

O pereche de sageti 100% utile
Simbolul sagetii duble este prezent pe autovehiculele Marcii de la fondarea acesteia in 1919. Aceasta nu inseamna, insa, ca sageata dubla nu a evoluat de-a lungul timpului. In ultimii ani, a aparut o tendinta de supradimensionare si stilizare. Simbolul Citroen devine din ce in ce mai vizibil!
Sageata dubla care marcheaza autovehiculele Marcii are o istorie proprie. Trebuie sa ne intoarcem in timp, la inceputul secolului trecut, in momentul in care parintele fondator al Marcii, Andr� Citroen, incepe sa fabrice angrenaje cu dinti in forma de sageata. Acesta cumparase licenta de productie a angrenajelor de la un unchi al mamei sale, nascuta la Varsovia. Urmarea este cunoscuta – compania Engrenages Citroen devine o prezenta marcanta in industria auto si decide sa amplaseze sageata dubla pe grilele radiatoarelor autovehiculelor sale, ca semn distinctiv.
Sa vorbim putin despre aceste grile. Inainte de cel de-al doilea razboi mondial, pe acestea era afisat cu ostentatie simbolul marcii producatoare - simbol ce conferea prestanta autovehiculului. Modelul revolutionar Traction Avant (tractiune fata), in special, arboreaza cu mandrie acest simbol pe grila radiatorului. Designerul dispune, intr-adevar, de o suprafata considerabila pentru a decora un radiator impozant.
Astfel, Flaminio Bertoni prefera sa proiecteze un profil anterior ce afiseaza o enorma sageata dubla. Chiar si dupa disparitia radiatoarelor gigantice, celebrul designer este tentat sa extinda dimensiunile simbolului Marcii. In 1948, acesta propune o macheta a modelului Hippopotame (care anunta modelul DS) ce afiseaza o impozanta sageata dubla pe grila radiatorului.
Bertoni va fi intotdeauna inclinat sa supradimensioneze acest simbol, dupa cum o arata una din schitele sale, in care capota modelului DS este impodobita cu o enorma sageata dubla, aflata deasupra grilei radiatorului. Toate acestea indica faptul ca, pentru el, sageata dubla este un semn distinctiv, supus, fireste, unor norme de natura tehnica, insa reprezentand, de asemenea, un element emblematic, cu incarcatura afectiva.
Un simbol care nu inseala
O sageata dubla de dimensiuni considerabile decora inca profilul anterior al modelului 2 CV la inceputul anilor '60, dar trebuie sa mentionam ca simbolul incepe acum sa se micsoreze. Studiile grafice precum cele schitate la jumatatea anilor '60 de catre Jacques Charreton, la Centrul de Design Citroen, in care grila modelului Dyane este impodobita cu o enorma sageata dubla, nu vor depasi stadiul de proiect.
Simbolul Marcii este pus in evidenta in primul rand prin intermediul publicitatii, iar aici trebuie sa ne amintim de faimosul „inainte Citroen” al lui Raymond Sauvignac, sau de spotul „Sageti salbatice”, prezent pe toate ecranele in 1985. De altfel, lansarea in 1989 a modelului Xm a insemnat cea mai discreta aparitie a acestui simbol.
Trebuie sa asteptam sfarsitul anilor '90 pentru a asista la revenirea sa pe scena, sau mai degraba pe capota. Dimensiunile emblemei cresc din nou. Modelul Xsara Picasso, prezentat la Salonul Mondial Auto in 1998, confirma aceasta tendinta. Sageata dubla revine in forta. In acelasi an, prototipul C3 Lumi�re isi incordeaza „pectoralii” decorati cu o generoasa sageata dubla. Iata o valorizare ce permite „o mai buna identificare a Marcii”, exprimand in acelasi timp „decizia de a valoriza soferul prin prisma apartenentei sale la universul Citroen”, comenteaza Charles Aouad, director al departamentului Inovatii si Calitate (DINQ) al PSA Peugeot Citroen, specialist in „declinarea” emblemelor si simbolurilor.
Iin momentul in care Charles Aouad devine responsabil de design, la inceputul anului 2001, metamorfoza sagetii duble este deja ireversibila. Designerul devine responsabil de stilizarea liniilor, de schitarea evolutiilor potentiale, sprijinindu-se cat mai mult posibil pe formidabilul capital de identitate al marcii Citroen. Graficienii devin experti in ipostazierea celor doua varfuri de sageata suprapuse, mostenitoarele faimoaselor angrenaje.
Sagetile inaripate – o lovitura de maestru
"Contrar aparentelor, sageata dubla este un simbol complex", afirma Charles Aouad. Comparand diversele ipostaze ale acestui simbol, va veti da seama cat sunt de variate. Simbolurile sunt proiectate separat pentru fiecare model, pentru a permite, in cele din urma, o lectura identica pentru fiecare autovehicul in parte.
Atingerea acestui obiectiv este facilitata prin luarea in calcul a simbolului foarte devreme in procesul de proiectare a modelelor, la nivel de design, in cadrul dezvoltarii fiecarui nou program. Cea mai buna dovada in acest sens este integrarea, in 2004, a sagetilor „inaripate” pe noul model C5, apoi pe modelele C4 Berlina si Coup�.
