In 90% din cazuri, montarea unei cutii de diesel pe un motor cu benzina de putere echivalenta nu este cea mai fericita alegere.
Cutiile sunt proiectate in functie de caracteristicile motorului si masinii pe care le vor deservi. Ma voi referi in continuare numai la berline, pentru ca asta tratam aici. Pentru masinile sport, de marfa si de teren lucrurile sunt putin diferite.
Definitii:
Rapoarte "scurte" - sunt denumite popular rapoartele mari de transmisie( rotile dintate au un nr de dinti diferit) .Multiplica cuplul cu o valoare mare. Ofera putere/cuplu mare la roata, in detrimentul unei turatii mai mari a motorului pentru aceeasi viteza a masinii.
Rapoarte "lungi" - rapoartele mici de transmisie (rotile dintate au un nr de dinti apropiat) sunt exact opusul primelor.
In general, cutiile berlinelor sunt concepute cu primele 3 trepte mai "scurte" pentru a putea fi conduse mai usor la incarcare maxima si [entru a putea pleca mai rapid de la semafor.
Treptele 4 si 5 sunt mai lungi, pentru a putea fi folosite pe o plaja cat mai variata de viteza si pentru un consum mic la viteza constant mare.
Teoria asta e valabila atat la benzina cat si la diesel.
Diferenta dintre cutiile de benzina si cele diesel este in marimea acestor rapoarte.
La puteri echivalente cutiile diesel sunt mai lungi decat cele de benzina.
Asta se traduce in practica prin turatii mai reduse la aceeasi viteza. Motivul este evident- un diesel va avea un cuplu motor mai mare si dispus la o turatie mult mai redusa fata de un motor pe benzina de aceeasi putere. Daca inmultim insa momentul motor cu raportul de transmisie, vom obtine momente la roata aproximativ egale.

Ce se intampla daca punem o cutie de diesel pe o benzina - repet, de puteri echivalente? Rapoarte de transmisie mai lungi, deci turatie mai mica a motorului la aceeasi viteza, moment la roata mai redus, asta ducand la acceleratii si reprize mai slabe. Consumul la viteza constanta se va reduce, dar va creste in conditii de oras sau sarcina mare, pentru ca se vor folosi mai mult treptele intermediare pentru a compensa lipsa de cuplu. Desi turatia se reduce, deci teoretic viteza maxima va creste, realitatea este cu totul alta

In cazurile prezentate de Gabi Caragea si Ford V6 situatia este diferita, pentru ca:
- La Dacie cutia cu 5 tr. este etajata ingrozitor, "pentru a face economie de combustibil" - afirmatie valabila numai la viteza constanta si drum drept.
- La Fordul respectiv s-a folosit pe un motor V6 (cuplu si putere mari) o cutie de pe un diesel de 75CP, care, sunt sigur, avea primele 3 trepte mai scurte decat cutia originala, si a 5-a, inexistenta la cutia originala, mai lunga. S-a atins o viteza mai mare datorita rezervei mari de putere a motorului V6.
In cazul Xantiei lui Gabi, suspectez ca problema este cutia prea lunga pe care o are. Pe motorele de 1800 au existat 2 cutii: una normala si una extrem de lunga, criticata de toata lumea, conceputa pentru reducerea fiscalitatii la masinile destinate flotelor. Pentru cine nu stie, in franta se foloseste "calul fiscal" - CV care se calculeaza dupa o formula complexa ce include printre altele si rapoartele de transmisie. Datorita cutiei mai lungi, modelul respectiv se incadra intr-o clasa mai scazuta de impozite, fiind preferata de firme, pentru flote.
Ca o paranteza, 2CV-ul s-a numit asa pentru ca impozitul se incadra in clasa 2, fiind extrem de mic.
Daca am dreptate, cea mai buna solutie pt Gabi e sa caute o cutie normala de 1.8.
Hai ca am scris pana am adormit
