Istoria Citroen Rally

Povestea acestei marci, chevroane şi a "parintelui" sau Andre-Gustave Citroën.

Moderator: Echipa Tehnica

razzwan
pasionat
Mesaje: 1982
Membru din: Sâm 09-Dec-2006 23:10
Localitate: Galati
Contact:

Istoria Citroen Rally

Mesajde razzwan » Sâm 01-Noi-2008 18:24

Imagine Imagine Imagine Imagine




Desi pare greu de crezut la prima vedere, prezenta in raliuri a celor de la Citroen a fost influentata de Simca. Vineri, 23 ianuarie 1959, echipajul privat format din Paul Coltelloni, Pierre Alexandre si Claude Desrosiers, castiga Raliul Monte Carlo la bordul unui Citroen ID 19.

Cel care a orchestrat victoria a fost insa Rene Cotton, directorul sportiv al Ecurie Paris-Ile de France.
Acesta a facut recunoasterea si a intocmit notitele pentru toti pilotii din echipa, ocupandu-se inclusiv de amplasarea judicioasa a punctelor de asistenta.

Intrebat daca ar vrea sa accepte o postura similara in sanul echipei Citroen, el a refuzat politicos, precizand ca prefera independenta. Din pacate, nici constructorul francez nu parea decis, Presedintele Pierre Bercot considerand neinteresant proiectul unei echipe de raliuri.

Surprinzator, evenimentele aveau sa ia o turnura neastepata, presa franceza din 26 ianuarie anuntand cu litere mari ca “o masina Aronde P60 a triumfat in Raliul Monte Carlo”. Sigur, se facea si precizarea ca este vorba de “locul intai in categoria 1”, ceea ce pentru majoritatea cititorilor nu facea decat sa sublinieze prima afirmatie.
In fine, cu litere mai mici, se facea si precizarea obligatorie ca masina “a ocupat locul secund in clasamentul general”. Anuntul abuziv a reusit sa perturbe tacerea pudica afisata de Citroen, personalul si concesionarii avand o reactie tradusa printr-un anunt discret si explicit, publicat la 4 februarie: “Ca raspuns la confuzia provocata de anumite anunturi publicitare, Citroen precizeaza ca Raliul Monte Carlo a fost castigat de un model ID 19...”

Mai mult, incidentul a provocat o schimbare de atitudine la nivelul conducerii, aceasta realizand ca raliurile reprezinta un teren ideal pentru demonstrarea calitatilor unei masini. S-a hotarat atunci ca Rene Cotton sa-si pastreze statutul privat si ajutat de Citroen sa preia programul de competitii al modelelor ID si DS. in scurt timp, Cotton se va dovedi un manager fara pereche, adunand in jurul sau un colectiv cu o mare pofta de victorie. A inventat metode noi, singurul sau obiectiv fiind evolutia performantelor obtinute de Citroen in sportul pe patru roti. Vorbind insa de automobilism, Citroen si-a inceput aventura cu mult inainte de intamplarea petrecuta in Raliul Monte Carlo din 1959.

A fost odata... (1919-1959)
Afisand o atitudine dispretuitoare fata de cursele traditionale, Andre Citroen a preferat sa inventeze provocari aparte, cele mai semnificative fiind celebrele croaziere. Incepand cu 1934, revolutia Tractiunii a afectat si lumea sportului, participarile pilotilor privati pregatind terenul pentru “start”-ul oficial din 1959.

Croazierele
Depasind cu mult notiunea de sport, croazierele au fost un exemplu ideal pentru ceea ce se cheama aventura pura. Iar acceptarea provocarii si dorinta de autodepasire reprezinta elementele care stau la baza spiritului sportiv.

1922-23: prima traversare a Saharei cu 5 autosenile B2, 21 de zile si 3.200 km nemarcati intre Alger si Tombouctou, cu o echipa de 10 oameni condusa de Georges-Marie Haardt si Louis Audouin-Dubreuil.

