Rotatii/minut
Moderator: Echipa Tehnica
Pai am bagat informatiile de la tine in Excel, dar mi se pare dubios...
Din informatiile alea, rezulta ca viteza creste absolut liniar comparativ cu numarul de turatii.
In exemplul ala, RPM creste din 250 in 250. Ei bine, viteza in treapta I creste din 1.80 in 1.80.
In treapta a II, pentru aceeasi crestere din 250 in 250 la RPM, obtin o crestere de viteza din 3.30 in 3.30.
Am luat datele de la tine, si am sperat sa obtin un grafic frumos cu curbe si alte alea... cand colo a iesit o chestie complet liniara de am crezut ca am gresit eu graficu ;)
Din informatiile alea, rezulta ca viteza creste absolut liniar comparativ cu numarul de turatii.
In exemplul ala, RPM creste din 250 in 250. Ei bine, viteza in treapta I creste din 1.80 in 1.80.
In treapta a II, pentru aceeasi crestere din 250 in 250 la RPM, obtin o crestere de viteza din 3.30 in 3.30.
Am luat datele de la tine, si am sperat sa obtin un grafic frumos cu curbe si alte alea... cand colo a iesit o chestie complet liniara de am crezut ca am gresit eu graficu ;)
- WLD
- Admin CITROclub
- Mesaje: 2137
- Membru din: Mie 05-Mar-2003 16:36
- Localitate: Bucuresti
- Masina: BX 16v '88 si 89
- 2: XM TurboCT '95, XM V6 '96
- 3: Xsara 2.0hdi stage 1+
- Contact:
Viteza creste liniar (direct proportional) fata de turatie. E normal, doar ai un raport de transmisie fix in fiecare treapta.
Ca sa obtii viteza, inmultesti turatia cu raportul de transmisie al treptei, apoi cu raportul final de transmisie. Iti rezulta numarul de rotatii la roata. Trebuie sa stii circumferinta acesteia si ai rezolvat problema.
Ca sa obtii viteza, inmultesti turatia cu raportul de transmisie al treptei, apoi cu raportul final de transmisie. Iti rezulta numarul de rotatii la roata. Trebuie sa stii circumferinta acesteia si ai rezolvat problema.
Arise scrie:Oau... m-ai dat pe spate.
Daca imi refaci calculele pentru pneurile mele: 205/55R R16 ma dai pe spate, iar....
Sa explic cum schimb eu...
1. Eu sunt incepator. Am carnetu cam de 1 an, dar nu prea am mers ca nu am avut masina. In aceste 10 luni (cifra exacta) am mai condus din cand in cand pe masina parintilor.
2. La Citroen, nu prea am reusit sa ma obisnuiesc cu lipsa "ceasurilor" clasice. Oricum, eu nu fac schimbarea dupa cum arata turometrul de pe volan (nu il urmaresc niciodata), ci dupa sunetul motorului sau viteza afisata pe display.
3. Fiind incepator, mai "uit" sa schimb vitezele cand scad la viteze mici, si de multe ori, merg in treapta a 4-a sau a 3-a cu motorul subturat. Daca nu poate, atunci il ajut din ambreiaj.
4.
-Treapta a IV-a o dau incepand de la 40km/h, dar uneori sunt "darnic" si o dau si de la 35.
-Treapta a III-a o dau incepand de la 30km/h, dar uneori sunt "darnic" si o dau de la 27-28.
-Treapta a II-a o dau intr-o plaja destul de larga... In principiu, daca am posibilitatea, o dau de la 8km/h in sus.
-Treapta I o dau evident de la 0km/h, dar de multe ori ma intind pana la 20km/h chiar 25 km/h.
Arise da ce ti-a facut motorul ala???? Tie un diesel ti-ar fi trebuit, ca sa schimbi la 2000 ture.
A IV A la 40km/h hmmmm

mars2k scrie:Kata: 4.69 / 4.06 = 1.155, deci la aceeasi viteza si in aceeasi treapta, C4 1.6i e mai "turata" cu 15.5% decat Xsara 1.6i.
Tu spuneai ca la 195 km/h ai ~5300 RPM.
5300 RPM * 1.155 = 6122 RPM -> turatia aproximativa a unui C4 1.6i la aceeasi viteza.
Nici acum nu te-am convins?
Later edit:
Formula de calcul a vitezei pornind de la rapoarte:
v = (3.6 * <Circumferinta pneului (in metri)> * <turatia (in RPM)>) /
(60 * <raport treapta viteza> * <raport final>)
marius, ti-am promis ca te verific la calcule...
- in formula de calcul a vitezei mai intervine un parametru: Circumferinta pneului (in metri). la care circumferinta te referi? (interioara, exterioara, medie?). tu pe care ai ales-o, si la ce pneu te-ai oprit?
spre ex. daca alegem un pneu xxx/55/R15 (ca in cazul meu), Circumferinta exterioara (pentru ca asta pare reprezentativa) a pneului e: pi * D unde
D = 15 * 2.54 /100 + 55 * 2 /1000 = 0.491 m
rezulta Circumferinta exterioara = 1.5425 m
din formula ta rezulta v la 5300 rpm
v = (3.6 * 1.5425 * 5300) / (60 * 0.77 * 4.6)
v = 138.4853 ????
un pic diferit de viteza pe care am avut-o eu, nu crezi?
Matrixu scrie:Pai vezi ca mersul ala subturat duce si el la consum ridicat ;)
mai ales cand esti la 1500-1800 de ture si ai nevoie sa te bagi. si cu masina asa subturata nu o sa depasesti decat carute si biciclete

