Am inceput numaratoarea: 1...
Mai e cineva?
Acum vin si eu cu parti bune la BX:
1. Cand vrei s-o vinzi, adreseaza-te tinerei generatii (in jur de 25 de ani, neaparat pana-n 30). Vor fi incantati de faptul ca masina se ridica atunci cand pornesti. Prin urmare, daca stii sa lasi la pret, vei scapa de ea!
2. Consumul, din experienta mea, e extrem de mic, la toate modelele puse la punct. O singura masina (din 5) extrem de gurmanda am avut (lua cam 20 in oras iarna, baga benzina in baie, o nebunie). Restul, foarte rezonabile: afara, intre 6 si 7, in oras nu prea am sarit de 11 (erau si vremuri mai bune din pct de vedere al traficului), ma refer la cele pe benzina. Dieselul mi-a consumat afara intre 4 si 5, iar in oras n-am sarit de 7.
3. Design-ul, daca masina arata bine intretinuta, nu te face de ras. Nu e Opel, nu e japoneza, nu e nemteasca...E atragatoare, dar, ca la orice model, nu stiu de ce, nu toate arata la fel de bine. Unele (cele fara eleron spate, cele rau intretinute) nu arata prea grozav. In general insa sunt peste media anilor 80-90 la clasa lor.
4. Stabilitatea e destul de buna, uneori te pot surprinde extrem de placut. BX-ul Sport pe care l-am avut (de departe cel mai capabil la stabilitate) facea Valea Jiului ca pe nimic, si stiti ce serpentine sunt in zona...Intram cat puteam de tare in curba, initial, cand trageam de volan aveam o usoara senzatie de instabilitate, dar imediat spatele se aseza cuminte dupa comenzile fetei si masina nu se clintea. E adevarat, la diesel, cu motorul mai greu si fara servo, nu mai era aceeasi senzatie, dar tot bine stateam in curbe...In ultima vreme insa nu prea ma mai tineau articulatiile...
5. Condusul: masina este f placuta la condus, extrem de elastica in mers, te strecori f bine cu ea, desi nu e minuscula. Comenzile se deprind imediat si ai senzatia ca "esti una" cu masina. Pedalele cam apropiate te pot enerva uneori iarna (cand esti incaltat cu botine), dar e chestie de "reglare" a senzatiilor interne, te obisnuiesti si gata. Depasirile, de asemenea se fac rapid, chiar cu dieselul meu batran intram fara complexe in depasiri, stiind ca masina e ascultatoare.
6. Vizibilitate f buna, stai destul de sus in masina (in depasiri e perfect), masina e adunata cumva in jurul soferului (prin comparatie cu R25, e mai compacta, am putut sa-mi dau seama imediat de asta), de aceea, nu trebuie sa faci eforturi sa privesti oglinzile, totul ti se ofera pe tava...
7. Am urat hidraulica de la inceput, de la primele scurgeri de ulei (acum 6 ani...). Dar are si parti bune. Pentru mine, cel mai important era ca nu se lasa masina cand puneam greutate pe ea si puteam sa abordez (cam) orice drum de tara fara teama. Acum nu mai pot...E drept, uneori e mai cuminte sa te limitezi la asfalt...Acesta este insa un mare plus al suspensiei hidraulice.
8. Costurile de intretinere nu sunt mari, cu conditia sa ai hidraulica pusa la punct. Piesele sunt ieftine, se gasesc la dezmembrari. Din pacate, mecanicii sunt rarisimi - ma refer la cei de incredere. Dar nu e vina masinii, desi...obiectiv vorbind, e mai bine sa stii ca poti depana masina si la Bucuresti si la Botosani, decat sa trebuiasca sa ajungi fix in punctul cutare (Ploiesti, sa zicem!), pentru a fi sigur ca lucrarea e de calitate. Lipsa mecanicilor a fost, pentru mine, un element care m-a facut sa ma despart, finalmente, de model. Iar episodul cu dozatorul de la nicu a fost picatura care a umplut paharul. Merci, nicu!
9. In ciuda nazbatiilor care circula pe Radiosant, un BX bun e o masina fiabila. Invers, un BX cu probleme (cele mai multe se trag de la hidraulica), e o crima. Se recomanda vanzarea...
10. In concluzie, ca sa nu ma intind prea mult, eu cred ca BX-ul este, chiar si la o varsta mai inaintata, masina omului care se simte tanar, adica a celui care nu vrea sa fie "reprezentat" prin masina. Nu e mare, nu e greoaie, nu e opulenta. Dar e simpatica, aparte, uneori tradatoare. Trebuie sa ai rezerve de bucurie, simpatie si nervi ca sa convietuiesti cu ea. Dar, la 25 de ani, e o placere sa stai in service o zi intreaga si sa vezi cum lucreaza baietii la conducte...
Nu este insa in nici un caz o masina "de incredere", genul de tanc nemtesc in care te urci si pleci oriunde, la orice ora, fara grija. Daca, in timp, rabdarea si placerea de a intretine o masina te lasa (cum a fost cazul meu), BX-ul poate deveni sacaitor.
Cam atat, deocamdata. Sper ca am reusit sa fiu cat de cat obiectiv.
Pe o scala de la 1 la 10, eu ii dau nota (minus) 7, ca sa fiu in tonul lui alexd.