1924-25: Croaziera Neagra parcurge 28.000 km intre Colomb-Bechar si Tananarive, cu 8 autosenile derivate din B2 si o echipa de 16 persoane condusa de aceeasi Haardt si Audouin-Dubreuil.

1931-32: Croaziera Galbena acopera 12.000 km traversand Himalaya, Desertul Gobi si China aflata in razboi. Aventura a fost facuta cu doua echipe care s-au intalnit la mijlocul traseului: grupul Pamir a plecat din Beirut sub conducerea lui G.-M. Haardt cu 21 de oameni si 7 autosenile usoare C4F; in timp ce grupul China condus de Victor Point a plecat din Pekin cu 20 de persoane si 7 autosenile grele C6F.

Mica Rosalie
Din dorinta de a-si face cunoscuti lubrifiantii, compania Yacco a cumparat in 1931 un Citroen C6F pe care l-a incredintat pilotului Cesar Marchand. Carosata cu tabla de aluminiu, masina a primit botezul pe circuitul de la Monthlery, cand unul dintre mecanici i-a dat numele unui cantec de succes interpretat de Vincent Scotto: "Rosalie, elle este partie!" Cu o usurinta dezarmanta, cei cinci piloti care s-au succedat la volan au reusit sa bata 14 recorduri de viteza! Au urmat apoi si alte versiuni ale acestei masini, cea mai celebra fiind "La petite Rosalie", un Citroen 8CV care a reusit in 1933 sa parcurga 300.000 km cu o viteza medie de peste 93 km/h, doborand 106 recorduri mondiale si 191 internationale.

Pasiunea lui Lecot
in ianuarie 1934, Raliul Monte Carlo a fost castigat de echipajul Gas-Trevoux (Hotchkiss). Sur-prinzator, cea mai mare atractie a constituit-o autocarul Citroen type 45, cei zece membri ai echipajului fiind fosti participanti in Croaziera Galbena. Masina a acoperit distanta de 2456km dintre Varsovia si Monte Carlo in 59 de ore (inclusiv opririle), fara a incasa nici o penalizare.

Cel care a condus pe intreg parcursul a fost Francois Lecot, un personaj usor de recunoscut dupa celebra sa basca. Impreuna cu Rosengart, el a devenit la sfarsitul anilor ‘20 un specialist al raidurilor de anduranta. in 1934, Lecot intra in randurile echipei Citroen, pentru care efectueaza Turul Belgiei si Turul Frantei (legate), parcurgand distanta de 5.000km in 77 de ore. A venit apoi marea lovitura din 1935, cand a acoperit de-a lungul unui an 400.000 km cu un Citroen Traction 11 AL.

Succese DS (1959-1965)
Nascut langa Lyon in 1914, Rene Cotton s-a lasat cucerit de mirajul muntilor si a facut parte din echipa de schi a Frantei. in 1947 se stabileste la Paris unde descopera farmecul curselor pe patru roti. Pe langa rezultatele remarcabile din raliuri, invinge de doua ori in cursa de 24H de la Spa Francorchamps si castiga la indice cursa de la Le Mans din 1959.

Intuitie si metoda
Daca ar fi sa incercam o caracterizare cat mai scurta a lui Rene Cotton, trebuie sa vorbim de spiritul de analiza si intuitia strategica de invidiat. Si n-a fost deloc usor daca avem in vedere perioada dificila, cu raliuri caracterizate de un regulament complicat, in care rezultatul unui pilot ajungea sa depinda de performantele altora.

Tot aici se adaugau indicii extravaganti sau probele anexe care bulversau rezultatele. Cotton a fost unul dintre militantii cei mai activi pentru clarificarea si simplificarea sportului automobilistic, avand ceea ce comentatorii de sport numesc un extraordinar “simt al plasamentului”. Multe din initiativele sale au dus la fizionomia actuala a raliurilor, devenind practici curente in randul echipelor oficiale. Recunoasterea parcursului si intocmirea notitelor sunt doar doua din exemplele cele mai relevante.

