ESP
Moderator: Echipa Tehnica
ma minunez sa vad cum unii sint asa incapatanati in a-si insusi cu tarie niste idei legate de ce fac si ce nu unele sisteme complexe inainte de a lua in calcul cele mai banale legi ale fizicii.
sile, nici tu nu iei in calcul ca exista un moment delta te inainte ca abs, esp.. sa intre in functie? in momentul ala ai eficienta maxima. stop joc!
din ceea ce zici tu reise ca la fiecare curba sau frana pe care o pui iti ar trebui sa-ti intre esp sau respectiv abs...
sile, nici tu nu iei in calcul ca exista un moment delta te inainte ca abs, esp.. sa intre in functie? in momentul ala ai eficienta maxima. stop joc!
din ceea ce zici tu reise ca la fiecare curba sau frana pe care o pui iti ar trebui sa-ti intre esp sau respectiv abs...
Subscriu la ce a zis Sile.
ESP si ABS sunt sisteme care intra in situatii limita, care uneori nu pot fi evitate.
Eu nu ma apuc sa franez ca tampitu sa imi intre ABS ca deh am ABS, sau sa intru de nebun in curbe ca am ESP si sa intre si el.(asta am facut o data cand l-am testat).
Mai bine nu are cum sa fie daca nu intra ABS si ESP, pentru ca astea intra in situatii limita, din care greu iesi.
ESP si ABS sunt sisteme care intra in situatii limita, care uneori nu pot fi evitate.
Eu nu ma apuc sa franez ca tampitu sa imi intre ABS ca deh am ABS, sau sa intru de nebun in curbe ca am ESP si sa intre si el.(asta am facut o data cand l-am testat).
Mai bine nu are cum sa fie daca nu intra ABS si ESP, pentru ca astea intra in situatii limita, din care greu iesi.
kata, nu cred ca din ce am spus eu reiese acel lucru. Repet, acele sisteme sunt facute pentru soferul normal, fara scoala de pilot, eventual fara sute de mii de km la bord. Pentru "a fi mai bun" decat ESP-ul este nevoie de multa experienta, nu gluma, de o anumita stare de concentrare si de prezenta de spirit.
Ca sa nu folosesc ESP-ul si sa controlez eu masina ca sa nu derapeze necontrolat ar insemna sa cunosc foarte bine traseul pe toata lungimea lui, aderenta, uzura cauciurilor, sa stiu comportamentul masinii la limita si sa tin cont de masa masinii si a incarcaturii.
Asa ceva nu este practic, nu se poate aplica pe scara larga nici la un pilot de raliuri, pentru ca si el are nevoie sa conduca detasat. ESP-ul si ABS-ul nu sunt unelte care sa te ajute frecvent sau pe care sa te bazezi orbeste, ci masuri de siguranta care sa-ti mareasca sansele de a iesi cu bine dintr-o situatie critica.
Ca sa nu folosesc ESP-ul si sa controlez eu masina ca sa nu derapeze necontrolat ar insemna sa cunosc foarte bine traseul pe toata lungimea lui, aderenta, uzura cauciurilor, sa stiu comportamentul masinii la limita si sa tin cont de masa masinii si a incarcaturii.
Asa ceva nu este practic, nu se poate aplica pe scara larga nici la un pilot de raliuri, pentru ca si el are nevoie sa conduca detasat. ESP-ul si ABS-ul nu sunt unelte care sa te ajute frecvent sau pe care sa te bazezi orbeste, ci masuri de siguranta care sa-ti mareasca sansele de a iesi cu bine dintr-o situatie critica.
Kata nu crezi ca ar fi mai bine sa zici aici?
Poate si eu si Sile intelegem aiurea, si totusi ce zici tu zici bine.
Eu mai zic inca o data parerea mea despre ESP si ABS.
Nu are cum sa fie mai bine fara, atata timp cat astea intra in situatii limita, unde fara ele sansele de coliziune cresc enorm.
Cel mai bine e sa faci cumva incat sa eviti sa intre in functiune ABS, ESP etc, dar asta nu poti sa o faci daca te afli deja in situatie limita.
Mie mi-a intors unul in fata si daca nu aveam ABS ma urcam pe el de nu se putea, si masina o luasem cu cateva ore inainte. De ce zic asta? Pentru ca am bagat pedala la fund, rotile nu s-au blocat si am putut sa iau viraj stanga cat sa-l evit,masina oprindu-se la timp.Cum puteam eu sa evit sa intre ABS-ul in functiune?
