Presiunea in pneuri la C3

Problemele suspensiei Âşi a trenului de rulare.

Moderator: Echipa Tehnica

DanCld
pasionat
Mesaje: 711
Membru din: Vin 22-Apr-2005 18:19
Localitate: Bucuresti

Presiunea in pneuri la C3

Mesajde DanCld » Mar 20-Sep-2005 17:39

Un coleg de-al nostru de forum a spus la un moment dat că la el presiunile indicate sunt 2.1 / 2.5 (ĂŽncărcare redusă) şi 2.3 / 2.8 (ĂŽncărcare ridicată). Ideea e că la mine scrie ceva de genul: 2.1 / 2.1 (redus) şi 2.1 / 2.5 (ridicat).

Curiozitate: de unde aceste diferenţe? Nu e aceeaşi caroserie? Sau e de la variantă, motorizare? Oricum, eu tot timpul am iluzia că pneurile nu sunt umflate bine :twisted: (mie mi se "par" multe, oricum!)

mars2k
pasionat
Mesaje: 344
Membru din: Vin 02-Apr-2004 16:12
Localitate: Bucuresti

Mesajde mars2k » Mar 20-Sep-2005 19:12

La mine presiunile recomandate sunt:
2.1 fata / 2.3 spate - masina neincarcata si
2.3 fata / 2.8 spate!! - masina incarcata.

Pneuri Michelin Energy E3A 175/65 R14.

Momentan le tin umflate la 2.2 fata / 2.4 spate sau cel putin asta-i intentia - la fiecare vulcanizare manometrul indica alta valoare :(

DanCld
pasionat
Mesaje: 711
Membru din: Vin 22-Apr-2005 18:19
Localitate: Bucuresti

Mesajde DanCld » Mie 21-Sep-2005 12:12

Pneurile mele sunt fix la fel (175/65 R14 82T). Diferenţa de la o vulcanizare la alta eu zic că are 2 cauze:

(a) evident - manometrele nu trec permanent pe la metrologie

(b) temperatura exterioară - oricât ne-am amăgi noi că PV=cT (c - constantă - aia cu molii şi cu ce naiba mai e :twisted: ) şi că pneul e flexibil şi că volumul creşte cu temperatura, de fapt creşte şi presiunea odată cu temperatura, că pneul nu e aşa de flexibil :roll:

(b') pneurile sunt umflate cu aer, care aer conţine şi vapori de apă, care condensează şi se evaporă, provocând variaţii mai mari ale volumului de aer şi a presiunii ĂŽn pneuri

Aşa s-ar explica poate de ce pe soare (căldură) maşina are un pic alt comportament ĂŽn gropi şi pe asfalt denivelat decât pe ploaie.

Jarod
pasionat
Mesaje: 104
Membru din: Vin 05-Aug-2005 13:30
Localitate: Bucuresti

Mesajde Jarod » Mar 27-Sep-2005 10:38

Cred ca diferentele de nivele de presiune pot sa apara datorita motorizarii.

DanCld: 1.4 HDi
mars2k: 1.4 i

Eu am HDi si am nivelurile de presiune al fel ca si DanCld.

Bafta.

Avatar utilizator
Lucica
simpatizant
Mesaje: 80
Membru din: Mie 30-Mar-2005 10:07
Localitate: Bucuresti

Mesajde Lucica » Mar 27-Sep-2005 12:33

am auzit ca se pot umfla cu azot si nu mai apar probleme la diferente de temperaturi !? :? care a incercat?
Imagine

Matrixu
pasionat
Mesaje: 2318
Membru din: Vin 15-Apr-2005 11:27
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesajde Matrixu » Mar 27-Sep-2005 13:41

Eu am azot in ele, si presiunea am verificat-o prin august si acum cateva zile. Nu a fost nevoie de "corecturi". Manometrul arata aceeasi presiune.

mars2k
pasionat
Mesaje: 344
Membru din: Vin 02-Apr-2004 16:12
Localitate: Bucuresti

Mesajde mars2k » Mar 27-Sep-2005 13:42

Am si eu (de fapt aveam) azot.
Pe scurt, parerea mea este ca presiunea variaza cu temperatura, ca pt orice alt gaz (p*V = niu*R*T, mersi Dan ;)).
Ca argumente rationale pt umflarea cu azot ar fi lipsa vaporilor de apa (ce zicea DanCld mai sus, punctul b' ) si eventual prevenirea imbatranarii stratului interior al cauciucului (din cauza absentei oxigenului).