Campion European
Sigur, va intrebati care au fost urmarile acestor transformari. Raspunsul este simplu, escadronul DS castigand majoritatea competitiilor la care a luat startul. Lansat de victoria din Monte Carlo, Paul Coltelloni cucereste in 1959 titlul de campion continental, CitroĂŤn-ul ID19 impunandu-se in Acropole, Cupa Alpilor, Adriatica, Liege-Roma-Liege, Marathon de la Route, Raliul Germaniei si Viking Rally. Cu incepere din 1960, Cotton trece la largirea echipei, cel mai important recrut fiind Rene Trautmann, un fotograf din Grenoble. Aliniat in Criterium Neige et Glace din ‘58, cu un ID preparat de un prieten, Trautmann a reusit sa invinga toate masinile Citroen pregatite de Andre Ricou (concesionarul din Chambery).

Tabla si maini goale
Pentru Raliul Lalelelor din 1960, Cotton l-a adus alaturi de Trautmann pe Guy Verrier, director al unei scoli de soferi si fost campion european la judo. Cei doi s-au aflat la conducere pana in ultima etapa, cand au iesit in decor si au lovit un copac. Trautmann si-a pierdut cunostinta iar masina a fost serios sifonata. Venit in urmarirea echipajului sau, Cotton n-a avut nevoie de prea mult timp pentru a lua o decizie. Impreuna cu Verrier, a trecut de dezdoirea tablei cu ajutorul mainilor si a loviturilor de picior. Rezultatul final?

O masina cu pavilion deformat si fara parbriz, o suspensie imobilizata in pozitia cea mai inalta, o portiera infundata care bloca directia, o caroserie sifonata si nu in ultimul rand un Rene Trautmann “groggy” in scaunul navigatorului. Rugandu-se la Dumnezeu ca toate acestea sa tina, Guy Verrier a urcat la volan si a trecut linia de sosire in postura de invingator!

Marile Spatii (1965-1971)
in 1965, la propunerea lui Cotton, Citroen decide sa se alinieze in raliuri sub numele marcii, renuntand la denumirea Ecurie Paris-Ile de France. Momentul a coincis cu oficializarea departamentului de competitii si a initiat un capitol nou in istoria firmei. In lipsa unui Campionat Mondial, Coltelloni cucereste titlul continental in 1959. A urmat Trofeul European de Raliuri cucerit de Trautmann in 1961, tot el devenind si Campion al Frantei in 1963.

in Belgia, Lucien Bianchi si-a adjudecat trei titluri de campion in 1961, 63 si 64, in timp ce Pauli Toivonen a devenit la randul sau Campion al Finlandei si Scandinaviei in 1962. Remarcand robustetea modelului DS pe drumurile din Grecia, Finlanda si Portugalia, Rene Cotton s-a gandit la posibilitatea de a continua traditia aventurilor din croaziere. Asa s-a nascut ideea incursiunilor in teritorii exotice, care puneau la grea incercare atat materialul de concurs cat si rezistenta concurentilor.

Safari, marele joc
Prima prezenta oficiala a uzinei a fost consemnata in Raliul Safari, al carui traseu trecea prin Kenya, Uganda si Tanganyika. Printre echipajele inscrise s-au aflat si noua Citroen DS19, trei din ele incredintate unor localnici (cel mai cunoscut fiind Morris Temple-Boreham). Asa cum era de asteptat, raliul si-a cerut tributul, bucla de nord fiind terminata de 42 de echipaje.

