
- La faza cu volanul...cand te sui in masina...e cu tehnica...


Nici eu nu conduc de obicei cu ambele maini pe volan...nu stiu de ce...tin doar mana stanga pe volan...Asa manevrez mult mai bine masina...La BX de multe ori la drum tineam volanul doar cu 2-3 degete de jos, de langa spitza...Dar nu stiu de ce la Xantia, cand merg mai mult in linie dreapta la drum, simt nevoia sa pun si a 2-a mana pe volan...probabil ca e chestie de pozitie la volan...Probabil ca inca nu mi-am gasit pozitia optima la volan...
....................................
Referitor la crash-testul cu Xantia...Mai mult ca sigur ca a fost facut la o viteza mai mare decat era normal...Pt. ca viteza e factorul hotarator la astfel de incercari...
Conteaza f. mult si obstacolul de care se loveste masina...Impactul cu un copac nu e asa de "dureros" fatza de cel cu un stalp de beton...La fel si cu o alta masina, in comparatie cu un zid de beton....
Totusi la viteza mare, cred ca orice masina se face praf...Nu cred ca e Xantia atat de slaba, in comparatie cu celelalte...
.....Faptul ca se cuteaza sau se ridica plafonul...faptul ca se rupe puntea fatza...nu inseamna mai nimic...In astfel de cazuri nu conteaza ca se distruge masina...Chiar e bine ca se distruge...Important e ca pasagerii sa scape fara vatamari (sau cu vatamari cat mai mici) din ea...
Chiar e bine ca se cuteaza/ridica plafonul...Asta arata ca masina preia...disipa...absoarbe bine socul produs de impact. La fel si faza cu puntea fatza care se rupe...Ce-ar fi daca nu s-ar rupe puntea si ar intra prin podea in cabina...la picioare...peste pasageri ?!???
Toate au fost proiectate sa se cuteze...sa se rupa...sa se contorsioneze, in asa fel incat sa produca cat mai putine leziuni pasagerilor...
Da! E aiurea ca se distruge masina in cazul unui impact puternic...Dar ce conteaza mai mult ??? Masina, sau sa scapi intreg dintr-un astfel de eveniment...??? Daca masinile ar fi fabricate ca niste tancuri, din otel brut...n-ar mai pati mai nimic masina, dar ar avea de suferit mult mai mult pasagerii in interior...
A se vedea accidente cu Volga aia veche, cu forme rotunjite...Masina nu patea mai nimic, dar pasagerii erau zob in interior, pt. ca nu suportau impactul...Probabil ca mai ricosau 5 minute in interiorul masinii dupa impact, precum mingile de tenis...
Testul celor de la NCAP, mi se pare totusi cat se poate de subiectiv...In primul rand pt. ca majoritatea impacturilor se produc cu alte masini, nu cu blocuri masive de beton, ceeace schimba radical in bine datele problemei...Si in al 2-lea rand, faptul ca in test, masina are in ea niste manechine, care nu reactioneaza...Oamenii reactioneaza...se incordeaza...isi sustin intr-o oarecare masura corpul...mai mult sau mai putin...
Asta ca sa nu mai vorbim de faptul ca in aceste teste Nissan Micra obtine 4 stele, iar Xantia doar 1,5 stele. Nu pot sa cred ca in acea masina mica, cu botul de 80 cm lungime, pasagerii sant mai protejati decat in Xantia...Pe nissan Micra daca o lovesti de un zid de beton la 64 Km/h, cred ca ajunge motorul in portbagaj...Oricum nu e distanta prea mare...
De aceea spuneam ca testul asta e cusut cu atza alba...Pute de la distanta...
.......................
Am fost implicat intr-un accident (hai sa-i zicem tamponare)...am fost la volanul unei Xantii care a suferit un impact....Ne-a iesit in fatza o Dacia de pe o strada laterala, fara sa se asigure si datorita faptului ca rulam cu viteza destul de mare (probabil 70 in oras...) nu am mai reusit sa mai evit impactul...
Impactul s-a produs la aprox. 30...poate 40 Km/h....Senzatia pe care am avut-o in masina, nu a fost deloc cea la care ma asteptam...Nu am simtit mai nimic...A fost o usoara zgaltaiala...exact cum spune Lucian...ca la o groapa mai mare...dar nu ne-am lovit de nimic in masina...nu ne-a scuturat capetele...gaturile...nu ne-am lovit in centuri...
Totul a fost foarte lin...
Iar masina nu s-a deformat deloc rau...Cand m-am dat jos de la volan ma asteptam sa vad jumatate de masina indoita...Deja imi venea sa ma iau cu mainile de par....
Dar masina a avut farul si semnalizarea sparte, bara fatza crapata, capota usor curbata in varf, aripa indoita si capatul lonjeronului usor comprimata...
Ce este cel mai interesant, e faptul ca acel capat de lonjeron s-a deformat in forma de armonica...Nu a fugit in lateral...nu s-a rupt...Pur si simplu s-a comprimat....