Acum, pe larg, experienta mea cu azotul:
- aprilie 2005 - Sama Service - temperatura exterioara de ~11 grd Celsius, imi schimb cauciucurile de iarna cu cele de vara (folosind aceleasi jante).
Cu ocazia asta bag si azot, ca experiment.
Deci presiune initiala 2.1 fata / 2.3 spate, la temp de ~11 grade, azot.

- iulie 2005 - ma duc la Sama pt o verificare de presiune.
Rezultat: 2.2 fata / 2.4 spate, azot, cauciucuri calde (verificare de presiune am facut-o la vreo 7 minute dupa ce am ajuns acolo).
Temperatura exterioara - circa 25 grade.
Tips&tricks: daca ati bagat azot de la Sama, verificarea de presiune si eventuala completare cu azot este gratuita! :)

- sfarsit de august 2005: folosind un manometru de 5 lei din Cora, fac o verificare de presiune, de data asta cu cauciucurile reci.
Temperatura exterioara: vreo 30 grade
Rezultat: 1.9 fata / 2.1 spate. Naspa.
Ma duc imediat la o vulcanizare din apropiere (circa 7 minute de mers cu masina) sa verific presiunea.
Rezultat: 2.2 fata / 2.4 spate. Le spun sa mai bage un +0.1 atat pe fata cat si pe spate, constient de faptul ca imi impurific bunatate de azot :(
Dar totusi imi era prea lene sa ma duc la Sama pt atata, plus ca peste vreo 2 luni oricum instalez pneurile de iarna.

- 26 septembrie 2005: hai sa testez noua pompa de picior (branduita Michelin), cumparata din Carrefour.
Atat pompa asta (are manometru) cat si doua manometre de 5 lei se incapataneaza sa arate identic: 1.9 fata si 2.1 spate (la rece).
Ma enervez si bag un 2.3 fata / 2.5 spate (adio azot)
Adevarul e ca topaie un pic acum, dar cauciucurile arata in sfarsit umflate (fara "burta") si broscuta sta mai ferm in viraje.

P.S. Mi-e frica sa ma duc la vulcanizarea aia de cartier, de ce valori mi-ar putea arata manometrul lor :shock:

Avatar utilizator
nicum
Moderator
Mesaje: 5427
Membru din: Mie 25-Feb-2004 09:07
Localitate: Bucuresti
Masina: BX 16 RS

Mesajde nicum » Mar 27-Sep-2005 17:30

Daca ai azot, adica un gaz nobil, presiunea nu variaza cu temperatura. Gindeste-te ca noi astia cu sfere pe post de amortizoare ar trebui sa avem sfere pt vara, iarna si primavara/toamna. Poate aia de la Sama nu baga azot.
Cel mai bine e sa iti cumperi un manometru pentru anvelope, nu cred ca poate fi scump.
Nu ti-ai dat vechitura la Remat? Nu ai postit pentru a plati rata la noul Logan? Ai bagat banii in piese pentru vechitura ta? Daca si anul asta faci la fel, de la Zaraza numai respect!

mars2k
pasionat
Mesaje: 344
Membru din: Vin 02-Apr-2004 16:12
Localitate: Bucuresti

Mesajde mars2k » Mar 27-Sep-2005 18:14

@nicum - nu am gasit nici o sursa credibila care sa afirme ca azotul are "derogare" de la legea lui Gay-Lussac: http://chimge.unil.ch/En/mat/1mat9.htm

Ba dimpotriva, tot de pe site-ul Universitatii din Fribourg: http://chimge.unil.ch/En/mat/1mat13.htm
"At STP all rare gases as well as nitrogen, oxygen and hydrogen behave almost like ideal gases."
unde STP = standard temperature (300 Kelvini = ~27 grd Celsius) and pressure (1 atmosfera)

Nu stiu cum e cu sferele de la amortizoare (spre rusinea mea).
Teoretic, la acelasi volum si cantitate de gaz, intre -30 grd Celsius si +40 grd Celsius ar trebui sa fie o diferenta de presiune de 28.8%.

