Mesajde rova » Mie 25-Apr-2007 21:15
Interesant... Dupa ceva cautari pe Internet am gasit ORDINUL Nr. 2133 din 8 decembrie 2005 pentru aprobarea Reglementãrilor privind certificarea Încadrãrii vehiculelor rutiere Înmatriculate În normele tehnice privind siguranÞa circulaÞiei rutiere, protecÞia mediului ºi În categoria de folosinÞã conform destinaÞiei, prin inspecÞia tehnicã periodicã - RNTR 1, emitent M.T.C.T. ºi publicat În M.Of. nr.1160 din 21 decembrie 2005, ºi În care la Anexa 13 am gãsit procedura privind verificarea emisiilor poluante la autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin comprimare (Diesel), astfel:
a) mĂŁsurarea opacitĂŁĂžii fumului ĂŽn accelerare liberĂŁ, de la turaĂžia de mers ĂŽn gol ĂŽncet la turaĂžia de ĂŽntrerupere a alimentĂŁrii, cu ambreiajul decuplat Âşi comanda cutiei de viteze la punctul mort;
b) aducerea motorului la parametrii normali de funcĂžionare a autovehiculului:
1. autovehiculele pot fi controlate cu respectarea, din motive de securitate, cel puĂžin a condiĂžiei ca motorul sĂŁ fie cald Âşi ĂŽntr-o stare mecanicĂŁ satisfĂŁcĂŁtoare;
2. sub rezerva dispoziĂžiilor de la pct. d) 3, nici un autovehicul nu poate fi respins fĂŁrĂŁ a fi fost respectate urmĂŁtoarele condiĂžii:
i) motorul trebuie sĂŁ fie cald: altfel spus, temperatura uleiului motorului mĂŁsuratĂŁ de o sondĂŁ ĂŽn tubul jojei trebuie sĂŁ fie de cel puĂžin 80 grade C sau sĂŁ corespundĂŁ temperaturii de funcĂžionare normale, dacĂŁ aceasta este inferioarĂŁ, sau temperatura blocului motor, mĂŁsuratĂŁ dupĂŁ nivelul radiaĂžiei ĂŽn infraroÂşu trebuie sĂŁ atingĂŁ o valoare echivalentĂŁ. DacĂŁ, din cauza configuraĂžiei vehiculului, nu este posibil sĂŁ se procedeze ĂŽn acest mod, temperatura normalĂŁ de funcĂžionare a motorului va putea fi stabilitĂŁ altfel, de exemplu pe baza funcĂžionĂŁrii ventilatorului de rĂŁcire;
ii) sistemul de evacuare trebuie curĂŁĂžat prin 3 accelerĂŁri libere sau printr-un mijloc echivalent.
c) Procedura de ĂŽncercare
1. inspecĂžia vizualĂŁ a oricĂŁrui echipament de reglare a emisiilor instalat de constructor, pentru a se verifica dacĂŁ este complet Âşi ĂŽntr-o stare satisfĂŁcĂŁtoare Âşi dacĂŁ nu existĂŁ neetanÂşeitĂŁĂži;
2. motorul, Âşi, dacĂŁ este cazul, turbocompresorul, trebuie sĂŁ funcĂžioneze la turaĂžia de mers ĂŽn gol ĂŽncet ĂŽnainte de ĂŽnceperea fiecĂŁrui ciclu de accelerare liberĂŁ. Pentru motoarele autovehiculelor grele, aceasta ĂŽnseamnĂŁ a se aÂştepta cel puĂžin 10 s dupĂŁ eliberarea comenzii de accelerare;
3. la Începerea fiecãrui ciclu de accelerare liberã pedala de accelerare trebuie apãsatã rapid ºi progresiv (În mai puÞin de o secundã), dar nu brutal, astfel Încât sã se obÞinã debitul maxim al pompei de injecÞie ºi sã se atingã turaÞia de Întrerupere a alimentãrii, respectându-se valoarea specificatã a timpului de bazã;
4. la fiecare ciclu de accelerare liberã motorul trebuie ca, Înainte sã fie eliberatã comanda, sã atingã turaÞia de Întrerupere a alimentãrii sau, În cazul automobilelor cu transmisie automatã, turaÞia indicatã de constructor ori, dacã aceasta nu este cunoscutã, douã treimi din turaÞia de Întrerupere a alimentãrii. Aceasta se poate asigura, de exemplu prin supravegherea regimului motorului sau lãsând sã treacã un timp suficient Între momentul de acÞionare ºi cel de eliberare a pedalei de acceleraÞie, adicã cel puÞin 2 s pentru autovehiculele destinate transportului de persoane, care au, În afara locului conducãtorului, mai mult de 8 locuri pe scaune ºi pentru autovehiculele destinate transportului de mãrfuri având o masã maximã tehnic admisibilã mai mare de 3500 kg.
d) Valori limitĂŁ
1. nivelul opacitĂŁĂžii nu trebuie sĂŁ depĂŁÂşeascĂŁ valorile limitĂŁ ale indicelui de opacitate (coeficientului de absorbĂžie), care sunt urmĂŁtoarele:
Indice de opacitate (coeficient de absorbĂžie) maxim pentru:
- motoare Diesel cu aspiraĂžie naturalĂŁ: 2,5 m^-1;
- motoare Diesel cu turbocompresor: 3 m^-1;
- o limitĂŁ de 1,5 m^-1 se aplicĂŁ urmĂŁtoarelor vehicule omologate conform valorilor limitĂŁ indicate:
a) la linia B a tabelului din secĂžiunea 5.3.1.4 a anexei I la Directiva 70/220/CEE, modificatĂŁ prin Directiva 98/69/CE (autovehicule comerciale uÂşoare cu motor Diesel EURO 4);
b) la linia B1 a tabelelor din secĂžiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva 88/77/CEE, modificatĂŁ prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele cu motor Diesel EURO 4);
c) la linia B2 a tabelelor din secĂžiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva 88/77/CEE, modificatĂŁ prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele cu motor Diesel EURO 5);
d) la linia C a tabelelor din secĂžiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva 88/77/CEE, modificatĂŁ prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele EEV);
sau conform valorilor limitĂŁ ce figureazĂŁ ĂŽntr-o modificare ulterioarĂŁ a Directivei 70/220/CEE, modificatĂŁ prin Directiva 98/69/CE, sau conform valorilor limitĂŁ care figureazĂŁ ĂŽntr-o modificare ulterioarĂŁ a Directivei 88/77/CEE, modificatĂŁ prin Directiva 1999/96/CE.
2. autovehiculele nu trebuie respinse decât dacã media aritmeticã a valorilor mãsurate În cel puÞin ultimele trei cicluri de accelerare liberã depãºeºte valoarea limitã, cu condiÞia sã nu se Înregistreze diferenÞe semnificative Între turaÞiile minime mãsurate la ciclurile de accelerare sau Între turaÞiile maxime mãsurate la ciclurile de accelerare. Aceastã medie poate fi calculatã ignorând valorile observate care se Îndepãrteazã cu mult faÞã de media mãsuratã sau poate fi obÞinutã prin un alt mod de calcul statistic care Þine cont de dispersia valorilor mãsurate.
3. pentru a evita efectuarea de Încercãri inutile, prin derogare de la dispoziÞiile lit. d) 2), sunt admise autovehiculele pentru care valorile mãsurate În mai puÞin de 3 cicluri de accelerare liberã sau dupã ciclurile de curãÞare vizate la lit. b) 2. ii) (sau aplicarea unui procedeu echivalent) sunt mai mici cu 0,5 m^-1 faÞã de valorile limitã precizate la lit. d) 1.