Salut.
Mergand pe principiul ca o imagine face cat o mie de cuvinte, am decis sa pun cateva poze cu procesul de demontare al dozatorului de frana, pentru ca sunt multi cei care nu au habar ce e pe acolo, eu inclusiv si poate ca le va fi de folos si altora.
Mentionez ca pozele nu sunt ale mele, le-am luat de pe forumul spaniol de profil, unde au chiar o sectiune dedicata acestor tutoriale, sectiune care este foarte folositoare si eu cel putin am folosit deja o parte din ideile de acolo pentru a surubari cate ceva pe la masina.
Simptoma clasica pentru garnitura rupta... aparitia uleiului LHM pe mocheta.
Pentru inceput, se depresurizeaza instalatia hidraulica, prin coborarea masinii pe treapta cea mai joasa , miscarea volanului stanga dreapta la maxim pentru revenirea unei cat mai mari cantitati de ulei in rezervor, oprire motor si desfacerea surubului de pe conjunctor, atentie, doar cel mult o tura, o tura si jum,atate pentru ca riscati sa pierdeti o biluta care este in interior.
Surubul in chestiune este cel marcat cu cifra 3 si se desface cu cheie de 12.
Apoi de trece la demontarea rezervorului de LHM.
Se deconecteaza cele 2 fire pentru nivelul de ulei, se scoate bara de metal care tine presat rezervorul, precum si cele 2 suruburi de 10 care se afla in partea dinspre stergatoare.
Se desfac colierele de la conducte, acum este momentul sa scapam de cele din fabrica si sa punem coliere normale cu surub, mare atentie la curatenie, sa acoperiti capetele conductelor sa nu cumva sa intre mizerie inauntru.
Rezervorul se ridica cu grija, este aproape plin cu ulei asa ca e greu. Se depoziteaza undeva unde sa nu dam peste el din greseala. Acum este o buna ocazie sa schimbam uleiul hidraulic sau macar sa facem o curatenie a filtrelor, daca tot e demontat.
Se scoate si piesa din plastic care sustine conductele pe partea dinspre stergatoare, iese usor, doar mare atentie cum impingem conductele sa nu le fortam, mai ales acum pe frig pot crapa.
Se scoate si suportul din lateralul vasului de ulei, la fel cu grija sa nu rupem nimic.
Cu o cheie de 8 desfacem cu grija racordurile conductelor metalice care intra in corpul dozatorului. Mare atentie sa nu fortam nimic pentru ca pozitia e tare incomoda si cheia trebuie manevrata putin cate putin . Desfacem si colierul de la tubul de retur dar mare atentie ca daca fortam patim ca in imagine, se rupe rapid. Inainte sa desfacem ceva, cu o carpa curatam cat putem de bine zona racordului de mizerie, sa evitam neplaceri ulterioare.
Dupa desfacerea partilor filetate, se trage usor de conducte, fara sa le indoim prea tare. Cele 2 din fata ies mai usor ca e mai mult spatiu, dar cele din spate ne cam chinuie, mai ales cea din dreapta nu vrea sa iasa ca mai are o alta conducta metalica chiar langa ea si nu are loc. Trebuie sa organizam un pic tuburile si conductele de acolo, dar in asa fel incat sa nu rupem nimic.
Acum avem nevoie de cheie Torx de 40 si un prelungitor, pentru a putea desface cele 2 suruburi care tin dozatorul. In partea dreapta e relativ usor pentru ca e loc in linie, dar in stanga e mai dificil pentru ca e nevoie de un cot sau un prelungitor flexibil.
Se desface colierul metalic care sustine partea de desubt a dozatorului, trebuie o surubelnita lata foarte scurta sau ce se vede in poza. Mai poate fi folosit si un cap Torx dar nu mai imi aduc aminte ce dimensiune, oricum mult mai mic decat pentru suruburile mari.
Cu mare grija tragem afara dozatorul, sa nu agatam vreo conducta.
O imagine cu dozatorul scos.
Un motiv in plus sa inlocuim colierele originale.
Daca nu aveti menghina se pot desface suruburile si fara, dar e mai greu. Se foloseste cheie Allen de 40. Atentie sa sunt stranse f tare.
Vinovatul pentru toata osteneala de pana acum.
Se foloseste o surubelnita fina pentru a scoate inelul care prinde garnitura, atentie sa nu zgariem locasul acesteia.
Nu strica sa stergem un pic locasul garniturii in cazul in care a intrat ceva mizerie.
Se pune garnitura noua, intra usor apoi cu atentie se pune inelul de metal, intra un pic mai greu dar intra, apasam cu ambele degete simultan pana coboara la nivelul garniturii.
Se prinde inapoi flansa in capul dozatorului si gata, defectiune remediata.
Cu o penseta mica sau un carlig din sarma se scot garniturile de cauciuc din locasurile unde intra conductele metalice. Atentie sa nu ramana bucatele inauntru si daca sunt in buna stare se pot refolosi.
Se baga pe conducte pana iese un pic in afara.
Pentru montare, se fac pasii in ordine inversa.
Atentie la ordinea conductelor sa nu le incurcati si grija mare cu curatenia
Pentru cine stie Farsi, poate ca urmatoarea legatura va poate fi de folos, pozele sunt destul de explicite.
http://www.citroenthai.org/diy/brake_valve.html