Aceasta evolutie spectaculoasa a fost initiata in 1999, odata cu dezvoltarea prototipului C6 Lignage, proiectat la nivel de design de catre Marc Pinson (un mic detaliu – sagetile alcatuite din lame isi modificau unghiul de inclinatie in functie de viteza, gratie unui sistem electronic). „Acest autovehicul revolutionar a fost primul model care a exprimat aceasta cautare permanenta a ipostazei ideale a simbolului”, afirma Charles Aouad.
Conceptul isi va continua evolutia in 2002, odata cu modelul C-Airdream, apoi va fi reluat in cazul modelului C-Airlounge - prototip prezentat in 2003, a carui capota in forma de V se inscrie clar in linia de design Citroen. Iar de aici, vom ajunge la profilul anterior cizelat, de o deosebita eleganta, oferit de noul C5 si de modelele C4 Berlina si Coup�. Privirea este imediat atrasa de radiatorul decorat cu sageata dubla compusa din lame cromate inclinate. Acest exercitiu de stil a impus, insa, anumite restrictii de natura tehnica.
Numeroasele fatete ale viitorului
"Suntem obligati sa utilizam bare cu inaltime de cel putin 22 de milimetri", afirma Charles Aouad. Pe de alta parte, barele si sageata superioare sunt fixate pe capota, in timp ce barele si sageata inferioare sunt fixate pe bara de protectie. Aceasta implica procedee diferite de fixare, precum si comportamente diferite la dilatare ale barelor, la temperaturi ce pot varia in functie de suport.
Este cazul sa ne imaginam ca aceasta dubla sageata inaripata va deveni simbolul standard al marcii pe toate modelele sale? "Pentru a obtine un simbol cu adevarat viu, am decis sa nu sistematizam design-ul acestuia", afirma Charles Aouad, de unde ne putem da seama ca toate fatetele problemei sunt departe de a fi fost explorate.
Intrebari pentru Vincent Besson, director al departamentului Produse-Piete Citroen (DPMC)
In ultimii ani, am asistat la o punere in evidenta a simbolului Marcii. Care sunt motivele?
Conceptul de marca devine tot mai important pe o piata pe care oferta este din ce in ce mai variata. Este esential ca apartenenta autovehiculelor la o anumita marca sa fie subliniata. Cea mai buna semnatura, din punctul de vedere al marcii Citroen, este structura autovehiculului, echilibrul sau general. Un adevarat Citroen trebuie sa poata fi recunoscut de la o distanta de 200 de metri. Este, deci, la fel de important ca semnatura sa apara intr-un mod mult mai lizibil pe autovehicul, atat in fata cat si in spate.
Superba sageata dubla inaripata va aparea pe toate viitoarele modele?
In cadrul Citroen, incercam sa evitam elementele de stil gratuite, respectiv cele care nu sunt justificate de o functie anume. Spre deosebire de alti producatori care au decis sa mentina o forma identica a simbolului propriei marci pentru toate modelele, noi preferam sa sustinem o evolutie a sagetii duble care sa ofere echilibru si armonie aspectului general al profilului fata. Daca sageata dubla inaripata apare pe modelele C4, C5 si C6, aceasta nu inseamna ca va continua sa apara pe toate viitoarele modele Citroen. Este posibil ca integrarea simbolului, in aceasta forma, pe viitoarele modele sa nu fie la fel de facila si de pertinenta.
Spuneti ca nimic nu este gratuit. In acest caz, design-ul dublei sageti inaripate este justificat de unul sau mai multe motive de natura tehnica?
Exista, fireste, un aspect tehnic. Integrarea simbolului in aceasta forma a devenit posibila datorita faptului ca, in acelasi timp, linia de deschidere a capotei a fost inaltata pentru a facilita reparatiile. In plus, a trebuit sa luam in calcul limitarile impuse de amplasarea orificiilor de ventilatie. Aceste aspecte au dus la proiectarea unor autovehicule pe care cele doua sageti sunt amplasate de o parte si de alta a liniei de deschidere a capotei.
O alta solutie ar fi fost imposibila, deoarece amplasarea pe capota a ambelor sageti ar fi insemnat o pozitie prea inalta ce ar fi blocat orificiile de ventilatie, ceea ce ne-ar fi obligat sa reducem drastic dimensiunile sagetilor si sa proiectam orificii de ventilatie mai mari, in detrimentul aspectului profilului anterior. Iar ideea initiala este de a sublinia in mod cat mai natural aceasta situatie deosebita, cu ajutorul a doua mici bare cromate.
„Rolul simbolului este de a scoate ceva in evidenta, de a semna autovehiculul, si nu de a avea o existenta proprie, separata", spuneVincent Besson.
Istoric
1919: aparitia primului logo octogonal cu sageti argintii sau aurii pe fond albastru, in partea de sus a radiatorului, sub busonul de alimentare cu apa a modelului Type A (10 CP).
1932: aparitia sagetii duble pe intreaga grila a radiatorului.
1949: aparitia unui nou logo odata cu lansarea modelului 2 CV, cu sageata dubla amplasata intr-un cadru oval, situat pe grila radiatorului. Cadrul oval dispare in anul 1954 –ramane doar sageata dubla.
1955: lansarea modelului DS 19, cu o mica sageata dubla aurie sau argintie, prezenta doar pe profilul posterior al autovehiculului.
2004-2005: dubla sageata inaripata decoreaza modelele C4, C5 si C6.

