Pagina 1 din 1

Placute si discuri de frana fata pt. C3 1.4 HDi 70CP

Scris: Lun 16-Iun-2008 13:03
de vldst
Salut,

Am reusit sambata asta sa schimb discurile si placutele de frana la C3-ul meu 1.4 HDi.

Ca sa fie de folos si altora, o sa postez cateva chestii din experienta personala legata de schimbarea discurilor si a placutelor.

Placutele originale montate pe masina mea au fost Textar T4144, si nu Bosch, cum am crezut initial :D Am ramas totusi cu o amintire cam neplacuta despre ele din cauza scartaielilor cu care ma enervau la fiecare franare. Cam ciudat totusi, auzisem lucruri bune despre Textar. Placutele nu prezentau fisuri, gauri, cratere, etc. Le-am curatat dupa demontare si pot spune ca suprafata de contact cu discurile era destul de plana. Am remarcat totusi o problema... Din perechea de placute montate pe un etrier, una dintre placute prezenta o uzura inegala intre capatul inferior, respectiv capatul superior. Diferenta de grosime era cam de 0.5-0.75 mm intre cele 2 capete. Din pacate, nu am avut un subler la indemana pentru o masuratoare mai exacta. Perechea acelei placute prezenta totusi o uzura uniforma de la un capat la altul. Placutele originale mai aveau aproximativ 9 mm de ferodo pe ele, dupa 17.500 km parcursi cu ele (noi au cam 13 mm, dar trebuie obligatoriu schimbate cand ajung la 3 mm).

Am optat pentru marca Ferodo la discurile si placutele de schimb. Mare atentie mare, daca alegeti Ferodo, asa cum am facut si eu. Pe site-ul Ferodo sunt indicate urmatoarele discuri ca fiind compatibile cu C3 1.4 HDi, pentru sistemul de franare de pe puntea fata:

1) DDF1140 - diametru, numar de gauri, dispunerea gaurilor si inaltimea discurilor sunt OK, dar aceste discuri sunt ventilate, in consecinta au grosimea mai mare si nu vor incapea pe etrier!
2) DRF1140 - idem ca mai sus

Modelul de discuri Ferodo compatibile cu C3 1.4 HDi 70CP este DDF1000 (discuri pline, grosime 13 mm), care nu aparea din pacate in lista de modele de discuri pentru modelul meu de C3.

La placute lucrurile sunt ceva mai clare si apar urmatoarele indicatii pentru placutele fata de pe C3:

1) FDB1542 - Ferodo Premier, teoretic cele mai bune placute disponibile de la Ferodo pentru masinile de serie normale
2) FSL1542 - Ferodo SL, o serie de placute mai economice din punct de vedere al preturilor, conceputa in special pentru masinile mai vechi ai caror proprietari nu se arunca sa dea multi bani pe placute. Se pare ca SL ar fi urmasa liniei TARGET de la Ferodo, dar Ferodo se lauda (o fi doar marketing?), ca vand "Premier quality" la preturi mai mici.

Din pacate, nu am gasit placute Premier, asa ca am pus SL pana la urma (codul FSL1542 pt. C3-ul meu). Am inca anumite retineri, daca sa le mai las, sau sa mai caut Premier, nu stiu ce sa fac. Deocamdata sunt OK, mai scartaie usor si destul de rar, la franari slabe. Am totusi doar vreo 100 km cu ele, atat discurile cat si placutele sunt inca noi noute, nu au avut inca timp suficient sa se aseze.

A mai avut cineva ceva experiente (placute, sper :wink: ) cu placutele Ferodo SL?

Scris: Mar 17-Iun-2008 09:05
de nicum
Astazi placutele de frina sint "ecologice", adica nu mai contin azbest, deci vor scirtii. E un fenomen general.

Scris: Mar 17-Iun-2008 09:40
de olaizola
Ne poti spune cat te-a costat discurile cu placute?

Scris: Mar 17-Iun-2008 11:00
de vldst
nicum scrie:Astazi placutele de frina sint "ecologice", adica nu mai contin azbest, deci vor scirtii. E un fenomen general.


Stiu de povestea cu placutele ecologice. Realist vorbind, cred ca am vazut destule masini noi pe strada, la care placutele nu scartaie. Nu mi se pare cel mai bun argument chestia cu cumpozitia ecologica.

Inclin sa cred ca povestea cu scartaitul are legatura si cu producatorul placutelor. Din auzite, stiu ca Ferodo Premier sunt unele dintre cele mai "tacute" placute de pe piata. Se pare ca stratul de cauciuc de pe spatele placutelor are efect, ca si compozitia mai moale a acestor placute. Unii producatori, cum ar fi ATE, includ in cutia cu placute si o pasta de cupru care se aplica pe spatele placutelor si care mai reduce din tiuiala.

Scris: Mar 17-Iun-2008 12:23
de vldst
olaizola scrie:Ne poti spune cat te-a costat discurile cu placute?


Discurile si placutele m-au costat 460 RON, fara manopera.

Manopera o poate face oricine cu nitica indemanare si rabdare. Schimbatul discurilor e nitel mai complicat, pentru ca trebuie demontati etrierii, altfel discul vechi nu poate fi dat jos de pe fuzeta. Nu e cine stie ce, etrierii sunt prinsi cu 2 suruburi torx zdravene.

Ar fi totusi preferabil ca montarea sa se faca cu chei dinamometrice, solutie de asigurat suruburile si spray de curatat franele. Cheia dinamometrica e in special necesara la strangerea suruburilor de fixare ai etrierilor, dar e indicata utilizarea sa si la discuri si placute. Se poate si fara cheie dinamometrica, in dulcele stil romanesc cu "merge si asa", dar etrierii trebuie stransi foarte bine (cuplu de strangere 10,5 dANm, indicat in manualul de service).

Mai multe detalii legate de intretinerea sistemul de franare, gasiti aici:

http://citroen.nedko.org/C3/RevueLEAC3/10.pdf

Scris: Mie 18-Iun-2008 07:47
de AndreiOniceanu
Pe mine placutele de frana fata + manopera la un C3 1.1i m-au costat 370 RON la Alpha Motors Constanta.

Scris: Mie 18-Iun-2008 10:59
de XENON
vldst scrie:
olaizola scrie:Ne poti spune cat te-a costat discurile cu placute?


Discurile si placutele m-au costat 460 RON, fara manopera.

Manopera o poate face oricine cu nitica indemanare si rabdare. Schimbatul discurilor e nitel mai complicat, pentru ca trebuie demontati etrierii, altfel discul vechi nu poate fi dat jos de pe fuzeta. Nu e cine stie ce, etrierii sunt prinsi cu 2 suruburi torx zdravene.

Ar fi totusi preferabil ca montarea sa se faca cu chei dinamometrice, solutie de asigurat suruburile si spray de curatat franele. Cheia dinamometrica e in special necesara la strangerea suruburilor de fixare ai etrierilor, dar e indicata utilizarea sa si la discuri si placute. Se poate si fara cheie dinamometrica, in dulcele stil romanesc cu "merge si asa", dar etrierii trebuie stransi foarte bine (cuplu de strangere 10,5 dANm, indicat in manualul de service).

Mai multe detalii legate de intretinerea sistemul de franare, gasiti aici:

http://citroen.nedko.org/C3/RevueLEAC3/10.pdf


exact atat e indicat si in manualul de service de Logan. eu nu am manual de service pt. Aygo/C1, dar daca si la C3 si la Logan cuplurile sunt aceleasi, inseamna ca pot sa folosesc si eu acele tabele la a mea. :wink: