Era in 1994. Lucram la Ana Electronic. Prin Noiembrie, un coleg avea o masina mai altfel. Un Citroen GSA Pallas din 1981. De vanzare.
Eu eram nestiutor in ale masinilor. In afara de faptul ca imi luasem carnetul de un an si condunsesem cativa kilometrii altceva nu prea stiam.
Am avut dintotdeauna o slabiciune pentru masinile cu profilul cu spatele inclinat asa ca GSA-ul m-a cucerit imediat. Ma inteleg cu colegul pentru 800$. O gramada de bani, dar eu credeam ca este un pret corect. NU aveam banii dar ma hotarasc sa imi vand computerul. Pana sa il vand ma imprumut de bani. Dar de la cine? Cu ajutorul directorului m-am imprumutat de la Copos 700$. Dupa o luna am reusit sa imi vand computerul un 286 cu 8MB RAM, HDD 20MB cu PLACA DE SUNET CREATIVE si CD-ROM (retineti ca era 1994) cu exact 700$.
Dupa ce am luat banii de la Copos, ma duc cu prietenul meu Relu si o aducem la el acasa.
Colegul meu era al treilea cumparator, masina fiind inca pe numele primului proprietar. Nu avea carte de identitate (nic nu stiu daca in '94 erau in vigoare). Tin minte numarul si acum, 1-B-64084.
Masina fusese albastru inchis metalizat dar era revopsita in celebrul bleu 616 al Daciilor, culoarea aia, nici bleu nici gri. Interiorul albastru in stare buna. Avea trapa iar la prima vedere parea destul de buna d.p.v. al tablei.
Prima lucrare pe care am facut-o a fost sa schimbam culbutorii si axele acestora. Am lucrat ca disperatii pana la 4 dimineata sub o prelata pusa pe capota GSA-ului si pe hayonul Oltcitului lui Relu pt ca incepuse sa ninga.
Eu imi luasem cateva zile libere in care am ramas la el acasa si am scos toate din interior, le-am spalat si le-am pus la loc. Tin minte ca imi cumparasem o baterie smechera care era compusa de fapt din doua baterii in aceeasi carcasa cu un comutator pt trecerea de pe una pe alta. A fost de mare folos. Dupa ce am spalat si am montat toate alea am plecat acasa cu masina.
A doua zi de dimineata, o sui pe nevasta-mea in masina sa o duc la servici. Stateam in Drumul Taberei si ea lucra la Stefan Gheorghiu. Cand sa virez de pe Timisoara spre Apaca, opresc motorul. Cand sa pornesc nu mai putea. Se descarcase bateria pt ca nu mergea releul de incarcare. Noroc cu bateria minune! Comut pe rezerva si pornesc.
Reparam noi asta si dupa cateva zile, intr-o seara, o iau pe nevasta-mea si copii si ne ducem in vizita la Relu. Cand ajung, el era afara si cand eu ma chinuiam sa parchez masina, el zice sa ma dau jos. Cand ne uitam, rotile din fata aveau niste unghiuri ciudate fata de caroserie. Punem cricul, miscam de roti - bucsele facute praf. Se misca roata 2-3 cm dreapta stanga!
Dupa ce am ajuns acasa, ma hotarasc sa bag masina in reparatie capitala.
Incep si demontez, transform sufrageria in depozit. Cu ocazia asta incep sa se vada problemele - podeaua gaurita, pragurile carpite, aripi spate lovite, o contraripa ca vai de ea.
Pe vremea aia, magazinul de pe Eminescu era chiar reprezentanta Citroen. ATS-ul nu exista inca. Acolo era sef de magazin dl Grama (sa-i fie tarana usoara, a murit din pacate) care a fost atat de amabil incat mi-a dat sa copiez manualul service original si mi-a cautat in microfise codurile pentru piesele pe care le voiam. Dupa ce a fost preluat de ATS, manualul si microfisele s-au evaporat.