probabil ca acum esti in rodaj cu masina si ti-au spus si tie sa nu o duci peste 3000 de ture, insa la 3000-3300 incepe sa traga masina. vezi ca daca o obisnuiesti lenesa, lenesa o sa o ai. nu iti zic sa o omori ... dar un pic mai fasneata parca e mai bine.

vad ca locuiesti la "Biblioteca"

- WLD
- Admin CITROclub
- Mesaje: 2137
- Membru din: Mie 05-Mar-2003 16:36
- Localitate: Bucuresti
- Masina: BX 16v '88 si 89
- 2: XM TurboCT '95, XM V6 '96
- 3: Xsara 2.0hdi stage 1+
- Contact:
kata scrie:- in formula de calcul a vitezei mai intervine un parametru: Circumferinta pneului (in metri). la care circumferinta te referi? (interioara, exterioara, medie?). tu pe care ai ales-o, si la ce pneu te-ai oprit?
spre ex. daca alegem un pneu xxx/55/R15 (ca in cazul meu), Circumferinta exterioara (pentru ca asta pare reprezentativa) a pneului e: pi * D unde
D = 15 * 2.54 /100 + 55 * 2 /1000 = 0.491 m
rezulta Circumferinta exterioara = 1.5425 m
din formula ta rezulta v la 5300 rpm
v = (3.6 * 1.5425 * 5300) / (60 * 0.77 * 4.6)
v = 138.4853 ????
un pic diferit de viteza pe care am avut-o eu, nu crezi?
Kata, ai cam incurcat borcanele...
Cea de-a 2-a dimensiune a pneului, in cazul nostru 55, nu e in mm ci e procent din latime. la un pneu 195/55X15 inaltimea flancului e ~107mm, adica un pic mai mult de 55.

later edit: la calculul circumferintei unui pneu, in loc de 3.14 se inmulteste cu o valoare putin mai mica (3.04) daca nu ma insel, pentru ca trebuie sa tinem seama de deformarea acestuia.
@Kata: subscriu la ce spune WLD, cu precizarea ca nu stiam pana acum de factorul de corectie datorat deformarii (mersi WLD!).
Oricum, in linkul acesta:
http://www.devazur.com/planete-citroen/ ... 4carac.pdf
sunt date si circumferintele pt:
195/65 R15 => 1934 mm
205/55 R16 => 1924 mm
Valorile calculate cu un PI de 3.14:
(15 * 25.4 + 2 * 0.65 * 195) * 3.14 = 1993 mm
(16 * 25.4 + 2 * 0.55 * 205) * 3.14 = 1985 mm
Aplicand un factor de corectie, sa zicem un PI de 3.048
(15 * 25.4 + 2 * 0.65 * 195) * 3.048 = 1934 mm
(16 * 25.4 + 2 * 0.55 * 205) * 3.048 = 1926 mm
Valori destul de apropiate de cele din PDF.
Later edit: revenind la formula de calcul pt viteza in functie de RPM, pneuri, raport treapta de viteza si raport final:
In treapta a 5-a, la 5300 RPM, pneuri 195/65 R16 in ambele cazuri:
-Xsara 1.6i: (3.6 * 1.934 * 5300) / (60 * 0.77 * 4.06) = 196.7 km/h
-----C4 1.6i: (3.6 * 1.934 * 5300) / (60 * 0.77 * 4.69) = 170.3 km/h
@Arise: in cazul pneurilor 205/55 R16 in loc de 195/65 R15, dif. de viteza e f. mica ( la 200 km/h ar fi de cca 1km/h, la viteze mai mici scade proportional).
Nu prea are sens sa mai fac un nou tabel.
Oricum, in linkul acesta:
http://www.devazur.com/planete-citroen/ ... 4carac.pdf
sunt date si circumferintele pt:
195/65 R15 => 1934 mm
205/55 R16 => 1924 mm
Valorile calculate cu un PI de 3.14:
(15 * 25.4 + 2 * 0.65 * 195) * 3.14 = 1993 mm
(16 * 25.4 + 2 * 0.55 * 205) * 3.14 = 1985 mm
Aplicand un factor de corectie, sa zicem un PI de 3.048
(15 * 25.4 + 2 * 0.65 * 195) * 3.048 = 1934 mm
(16 * 25.4 + 2 * 0.55 * 205) * 3.048 = 1926 mm
Valori destul de apropiate de cele din PDF.
Later edit: revenind la formula de calcul pt viteza in functie de RPM, pneuri, raport treapta de viteza si raport final:
In treapta a 5-a, la 5300 RPM, pneuri 195/65 R16 in ambele cazuri:
-Xsara 1.6i: (3.6 * 1.934 * 5300) / (60 * 0.77 * 4.06) = 196.7 km/h
-----C4 1.6i: (3.6 * 1.934 * 5300) / (60 * 0.77 * 4.69) = 170.3 km/h
@Arise: in cazul pneurilor 205/55 R16 in loc de 195/65 R15, dif. de viteza e f. mica ( la 200 km/h ar fi de cca 1km/h, la viteze mai mici scade proportional).
Nu prea are sens sa mai fac un nou tabel.
mea culpa pentru "55"
oricum marius, eu am cauciucuri de 195/55/R15 !
deci chiar si in cazul unui pi nealterat de alte constrangeri (pana la urma formula zice de circumferinta, nu de circumferinta cu corecturi) imi da circumferinta = 1869,9 mm,
iar v din formula = 190.2 km/h.
asta ar fi chiar aproape de realitate, considerand abaterea data de vitezometru.
daca ai avea pe C4 195/55/R15 ar rezulta
v la 5300 ture = 164.65 km/h ?!
oricum, din formula lui marius putem sa invatam ceva foarte frumos:
- spre surprinderea unora (inclusiv a mea
), variatia vitezei cu turatia nu are legatura cu capacitatea cilindrica a motorului (din nou
)!!!