La sfarsitul buclei de sud, dupa patru zile si patru nopti de conducere neintrerupta pe ploaie, linia de sosire a fost trecuta de 17 masini. Printre ele s-au aflat si cinci modele DS, Temple Boreham ocupand pozitia secunda. Din pacate, el a trecut prin ultimul control fara sa opreasca, descalificarea sa privand echipa Citroen de cucerirea Cupei Constructorilor. Neyret, Bianchi si Verrier au terminat pe locurile 4, 5 si 8, iar Lucette Pointet si Francoise Houillon si-au adjudecat Cupa Doamnelor la capatul unei batalii de zile mari cu Pat Moss (Saab 96) si Ann Hall (Mercedes 300SE).

Marocul pur si dur
Marocul a devenit terenul preferat pentru modelele DS, Citroen obtinand aici trei victorii si patru cupe ale constructorilor. In infernul unor drumuri casante, principala provocare era reprezentata de evaluarea solicitarilor pe care le poate suporta masina. Castigi sau spargi! Eroul echipei a fost Pascale Neyret, francezul obtinand doua din cele trei succese (1969 si 70). Primul a venit dupa un parcurs de 4.000 km, doar sapte din totalul celor 97 de masini reusind sa ajunga la sosire. Promovata in Campionatul Mondial, editia din 1971 a consemnat o schimbare neasteptata, Citroen aliniind la start modelul SM. Inca o data, echipa va impune un ritm uluitor, cuplul Deschaseaux/Plassard terminand cu o ora avans fata de ocupantul locului secund.

Maratoane
Sa gasesti o competitie mai lunga si mai dura decat Raliul Marocului nu este un lucru usor. Daca vrem totusi sa incercam, ajungem cu siguranta la maratoanele intercontinentale, cum ar fi Londra-Sydney 1968 si Wembley-Mexico 1970. Primul a acoperit un total de 16.000 km prin Europa, Asia si Australia, traversand teritoriul a 12 tari. Pentru Citroen, intrecerea s-a terminat cu accidentul echipajului Bianchi/Ogier, care a pierdut victoria dupa ce a fost lovit de masina unor localnici.

Wembley-Mexico avea sa fie si mai tragic, in ciuda retetei exceptionale cu 26.000 km in 27 de zile. Aflat in plina viteza pe un drum din Panama, CitroĂŤn-ul echipajului Coltelloni/Marang avea sa fie lovit violent de o masina care circula neregulamentar. Socul a fost teribil, Ido Marang pierzandu-si viata. 14 luni mai tarziu, la Paris, Rene Cotton avea sa fie rapus de cancer. Pentru el, aventura raliurilor se termina definitiv...

Singura in lume (1971-1978)
Disparitia lui Rene Cotton a lasat un gol urias in conducerea echipei Citroen. Unde sa gasesti un om competent si experimentat, care sa posede cunostintele si calitatile necesare unui manager de competitii? Presedintele Raymond Ravenel a rezolvat problema numind-o pe Marlene Cotton in postul ocupat de sotul ei. Curios, el nu s-a gandit niciodata la imaginea publicitara pe care aceasta avea sa o aduca in scurt timp.

Din nou in Maroc
Cu un palmares de invidiat in Raliul Marocului, Citroen nu putea sa absenteze de la startul acestei intreceri. Dar cum sa repeti performantele din perioada 1969-71, intr-o competitie care pune la grea incercare nu doar masinile sau pilotii ci si managerul care trebuie sa ia decizii imediate.

in 1973, motorul lui Neyret pierdea ulei si inainte de startul specialei Zagora-Rissani (273 km), Marlene are la dispozitie putine secunde pentru a lua o hotarare: repararea motorului si incasarea unei penalizari sau riscul de a continua cu o scurgere de ulei. Marlene deschide capota motorului, plaseaza un furtun deasupra si rechizitioneaza bidoanele de ulei avute la dispozitie. Din locul sau, Terramorsi va alimenta motorul cu ulei! Desi va ajunge la un consum identic cu cel de benzina, motorul va tine pana la capat! Neyret termina pe locul secund si Citroen cucereste pentru a patra oara Cupa Constructorilor.