Cum eu facusem niste reparatii la o ambasada, ma duc acolo si vorbesc sa nu imi dea bani ci sa imi aduca din Franta fete de usi, aripi spate, esapament. Le-am dat codurile si mi le-au adus! Noi noute!
Din esapament a venit doar Y-ul si tevile ondulate de sub motor.
Pretul depasise valoarea la care ne intelesesem si trebuia sa platesc diferenta. Am platit ceva dar si in ziua de astazi mai sunt dator
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Unde sa fac tinichigeria?
Un prieten avea un prieten care este un super mecanic, care lucra si tinichigerie. Vazusem lucrari de-ale lui si imi placusera. Vorbesc cu el, este de acord sa mi-o faca dar sa nu il grabesc. Masina nu mai avea punti, era doar caroseria. O sui intr-un camion si o duc la el acasa. A stat aproape un an si nu s-a apucat de ea. Intre timp gasesc in targ la Vitan pe unii care aveau elemente de caroserie de GSA dar erau din Turnu Magurele. Il iau pe Relu cu Oltcitul si mergem la ei si luam un set de usi. Le ingramadim in Oltcit si le aducem acasa.
Intre timp avusesem evenimente neplacute in familie, adica divortasem si nu mi-a mai ars de masina.
Cand mi-a revenit cheful de masina, mi-am dat seama ca am nevoie de alt tinichigiu. Gasesc unul la cateva strazi distanta de celalat, pe langa Soseaua Fundeni, si ii duc masina, piesele si usile. Acelasi tinichigiu a inlocuit stalpul la CX-ul lui rama in Decembrie anul trecut.
In doua saptamani masina a fost gata. O iau si o duc la Relu acasa care urma sa o vopseasca. Luasem vopsea si tot ce mai trebuia.
Ei bine, masina aceea nu a ajuns sa mai fie vopsita ci a ajuns la fier vechi.
Relu nu s-a apucat de ea niciodata. Intre timp eu am sablat puntile, le-am vopsit si le-am pus pe masina.
Au trecut cativa ani, si incepand sa am idee dince in ce mai mult despre masini, mi-am dat seama ca aceasta era de fapt ruginita rau. Pragurile aveau "inima", partea centrala, mancata de rugina, lateralele portbagajului erau ca si inexistente, etc.
In anul 2000, imi cad ochii pe un anunt in Anuntul Telefonic - Vand Citroen GSA bej metalizat. Dau telefon, imi spune omul ca masina e super dar ca nu mai are butuci pe spate pt ca a avut rulmentii stricati si nu a gasit. Nu-i nimic, am eu. Ma duc cu Relu sa o vedem. In Snagov sat, intr-un garaj in care ar fi avut loc sase masini, statea un GSA Pallas din 1984, asezat pe chituci. Statea acolo de trei ani. Culoarea un fel de bej-roscat metalizat, interiorul maro deschis, completa, nu lipsea nimic. Mai tarziu am aflat ca este Beige Sloushi, culoare folosita la GSA doar in anul 1984, la Pallas si la seria limitata GSA Cottage.
Batem palma pt 300$
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Masina era cu carte de identitate, radiata. Fusese adusa din Elvetia (iata in sfarsit legatura cu titlul) dar produsa in Spania si era bineinteles un model special pt aceasta tara, avand sistem de recirculare a gazelor format dintr-o gramada de capsule vacuumatice legate cu tot felul de furtunele. Am mapa originala cu care se livra masina de noua, carnetul de intretinere, ultima asigurare si certificatul de imatriculare provizoriu din Elvetia.
Facem actele, iau numere provizorii, luam butucii spate si hai sa luam masina.
Montam butucii, rotile, o scoatem din garaj. Relu ii pune putina benzina in carburator, da de doua ori la cheie si porneste! Dupa trei ani! Se ridica imediat! Noroc ca dadusem deja banii pt ca altfel sigur crestea pretul.
Esapamentul nu mai exista iar sferele pe spate erau complet descarcate.
Am ajuns cu ea acasa cu sunete asurzitoare si cu dureri de spate pentru relu care o condusese.
