorul "mini-inspecĂžia" cu exteriorul :
- verificãm vopseaua , sã nu existe vreun "val" , "adânciturã" , sau "vapori" , pentru cã asta Înseamnã maºinã revopsitã , deci a avut loc cu siguranÞã un incident ;
- verificĂŁm etanÂşitatea maÂşini prin verificarea chederelor de la parbriz , lunetĂŁ , portbagaj Âşi uÂşi , pentru a Âşti dacĂŁ a fost ceva schimbat Âşi nu a fost instalat corect la loc , adicĂŁ piese care nu se potrivesc / nu sunt bine instalate ;
- orice maºinã are o linie de design , de exemplu linia lateralã : dacã linia portierei stângã faÞã nu se potriveºte cu cea a celei din stânga spate , Înseamnã cã portiera a fost demontatã , remontatã prost / Înlocuitã prost ;
- cãutãm micile loviri , zgârieturi , este bine sã fie foarte mici , pentru cã cele mai mari pot avea efecte tehnice ;
- sĂŁ aibĂŁ maÂşina TOATE elementele de deisgn etc. .
* ĂŽn interior :
- verificĂŁm ca toate instrumentele sĂŁ funcĂžioneze (faruri , becuri , AC , geamuri) ĂŽncercĂŁm fiecare buton dacĂŁ merge ;
- sĂŁ nu existe nici cea mai micĂŁ rupturĂŁ ĂŽn tapiĂžerie , pentru cĂŁ nu Âştim ce a trasnportat propietarul cu maÂşina ;
- sĂŁ fie un miros ambiental plĂŁcut , ĂŽn nici un caz miros de benzinĂŁ etc. .
* la compartimentul motor :
- totul sĂŁ fie curat , sĂŁ nu se observe vreo scurgere de ulei , combustibil , piesĂŁ , apĂŁ Âşi altele .
* un secret de unde putem deduce vechimea unei maÂşini sunt farurile , dacĂŁ acestea nu au fost schimbate : dacĂŁ acel argintie din far este tocit , ĂŽnceĂžoÂşat negru maÂşina este veche , care dacĂŁ la caroserie aratĂŁ ca nouĂŁ .
* la multe maÂşini pe geam este scrisĂŁ data fabricaĂžiei geamului , verificaĂži ca toate geamurile sĂŁ aibĂŁ aceeaÂşi datĂŁ .
* verificaĂži gumele , sĂŁ nu fie foarte tocite , Âşi porĂžiunea unde sunt tocite , sĂŁ nu fie foarte lateralĂŁ !
Ok , mini-inspecĂžia vizualĂŁ s-a cam terminat (presupunem cĂŁ - cu un rĂŁspuns faborabil) . Cerem vânzĂŁtorului un mic test drive . DacĂŁ acesta refuzĂŁ , PLECĂM ÂŞI CĂUTĂM ALTĂ MAÂŞINĂ . Ok , vânzĂŁtorul acceptĂŁ un testdrive cu dânsul ĂŽn dreapta . Aici este o parte importantĂŁ ĂŽn achiziĂžionarea unei maÂşini SH .
La ce suntem atenĂži ĂŽn testdrive :
* accelerãm treptat , cât ºi brusc , pentru a vedea dacã maºina rãspunde cum trebuie , sã nu fie vreo piesã obositã ;
* frânãm treptat , cât ºi brusc , pentru a vedea dacã are frâne eficace cu consumabile corespunzãtoare , ºi schimbate la o anumitã perioadã de timp ;
* pedalele nu trebuie sã fie nici prea strânse , dar nici prea moi ;
* sistemul de direcĂžie trebuie sĂŁ rĂŁspundĂŁ corespunzĂŁtor , sĂŁ meargĂŁ uÂşor , fĂŁrĂŁ vreun zogmot etc. ;
* transmisia trebuie sĂŁ meargĂŁ optim , sĂŁ intre ĂŽn trepte uÂşor ;
* ascultĂŁm cu atenĂžie dacĂŁ nu cumva apare vreun zgomot , ĂŽn timpul mersului , poat fi probleme mari ;
* turãm maºina pânã la o turaÞie mai ridicatã , ºi observãm culoarea / densitatea fumului . Nu este binã dacã tine mult spre alb , dar nici spre negru , acestea putând fi defecÞiuni majore ;
* Încearcã sã iei câteva gropi , pentru a testa sistemul de suspensie , dacã simÞi cã aproape atingi de pãmânt nu este bine , dar nici sã te zdruncine tare ;
* probaÞi frâna de motor , pentru a deduce dacã ambrajul este bun ;
* recomandat sã testãm maºina atât pe asflat , dar ºi pe drumurile cu piatrã cubicã , gropi aici se observã defecÞiunile la telescoape , basculã etc. .
Ok , am terminat testul nostru (presupunem cĂŁ cu rezultate favorabile) . Propunem vânzĂŁtorului o inspecĂžie tehnicĂŁ ĂŽntr-un service ales de câtre noi (alegeĂži un servis de treabĂŁ , unde cunoaÂştem oamenii Âşi capacitatea acestora de muncĂŁ) . DacĂŁ vânzĂŁtorul refuzĂŁ , PLECĂM ÂŞI CĂUTAM ALTĂ MAÂŞINĂ !
Ok , ajungem la servis , aici meÂşterii vor verifica maÂşina mult mai detaliat . Aici , presupunem cĂŁ sunt rezultate bune (dacĂŁ se descoprĂŁ probleme PLECĂM ÂŞI CĂUTAM ALTĂ MAÂŞINĂ ! ) .
Acum Încep negocierile cu vânzãtorul , bineÎnÞeles el are un preÞ bine stabilit . Niciodatã nu daãm banii ceruÞi , ci Încercãm sã negociem un preÞ mai mic pe diverse motive (de genul o sã mã coste aia , ailaltã etc.) . Nicodatã nu spuneÞi câÞi bani aveÞi În buzunar ! . Dacã nu vrea sã lase din preÞ , Încercãm sã aducem alte beneficii precum ÎÞi dau dacã Îmi dai ºi gumele de iarnã etc. . Ok , presupunem cã ajungem la un preÞ amiabil , acum trecem la rahaturi (acte , formalitaÞi) . UitaÞi AICI actele ataºate În format electronic . PoÞi pune Întrebãri legate de formalitãÞi pe aria LEGIS de pe forum .
Sper sa iti fie de folos