Gheata si nisip
in 1970, Citroen inscrie trei masini in Ronde Hivernale de Chamonix, o competitie pe gheata organizata pentru prima data in Franta. Ideea este inspirata, victoria revenind CitroĂŤn-ului DS21 condus de Guy Verrier. Pentru 1972, Marlene il aduce la start pe Waldegard, incredintandu-i un prototip DS. Acesta declanseaza entuziasmul publicului, terminand cursa pe trei roti dupa dejantarea unui pneu. Marlene Cotton i-a facut un semn sa ridice suspensia la inaltimea maxima si sa continue.

Dupa Londra-Sydney si Wembley-Mexico, povestea maratoanelor a continuat in 1974 cu Wembley-Munchen, o competitie derulata pe un traseu de 17.500 km, din care 8.500 pe drumuri africane. Din considerente economice, Marlene Cotton aliniaza doar doua modele Citroen DS23 si o masina de asistenta rapida. A fost insa suficient, echipajul Welinski/Tubman/Reddiex instalandu-se la conducere in etapele desfasurate in desert. Restul a fost o simpla formalitate, cei trei controland pozitia de lider pana la trecerea liniei de sosire. Aceasta a fost ultima victorie a modelului Citroen DS.

Planuri pentru CX
La mijlocul anilor '70, Marlene Cotton a demarat programul destinat modelului CX. Terenul avea sa fie ales cu minutiozitate, fiind unul din cele mai dure: Senegalul. Rezultatul a fost si el pe masura, masinile Citroen terminand in ordinea prevazuta de conducerea echipei. Si pentru ca lucrurile sa fie clare, echipa a repetat victoria si in sezonul imediat urmator. Pentru 1978, activitatea echipei s-a concentrat asupra diminuarii masei si cresterea puterii motorului.

Noua masina si-a facut debutul international in Raliul Portugaliei, in mainile lui Henry Toivonen. La randul sau, Jean-Pierre Nicolas a evoluat cu un CX in Raliul Acropole, dezvoltarea masinii avand ca finalitate participarea echipei in Campionatul Mondial de Raliuri. Din pacate, acest vis n-a mai fost materializat, dificultatile economice obligand compania sa renunte la programul de competitii. Nimeni insa n-a uitat Marele Slem din Senegal 1977, cand Citroen si-a adjudecat primele cinci locuri in clasamentul final. Marlene Cotton isi terminase demonstratia mai mult decat convingator!

Pariul lui Verrier (1980-1988)
in 1980, Guy Verrier primeste sarcina de a relansa programul sportiv. Pariu dificil, daca avem in vedere complicatiile create de “trezirea” unui departament oprit in plina ascensiune. Detinator al centurii negre cu patru dan in judo si Campion al Europei in aceasta disciplina, Verrier si-a propus ca obiectiv principal gasirea unei formule care sa ajute la relansarea comerciala a modelului Visa.

Lansat in 1981, Trofeul Visa avea sa materializeze acest deziderat, oferind si posibilitatea de a descoperi talente noi. Una peste alta, intrecerea a animat sezonul francez si a scos in evidenta calitatile masinii. in 1983, modelul Visa Trophee este prevazut cu un motor de 1440 cmc, echipa oficiala participand in Raliul Portugaliei, Acropole si RAC. Ambitiile cresc si in sezonul imediat urmator regasim echipa in Safari, 1000 de Lacuri si Sanremo.

Ultimul pariu asumat de Verrier a fost participarea echipei Citroen in Campionatul Mondial. Tractiunea integrala si motoarele turbo au dat nastere unor bolizi de legenda, Citroen numarandu-se printre constructorii care au acceptat noua provocare. Conceput in birourile de studii Citroen si Talbot, modelul BX 4TC avea un motor de patru cilindri, care dezvolta circa 200CP la o turatie de 5.250rpm. In ciuda avantajelor pe care le oferea, masina nu si-a indeplinit obiectivele, incidentele din 1985 si 1986 ducand la interzicerea grupei B. Iesita de pe scena raliurilor, Citroen avea sa descopere o noua fascinatie: desertul.

