Oameni buni !!! Prima cifra a uleiului este vascozitatea la 20 grdC. si este exprimata in unitati cST si cea de-a 2-a cifra (dupa W) este vascozitatea la 100 grdC...tot in unitati cST...
Un ulei cu prima cifra mai mica, urca mai usor in rampa, in special la pornirile la rece...Cea de-a doua cifra, cu cat este mai mare, cu atat asigura o protectie mai mare motorului la solicitari mari...turatii/temperaturi mari...
.................................
Atentie !!! Nici nu se pune problema ca uleiul sa nu ajunga in cantitate suficienta in lagare !!!...Din contra!!! Se pune problema daca pelicula de ulei rezista sau nu la presiunea pusa pe ea...Cu un ulei prost sau cu a 2-a cifra prea mica, sant toate sansele ca pelicula de ulei dintre piese sa se sparga si sa aiba loc contact direct intre piese...si implicit frecari...uzuri...etc...Am studiat acest fenomen chiar si in facultate, la cursul de "Tribologie"
Nici nu se pune problema ca uleiul nu ar ajunge in lagare !!! Chiar daca este W60, este suficient de fluid... Judecati gresit situatia !!! Nu inseamna ca daca este mai vascos la cald (W50...60) nu mai patrunde in lagare...si...creste temperatura...Gresit!!! Uitati faptul ca uleiul acela, prin faptul ca este putin mai vascos la cald, asigura o presiune mai mare de ulei si tot va fi impins in lagar...mai bine decat un ulei care se face "PIPI" la cald...Presiunea de ulei se va pastra in limite rezonabile, chiar si la solicitari f. mari...
In general, un ulei este cu atat mai performant, cu cat are cele 2 cifre mai indepartate...Poate fi folosit in conditii din cele mai diferite...
Dar pot fi folosite la fel de bine si un ulei 10W40 si 5W50 si 10W60...fara ca motorul sa se strice...Sant doar niste indicatii legate de clima in care se foloseste autoturismul...Un ulei 10W va porni bine pana la -20grdC...Unul 5W va porni pana la -25 grdC...
Iar in rest, toate uleiurile W40 pot fi folosite la peste +30 grdC temperatura mediului...E clar ca un ulei W50 sau W60 va rezista la temperaturi mai inalte...
Si nu inseamna ca daca producatorul recomanda 10W40, motorul acela va avea de suferit daca functioneaza cu un 0W40 sau 5W50...Din contra!!! Va fi mai bine protejat...
.................................
Despre marcile de ulei....
Uitati de marci precum ESSO...Shell...Texaco...BP...ELF...etc...daca tineti la motoarele masinilor voastre!!!
Dupa parerea mea (si e o parere strict personala)...singurele marci de incredere sant Castrol, Mobil 1, si Motul...Total, cred ca este un ulei mediu, promovat mai mult datorita parteneriatului dintre Citroen si Total....Si noi consideram ca:

Este doar publicitate!!! Total nu este un ulei slab, dar nici in fruntea clasamentului nu e...
Eu am avut in BX Castrol Edge 10W60 pret de vre-o 15.000 Km si masina a mers excelent...Nu a consumat ulei...Temperatura motorului intotdeauna a stat in limite normale, indiferent de solicitari...la fel si presiunea de ulei...Iar motorul tragea incredibil...
Mai demult am avut un Oltcit cu motorul cu linia uzata...Am nimerit vara in aglomeratie in Bucuresti la...50 grd in aer...Clocotea motorul la propriu...Becul de ulei nu se mai stingea decat de la 1600 rpm in sus...Numai ca eram prins in coloanele de masini si pur si simplu nu aveam cum sa trag pe dreapta sa opresc si sa-l las sa se raceasca...Am zis ca gripez motorul la afaza aia...
Dar cum in motor aveam Castrol GTX 3 (acela se gasea la acea vreme)...motorul nu a patit nimic si a mai mers multa vreme asa...Dupa acest incident tragea la fel...consuma la fel...nu au aparut zgomote suspecte in el...
Deci uleiul si-a facut treaba...Sant sigur ca daca as fi avut un ulei mai slab, as fi gripat motorul...