Si acum de la inceput: demonteaza, spala, curata, etc. Acum se vede si starea masinii: -un singur accident usor in aripa stanga.
Pragul exterior stanga gaurit de-a lungul stresinii de sub usi.
Pragul interior pe dreapta, gaura de bagai pumnul.
Lateralul portbagajului pe stanga gaurit.
Arcada rotii spate dreapta gaurita de aici aripa dreapta spate gaurita de rugina din interior.
Usa soferului cu gaura de rugina in coltul din fata.
Podelele in dreptul locurilor fata.
Suportul de baterie gaurit.
Gasiti poze pe Yahoo citroenro group.
Taiem aripa spate.
Reparam gaura din portbagaj.
Schimbam pragul stanga.
Taiem podelele si inlocuim cu tabla din podeaua spate de la cea veche.
Reparam gaura din pragul interior dreapta, inlocuind si intaritura interioara. La ambele praguri "inima" pragului este ca si noua!
Totul dat cu grija cu spray de zinc si pe interior si pe exterior.
Puntea spate avea cateva fisuri din cauza mersului cu sferele descarcate.
Am sablat-o si am sudat-o cu MIG la o firma de confectii metalice. Acum este vopsita cu grund epoxidic si este ca noua.
Motorul a fost facut de la zero, set motor, axe cu came, culbutori, carburator nou, ambreiaj Sachs nou nemontat inca, discuri de frana ventilate noi, etrieri fata noi, etc, etc, etc. Motorul pus pe fostul meu Oltcit si facut rodajul vreo 15.000km!
Toate astea s-au facut in ~doi ani, cu multe insistente si multa munca din partea mea pentru ca cel mai bun lucru il faci cu mana ta.
In momentul acesta, la caroserie mai trebuie sudata aripa dreapta spate, de terminat podeaua fata si de sudat dublurile, vreau sa schimb arcada rotii stanga fata care este corp comun cu suportul bateriei si mai sunt cateva gauri mici, ~2cm diametru fiecare care trebuie astupate. Terosonata si vopsita complet. Refacuta izolatia termica si fonica.
Am usa sofer in perfecta stare, am scutul din fata in perfecta stare.
Trebuie refacuta instalatia hidraulica pe puntea spate. Trebuie montate puntile, motorul si cutia, interiorul. Toate sunt pregatite, curatate, doar sa le pun la loc imediat ce rezolv restul de sudura si vopsitoria.
Caroseria cu motorul si cutia de viteze sunt intr-un garaj inchiriat iar restul sunt prin casa. Vreau sa o vopsect cat mai profesional cu putiinta si cu materiale de cea mai bina calitate in culoarea originala.
Vechiul GSA a fost taiat in 2003 si am pastrat un sfert de masina, partea cu seria. Anul trecut am luat legatura cu proprietarul caruia i-am predat sfertul, talonul si numerele pt a isi putea radia masina.
De la GSA mi se trage toata pasiunea pt Citroen-urile hidropneumatice. M-am inscris pe Yahoo GSA-L, m-am imprietenit de la distanta cu oameni din Anglia, Ungaria, Franta, Suedia, Germania, Bulgaria.
Unul dintre cei din Anglia are (sau avea la un moment dat) 12 Citroen-uri, cele mai multe GS sau GSA! Face colectie de embleme de Citroen, avand aproape toate tipurile de embleme inclusiv una din primii ani ai lui Andre Citroen. I-am trimis si eu toate cel de Oltcit si Oltena. Mai am sa ii gasesc una de 12CS - papuc. El mi-a trimis prin posta doi rulmenti pt spate, ai mei nu erau prea buni. Si multe alte maruntisuri pe care nu aveam unde sa le gasesc aici.
Am cumparat de pe ebay capace de inox pt roti pe care am dat cu tot cu transport 5.500.000! Am cumparat esapament complet, nou, de la Walker.
Am cumparat cauciucuri noi pt toate cinci rotile.
Si multe altele.
Cam atat despre GSA-ul meu.
Daca aveti intrebari, voi incerca sa raspund atat cat stiu.