Daca nu aveam ABS, bagam pedala la fund, masina se ducea sanie, nu puteam sa iau de volan stanga si fix in el ma opream.
Poate si eu si Sile intelegem aiurea, si totusi ce zici tu zici bine.
Eu mai zic inca o data parerea mea despre ESP si ABS.
Nu are cum sa fie mai bine fara, atata timp cat astea intra in situatii limita, unde fara ele sansele de coliziune cresc enorm.
Cel mai bine e sa faci cumva incat sa eviti sa intre in functiune ABS, ESP etc, dar asta nu poti sa o faci daca te afli deja in situatie limita.
Mie mi-a intors unul in fata si daca nu aveam ABS ma urcam pe el de nu se putea, si masina o luasem cu cateva ore inainte. De ce zic asta? Pentru ca am bagat pedala la fund, rotile nu s-au blocat si am putut sa iau viraj stanga cat sa-l evit,masina oprindu-se la timp.Cum puteam eu sa evit sa intre ABS-ul in functiune?
Daca nu aveam ABS, bagam pedala la fund, masina se ducea sanie, nu puteam sa iau de volan stanga si fix in el ma opream.
nu e chiar asa simplu!
faptul ca ai putut sa iei curba nu are legatura cu eficienta franarii. asta inseamna ca ai putut sa modifici directia de mers.
chiar daca deviem mult de la subiect, hai sa-ti dau exemplu si de o situatie in care Abs-ul poate sa nu fie bun: esti pe zapada. pui frana brusc. iti intra abs si incepi sa franezi. datorita aderentei foarte scazute, distanta de franare o sa fie f. mare.
ce-ar fi daca atunci cand ai pune frana brusc si n-ai avea abs, ai "sapa" in zapada si ai da cumva de asfalt? e adevarat, sansele sint mici, dar exista.
idea pe care o sustin si pe care o spun cu bune intentii e ca cei care au la indemana aceste facilitati (gen esp) sa nu se lase total la indemana lor.
dar explicat poanta cu eficienta e un cu totul alt subiect, pe care o sa-l repet cand o sa am mai mult timp
faptul ca ai putut sa iei curba nu are legatura cu eficienta franarii. asta inseamna ca ai putut sa modifici directia de mers.
chiar daca deviem mult de la subiect, hai sa-ti dau exemplu si de o situatie in care Abs-ul poate sa nu fie bun: esti pe zapada. pui frana brusc. iti intra abs si incepi sa franezi. datorita aderentei foarte scazute, distanta de franare o sa fie f. mare.
ce-ar fi daca atunci cand ai pune frana brusc si n-ai avea abs, ai "sapa" in zapada si ai da cumva de asfalt? e adevarat, sansele sint mici, dar exista.
idea pe care o sustin si pe care o spun cu bune intentii e ca cei care au la indemana aceste facilitati (gen esp) sa nu se lase total la indemana lor.
dar explicat poanta cu eficienta e un cu totul alt subiect, pe care o sa-l repet cand o sa am mai mult timp
Ba are foarte multa legatura cu franarea. Daca ma duceam sanie*asta daca nu aveam ABS) mai luam eu stanga la Pastele cailor.
Aia cu zapada e un caz izolat si poate singura exceptie a ABS-ului, ma repet poate, dar gandeste-te ca daca te duci sanie nu mai ai control asupra volanului.
Normal ca nu trebuie sa te bazezi pe astea, eu tocmai am explicat mai sus ca nu te bazezi pe ele, dar in situatiile limita sunt printre singurele optiuni si mai ales sperante.
Aia cu zapada e un caz izolat si poate singura exceptie a ABS-ului, ma repet poate, dar gandeste-te ca daca te duci sanie nu mai ai control asupra volanului.
Normal ca nu trebuie sa te bazezi pe astea, eu tocmai am explicat mai sus ca nu te bazezi pe ele, dar in situatiile limita sunt printre singurele optiuni si mai ales sperante.
kata se refera la eficienta franarii si are dreptate.
Ideea este ca masinile de generatie noua au frane eficiente (cu ABS) si combinate cu pneuri bune distanta de franare este mult mai mica decat o masinuta mai veche dar fara ABS.