Asalt in rallye-raid
Cariera “africana” a modelului ZX a inceput in Spania, unde Jackie Ickx si Ari Vatanen au terminat pe primele doua locuri in Baja Aragon 1990. Consacrarea definitiva a venit in 1991, odata cu debutul in Paris-Dakar.

Citroen a aliniat patru masini, incredintate echi-pajelor Vatanen/Berglund, Waldegard/Gallagher, Ickx/ Tarin, si Ambrosino/Guehennec. Vatanen a inceput in forta, victoria din prolog anuntand ambitiile fostului campion mondial. Si in ciuda ghinioanelor din final, cand masinile lui Ickx si Waldegard au fost mistuite de flacari, finlandezul a adus echipei Citroen prima victorie in maratonul desertului.

Performanta a fost repetata si in Raliul Faraonilor 1991, intr-o competitie marcata din pacate de accidentul lui Ickx. incercand sa recupereze diferenta fata de lider, belgianul a decolat cu peste 200km/h pe o movila, efectuand o serie interminabila de tonouri. Ickx a reusit sa paraseasca masina prin parbriz, in timp ce Christian Tarin incerca sa-si desfaca centura de siguranta. Tragedia a facut ca masina sa ia foc, inainte ca el sa poata iesi. Cu arsuri de gradul trei pe majoritatea corpului, partenerul lui Jackie Ickx avea sa moara pe patul de spital la 15 octombrie. Vatanen a castigat raliul, dar Citroen n-a mai avut nici un motiv de sarbatoare.

Sezonul 1992 a gasit echipa intr-o formula modificata, alaturi de Pierre Lartigue si Alain Ambrosino fiind adusi Mats Jonsson si Philippe Wambergue. Aliniata la startul Raliului Tunisiei, Citroen confisca intreg podiumul de premiere, invingatorul Pierre Lartigue fiind urmat de Wambergue si Jonsson. A urmat Paris-Moscova-Pekin, cu un traseu de peste 16.000 kilometri si 128 de echipaje la start.

Constienta de dificultatea competitiei, echipa a aruncat in lupta cinci modele ZX, tripleta formata de Waldegard, Lartigue si Ambrosino fiind intarita cu Timo Salonen si Hubert Auriol, ultimul invingator in Paris-Le Cap 1992. Dupa o batalie de un dramatism rar intalnit, la 27 septembrie Pierre Lartigue ajunge primul la Badaling, performanta francezului fiind salutata cu o ploaie de artificii lansate deasupra Marelui Zid.

Defiland prin Piata Tien-An Men, Citroen relua legenda predecesorilor, care inainte cu sase decenii ajungeau in Pekin la finalul Croazierei Galbene. A fost un moment aparte, ce a demonstrat ca nu poti reflecta asupra prezentului fara sa arunci o privire cat de mica peste trecut. Pentru Citroen, aventura maratoanelor se apropia de sfarsit, echipa pregatindu-se pentru revenirea in Campionatul Mondial de Raliuri. Aceasta va fi insa o alta poveste...

Înapoi la “Istoria CITROEN”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

  •  Cauta in forum
  • Advanced search


  •  Mesaje
  • 07.05.2021 - Ca urmare a unor update-uri efectuate pe serverul de gazduire in 5 februarie 2021, Forumul clubcitroen.ro a suferit niste probleme de compatibilitate cu noul sistem de operare. Din acest motiv, astazi a fost migrat pe un VPS nou. Forumul functioneaza acum in parametri normali. Nu a fost sesizata nici o pierdere de date.





  •  Statistici
  • Totals
    Total mesaje 187743
    Total subiecte 18609
    Total Announcements: 8
    Total Stickies: 86
    Total Attachments: 0

    Topics per day: 2
    Posts per day: 24
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 16
    Posts per topic: 10

    Total membri 11701
    Cel mai nou membru lucicv