P.S. De unde pot cumpara un manometru pt anvelope competent?
Ultima oară modificat Mar 27-Sep-2005 18:38 de către mars2k, modificat 1 dată în total.

DanCld
pasionat
Mesaje: 711
Membru din: Vin 22-Apr-2005 18:19
Localitate: Bucuresti

Mesajde DanCld » Mar 27-Sep-2005 18:26

nicum scrie:Daca ai azot, adica un gaz nobil, presiunea nu variaza cu temperatura. Gindeste-te ca noi astia cu sfere pe post de amortizoare ar trebui sa avem sfere pt vara, iarna si primavara/toamna. Poate aia de la Sama nu baga azot.

Să nu amestecăm merele cu perele. În sfere presiunea e mult mai mare, iar variaţia presiunii ĂŽn raport cu temperatura ambiantă e, ĂŽn termeni absoluţi, mică (deşi, da, variaţia relativă, adică ĂŽn procente, e totuşi apropiată!). În pneuri diferenţa de la 2.1 la 2.3 (+/- 10%) se traduce imediat ĂŽn discomfort la rularea prin gropi şi carosabil "imperfect".

Avatar utilizator
nicum
Moderator
Mesaje: 5427
Membru din: Mie 25-Feb-2004 09:07
Localitate: Bucuresti
Masina: BX 16 RS

Mesajde nicum » Mar 27-Sep-2005 19:49

Spre rusinea mea, nu prea le am cu chimia si cu gazele, dar fara indoiala a existat o explicatie foarte pertinenta pentru care in sfere si mai nou in anvelope se foloseste azot. Dupa umila mea parere explicatia pe care o cautam e aceea ca folosind azot in loc de aer, presiunea gazului in sfera/camera nu variaza cu temperatura.
Nu ti-ai dat vechitura la Remat? Nu ai postit pentru a plati rata la noul Logan? Ai bagat banii in piese pentru vechitura ta? Daca si anul asta faci la fel, de la Zaraza numai respect!

Avatar utilizator
MARIAN
Admin CITROclub
Mesaje: 3044
Membru din: Mar 11-Noi-2003 18:34
Localitate: Buzau
Masina: Xantia 1.9TD VSX
2: C5 2.0 HDI 110CP
Contact:

Mesajde MARIAN » Mar 27-Sep-2005 20:09

Nimic nu este perfect .Si azotul variaza dar nu atat de mult ca celelalte mai ales,asa cum am mai spus,nu se prea gaseste in RO azot pur.
Nicu are dreptate ...sunteti convinsi ca va pun in roti azot?Ce nu pot pune dintr-un tub de azot aer?

Avatar utilizator
khan
Sef de Atelier
Mesaje: 6271
Membru din: Dum 05-Dec-2004 22:21
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesajde khan » Mie 28-Sep-2005 13:06

mars2k scrie:@nicum - nu am gasit nici o sursa credibila care sa afirme ca azotul are "derogare" de la legea lui Gay-Lussac: http://chimge.unil.ch/En/mat/1mat9.htm

Ba dimpotriva, tot de pe site-ul Universitatii din Fribourg: http://chimge.unil.ch/En/mat/1mat13.htm
"At STP all rare gases as well as nitrogen, oxygen and hydrogen behave almost like ideal gases."
unde STP = standard temperature (300 Kelvini = ~27 grd Celsius) and pressure (1 atmosfera)

Nu stiu cum e cu sferele de la amortizoare (spre rusinea mea).
Teoretic, la acelasi volum si cantitate de gaz, intre -30 grd Celsius si +40 grd Celsius ar trebui sa fie o diferenta de presiune de 28.8%.