Cu alte cuvinte, eu nu am incredere neaparat in ABS la franare, ci la capacitatea vehiculului de a se opri.
Ideea este ca masinile de generatie noua au frane eficiente (cu ABS) si combinate cu pneuri bune distanta de franare este mult mai mica decat o masinuta mai veche dar fara ABS.
Cu alte cuvinte, eu nu am incredere neaparat in ABS la franare, ci la capacitatea vehiculului de a se opri.
Tot asta a zis si kata. Se pare ca vorbim impreuna si ne intelegem separat.
Hai sa incerc sa trag o concluzie ca poate se lamuresc lucrurile.
Aproape orice persoana fara o experienta enorma la volan, in momentul in care are un obstacol aparut brusc in cale, are tendinta de a apasa brusc si pana la capat frana si de a trage de volan in ideea ocolirii obstacolului.
La masinile fara ABS, in momentul in care ai franat brusc, ai blocat rotile si ADIO control asupra volanului...te duci sanie inainte (de aia te invata la sc. de soferi sa franezi treptat). ABS-ul de aia e facut: cand a sesizat ca ai apasat brusc frana, de la un anumit prag (si asta e specific fiecarei marca de masina) intra in actiune si franeaza el sacadat in locul tau cu vreo 7-10 apasari pe secunda (de aici si zgomotul ala). Pe de alta parte, mai controleaza si forta de franare pe fiecare roata in parte ca sa nu o iei in balarii. Rotile nemaifiind blocate, ai posibilitatea sa tragi de volan stanga-dreapta pentru a ocoli obstacolul. In combinatie cu ABS-ul, mai e si AFU (Asistenta la Franarea de Urgenta) care, daca nu ai forta sa apesi pedala pana la capat, preia el forta de franare si o amplifica. Mai sunt si cei care se sperie cand aud ABS-ul functionand si iau piciorul de pe frana.
Tot ceva de genul asta e si ESP-ul, la care, recunosc, nu stiu intocmai functionarea lui. Stiu doar ca rectifica traiectoria masinii franand si deblocand rotile in asa fel incat sa le mentina pe sosea si cu aceeasi forta de tractiune. Cred ca e activat de vreun sistem gen giroscop, dar nu sunt sigur.
Revin la ABS. Asa cum am spus, pragul la care intra in actiune e diferit de la masina la masina. Asta poate sa o confirme orice conduce mai mult de doua masini de marci diferite. Eu am Xsara si la servici mai conduc ocazional Skode (Fabia si Octavia). Ce pot sa spun e ca la Xsara intra mult mai tarziu ABS-ul, practic, la limita blocarii rotilor si de aceea distanta de franare e foarte buna. La Skode (eventualii posesori sa nu interpreteze asta ca o critica adusa marcii...e pur si simplu o constatare) ABS-ul intra aproape imediat cum ai calcat frana mai hotarat. Asta iarna mergeam pe un drum dintre blocuri cu a 2-a si, aproape la fiecare apasare de frana imi intra ABS-ul.
S-au mai clarificat lucrurile?
Hai sa incerc sa trag o concluzie ca poate se lamuresc lucrurile.
Aproape orice persoana fara o experienta enorma la volan, in momentul in care are un obstacol aparut brusc in cale, are tendinta de a apasa brusc si pana la capat frana si de a trage de volan in ideea ocolirii obstacolului.
La masinile fara ABS, in momentul in care ai franat brusc, ai blocat rotile si ADIO control asupra volanului...te duci sanie inainte (de aia te invata la sc. de soferi sa franezi treptat). ABS-ul de aia e facut: cand a sesizat ca ai apasat brusc frana, de la un anumit prag (si asta e specific fiecarei marca de masina) intra in actiune si franeaza el sacadat in locul tau cu vreo 7-10 apasari pe secunda (de aici si zgomotul ala). Pe de alta parte, mai controleaza si forta de franare pe fiecare roata in parte ca sa nu o iei in balarii. Rotile nemaifiind blocate, ai posibilitatea sa tragi de volan stanga-dreapta pentru a ocoli obstacolul. In combinatie cu ABS-ul, mai e si AFU (Asistenta la Franarea de Urgenta) care, daca nu ai forta sa apesi pedala pana la capat, preia el forta de franare si o amplifica. Mai sunt si cei care se sperie cand aud ABS-ul functionand si iau piciorul de pe frana.