.................................
Stiu. Am vazut si eu pozele cu Xantia aceea de pe forum care s-a facut praf...Dar sa nu uitam ca pasagerii au scapat intregi din masina !!! ...Din cate stiu eu...
Mai stiu un accident care s-a petrecut pe soseaua-dig dintre Braila si Galati, cu o Xantia...Masina rula cu viteza f. mare, a fost implicata intr-o coliziune cu alta masina (parca) si apoi a sarit de pe dig, de la 4-5 m inaltime (cam 2 etaje de bloc)...si s-a dat peste cap pe camp...
Mai rau de atat, nu cred ca se poate...Asta e situatie de accident cu morti clar...100%...
Masina s-a facut praf...Dar pasagerii au scapat nevatamati din cate stiu eu din accidentul acela...Am inteles ca in momentul rasturnarii, s-au rupt scaunele...au picat pe bancheta din spate si asa nu au fost striviti de cabina...
...Am mai vazut poze pe net, cu o Xantia X1 care a facut tumbe pe sosea...Masina era shifonata pe toate partile intr-adevar...era stramba...contorsionata...cu un stalp de parbriz aplatizat, dar habitaclul nu era strivit...Era relativ intreg...
................................
C5 asa stiu si eu...ca a luat vre-o 5 stele la impact frontal...Si din cate vad in statistica europeana, la 100 (parca) de accidente intamplate, C5 este liderul...Isi protejeaza cel mai bine pasagerii...Peste masini gen Volvo sau Mercedes...Este in varful clasamentului...A fost considerata ce-a mai sigura masina europeana, din clasa medie...
...............................
Cred ca in primul rand tine de noroc si de cate zile ai...
Apoi mai conteaza si securitatea activa a masinii...E mai important ca masina sa stea excelent pe sosea...sa fie manevrabila...sa-ti permita s-o controlezi...sa ramana in perfect control in orice situatie...Aici Citroen este in top, oricat l-ar critica unii...
Cu suspensia hidropneumatica...cu puntea spate autodirectionala, care se aliniaza cu rotile din fatza...cu franele pe care le au Citroen-urile...cu sasiul bine gandit....Citroen nu cred ca poate fi contestat...
E mai important sa nu ajungi sa ai impact si sa poti evita, decat sa ai o masina blindata de air-baguri care te protejeaza, dar masina sa se comporte prost pe sosea si sa nu te ajute...Sa derapeze imediat si s-o scapi de sub control...Degeaba ai un BMW destul de solid ca masina, dar care derapeaza de spate din orice...
...Un alt factor f. important si pe care multa lume il neglijeaza...Cauciucurile !!!
Un set de cauciucuri noi, de o marca buna, in locul unora SH cumparate de la vulcanizare, dupa ce strainii le-au aruncat iar noi le luam de bune...poate face diferenta intre a scapa basma curata dintr-o situatie dificila... sau masina facuta zob...
Am vazut ce inseamna 4 anvelope noi, de marca, pe BX...
Am vazut ce inseamna si anvelopele SH...tot pe BX, cand am trecut la jantele pe 15' si cand era sa-mi rup gatul de 2 ori pe ploaie la un drum la Dorohoi, cu niste cauciucuri Good Year Ultra Grip aparent bune, dar care fiind imbatranite, nu mai aveau nici un fel de aderentza pe ud...In demaraj masina patina de bot stg-dr, iar pe franare medie, era sa ratez un viraj pt. ca rotile se blocau din orice...
Dar uite ca traim in saracia asta si multi dintre noi nu ne permitem sa ne incaltam masinile cu cauciucuri noi...Si eu trebuie sa recunosc ca pe rotile de vara, am niste porcarii de cauciucuri SH...Asta e!...Abia astept sa-mi cumpar unele noi, pe toate 4 rotile...
O spun cu mana pe inima...Suspensia de pe Citroen face minuni!!! Cu Xantia nu am apucat sa merg prea mult, din lipsa de bani, dar pana si BX-ul meu, care era o masina rudimentara totusi, m-a scos din niste situatii de n-as fi crezut ca mai ies intreg...Le-am mai povestit aici pe forum...
- Franare de la 130 pana la 60 Km/h, apoi evitarea unor masini oprite pe sosea, printre 2 siruri de masini oprite...
- Intrare pe ghiatza sticla pe serpentine intr-un viraj strans fara vizibilitate si cu inclinare dubioasa stg/dr., din care masina si-a pastrat traiectoria dorita si a iesit de parca nimic nu s-ar fi intamplat
- Evitarea pe contrasens in scurt a unei masini iesite din lateral, pe ploaie, la 70 km/h in care spatele a derapat fin...abia perceptibil...
- Viraj aproape ratat pe serpentine stranse la munte, noaptea, in bezna, cu asfaltul ud...de s-a contorsionat toata masina, dar a iesit bine...
+ multe alte "ispravi"

Jos palaria Citroen !!!