P.S. De unde pot cumpara un manometru pt anvelope competent?



mai citeste singur o data ce ai luat cu copy paste de pe site-ul ala: "At STP all rare gases as well as nitrogen, oxygen and hydrogen behave almost like ideal gases" adica la temperatura aia standard se comporta ca un gaz ideal. conditii ideale in fizica inseamna, printre altele, lipsa variabilelor. ai sa spui ca face asta si oxigenul si hidrogenul, dar e vorba doar de temperatura aia si de gazul in stare pura. pe linga toate astea, azotul chiar are variatii mici de presiune in functie de temperatura. la 55 de atm intr-o sfera, la o variatie de temperatura de la -15 gC pina la ~+90 (cit poate ajunge in mers temperatura LHM-ului) ar insemna ca sfera aia sa nu amortizeze de loc la -15 si sa fie ca o mingie la +90. si asta intr-un interval de juma de ora cit i-ar lua LHM-ului sa se incalzeasca. asa ca ma intreb si eu, sinteti siguri ca e azot in tubul ala? si daca da, ce calitate are? sau mai exact cit % din el e azot si cit alte impuritati? iar in leg cu sferele, nu ar fi putut sa aiba oxigen in ele pentru ca in contact cu grasimile oxigenul explodeaza. ar fi putut sa aiba CO2, dar nu e la fel de stabil termodinamic ca si azotul. voila!
http://www.fisheyemedia.ro daca ai nevoie de un fotograf
http://www.antim19.ro (still under construction) daca ai nevoie de un service
Lexia available

mars2k
pasionat
Mesaje: 344
Membru din: Vin 02-Apr-2004 16:12
Localitate: Bucuresti

Mesajde mars2k » Mie 28-Sep-2005 15:09

Repet, STP inseamna ~27 grd Celsius si 1 atm (1 atm = 1,01 bar).

Daca inmultesc 1 atm cu un factor de 2-3 ajungem la valorile de presiune relevante pentru o anvelopa, conditii in care eu spun ca legea universala a gazului ideal este inca valabila (pV = nRT).

In fond, fizicienii secolului 19, "parintii" legilor gazului ideal, au facut si ei niste experimente, compresand niste gaze reale de vreo 2-3 ori...

La 55 atm (~= 55 bar) nu stiu, e posibil ca variatia de presiune a azotului sa fie mult mai mica decat ar rezulta din "pV = nRT".
In fond, alte gaze la o asemenea presiune se lichefiaza.

De fapt, s-ar putea ca asta sa fie sursa mitului cu "presiunea azotului nu variaza cu temperatura" - faptul ca afirmatia asta e valabila pt 55 atm, extrapolata la orice alta presiune.

Iar referitor la "de ce se foloseste azot si nu alte gaze" in sfere:
- e un gaz relativ inert (in sensul ca nu reactioneaza chimic cu peretii incintei)
- e abundent (78% din aer este azot)
- e destul de usor de obtinut (de exemplu prin distilarea fractionata a aerului)
- din cate afirma Nicum, Marian si Khan - la ~55 bari, presiunea nu variaza semnificativ cu temperatura. Asa o fi. Dar nu cred ca e relevant pt anvelope.

Iar CO2 nu se foloseste pt simplul motiv ca la o presiune mai mare de 74 bari + temperatura mai mica de 31 grd Celsius se lichefiaza :twisted:

Avatar utilizator
kata
pasionat
Mesaje: 768
Membru din: Joi 03-Mar-2005 15:58
Localitate: Bucuresti

Mesajde kata » Mie 28-Sep-2005 15:14

avantajele azotului ar fi:
- spre deosebire de aer, azotul este "uscat" si nu determina oxidarea jentii, deci nici crearea unor zone de scurgere a presiunii
- cauciucul creaza o etanseizare mai buna a moleculelor de azot


cam atat...


Înapoi la “Suspensie - C3”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori

  •  Cauta in forum
  • Advanced search


  •  Mesaje
  • 07.05.2021 - Ca urmare a unor update-uri efectuate pe serverul de gazduire in 5 februarie 2021, Forumul clubcitroen.ro a suferit niste probleme de compatibilitate cu noul sistem de operare. Din acest motiv, astazi a fost migrat pe un VPS nou. Forumul functioneaza acum in parametri normali. Nu a fost sesizata nici o pierdere de date.





  •  Statistici
  • Totals
    Total mesaje 187776
    Total subiecte 18654
    Total Announcements: 8
    Total Stickies: 86
    Total Attachments: 0

    Topics per day: 2
    Posts per day: 23
    Users per day: 1
    Topics per user: 2
    Posts per user: 16
    Posts per topic: 10

    Total membri 11817
    Cel mai nou membru Storm199