Tot ceva de genul asta e si ESP-ul, la care, recunosc, nu stiu intocmai functionarea lui. Stiu doar ca rectifica traiectoria masinii franand si deblocand rotile in asa fel incat sa le mentina pe sosea si cu aceeasi forta de tractiune. Cred ca e activat de vreun sistem gen giroscop, dar nu sunt sigur.
Revin la ABS. Asa cum am spus, pragul la care intra in actiune e diferit de la masina la masina. Asta poate sa o confirme orice conduce mai mult de doua masini de marci diferite. Eu am Xsara si la servici mai conduc ocazional Skode (Fabia si Octavia). Ce pot sa spun e ca la Xsara intra mult mai tarziu ABS-ul, practic, la limita blocarii rotilor si de aceea distanta de franare e foarte buna. La Skode (eventualii posesori sa nu interpreteze asta ca o critica adusa marcii...e pur si simplu o constatare) ABS-ul intra aproape imediat cum ai calcat frana mai hotarat. Asta iarna mergeam pe un drum dintre blocuri cu a 2-a si, aproape la fiecare apasare de frana imi intra ABS-ul.
S-au mai clarificat lucrurile?
ESP-ul este eficient in situatii limita chiar si pentru cei cu experienta. Este suficient sa cititi diverse teste efectuate de persoane cu experienta mai mare sau mai foarte mare la condus, pe aceeasi masina, cu ESP-ul activat, respectiv dezactivat.
Viteza maxima (pentru diferite manevre de evitare, uscat/umed, etc) la care se ajunge cu "ajutorul" ESP-ului e mai mare comparativ cu viteza maxima fara ESP. Asta la aceeasi masina, in aceleasi conditii, cu acelasi sofer. In unele teste pe care le-am citit, cei care erau la volan erau chiar piloti. Chiar ei recunosteau ca "scot" masina mai bine cu ESP-ul decit fara.
Poate cele mai corecte informatii legate de eficienta ESP-ului in viata cotidiana le ofera un studiu facut in State referitor la statistica accidentelor. Daca se iau toate masinile de acelasi tip (sa zicem C4, desi acolo nu exista) vindute in aceeasi perioada, la categoria masinilor care au fost vindute cu ESP rata accidentelor grave a fost mai mica cu 30% comparativ cu masinile din aceeasi marca, dar fara ESP.
Viteza maxima (pentru diferite manevre de evitare, uscat/umed, etc) la care se ajunge cu "ajutorul" ESP-ului e mai mare comparativ cu viteza maxima fara ESP. Asta la aceeasi masina, in aceleasi conditii, cu acelasi sofer. In unele teste pe care le-am citit, cei care erau la volan erau chiar piloti. Chiar ei recunosteau ca "scot" masina mai bine cu ESP-ul decit fara.
Poate cele mai corecte informatii legate de eficienta ESP-ului in viata cotidiana le ofera un studiu facut in State referitor la statistica accidentelor. Daca se iau toate masinile de acelasi tip (sa zicem C4, desi acolo nu exista) vindute in aceeasi perioada, la categoria masinilor care au fost vindute cu ESP rata accidentelor grave a fost mai mica cu 30% comparativ cu masinile din aceeasi marca, dar fara ESP.
Înapoi la “Citroen C4 - Berlina, Coupe, Sedan, Picasso”
Cine este conectat
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori
Cauta in forum
Mesaje
- 07.05.2021 - Ca urmare a unor update-uri efectuate pe serverul de gazduire in 5 februarie 2021, Forumul clubcitroen.ro a suferit niste probleme de compatibilitate cu noul sistem de operare. Din acest motiv, astazi a fost migrat pe un VPS nou. Forumul functioneaza acum in parametri normali. Nu a fost sesizata nici o pierdere de date.
PARTENERI
Link-uri utile
Statistici
- Totals
Total mesaje 187773
Total subiecte 18653
Total Announcements: 8
Total Stickies: 86
Total Attachments: 0
Topics per day: 2
Posts per day: 23
Users per day: 1
Topics per user: 2
Posts per user: 16
Posts per topic: 10
Total membri 11812
Cel mai nou membru JewellEMats