oricum marius, eu am cauciucuri de 195/55/R15 !
deci chiar si in cazul unui pi nealterat de alte constrangeri (pana la urma formula zice de circumferinta, nu de circumferinta cu corecturi) imi da circumferinta = 1869,9 mm,
iar v din formula = 190.2 km/h.
asta ar fi chiar aproape de realitate, considerand abaterea data de vitezometru.
daca ai avea pe C4 195/55/R15 ar rezulta
v la 5300 ture = 164.65 km/h ?!
oricum, din formula lui marius putem sa invatam ceva foarte frumos:
- spre surprinderea unora (inclusiv a mea


Arise scrie:Oau... m-ai dat pe spate.
Daca imi refaci calculele pentru pneurile mele: 205/55R R16 ma dai pe spate, iar....
Sa explic cum schimb eu...
1. Eu sunt incepator. Am carnetu cam de 1 an, dar nu prea am mers ca nu am avut masina. In aceste 10 luni (cifra exacta) am mai condus din cand in cand pe masina parintilor.
2. La Citroen, nu prea am reusit sa ma obisnuiesc cu lipsa "ceasurilor" clasice. Oricum, eu nu fac schimbarea dupa cum arata turometrul de pe volan (nu il urmaresc niciodata), ci dupa sunetul motorului sau viteza afisata pe display.
3. Fiind incepator, mai "uit" sa schimb vitezele cand scad la viteze mici, si de multe ori, merg in treapta a 4-a sau a 3-a cu motorul subturat. Daca nu poate, atunci il ajut din ambreiaj.
4.
-Treapta a IV-a o dau incepand de la 40km/h, dar uneori sunt "darnic" si o dau si de la 35.
-Treapta a III-a o dau incepand de la 30km/h, dar uneori sunt "darnic" si o dau de la 27-28.
-Treapta a II-a o dau intr-o plaja destul de larga... In principiu, daca am posibilitatea, o dau de la 8km/h in sus.
-Treapta I o dau evident de la 0km/h, dar de multe ori ma intind pana la 20km/h chiar 25 km/h.
continua sa faci asa si ai sa constati ca mersul cu masina e chiar mai scump decit daca ai schimba si tu pe la 3000-3500 pentru ca pe linga consumul mare (motorul se chinuie sa traga) o se te mai coste si un ambreiaj din ala din care spui tu ca o ajuti sa traga calcindu-l (never heard about!!!!!!!!!) si niste cuzineti si eventual axa cu came pe motiv ca motorul ala nu are nici macar destula presiune de ulei ca sa faca fata efortului. ca sa nu mai zic de cantitatea de carne cu care te trezesti gratis in congelator cadou de la soferii din spate. bucati considerabile!!!!
http://www.fisheyemedia.ro daca ai nevoie de un fotograf
http://www.antim19.ro (still under construction) daca ai nevoie de un service
Lexia available
http://www.antim19.ro (still under construction) daca ai nevoie de un service
Lexia available
Nu am inteles nimic...
Stiu ca nu e tocmai sanatos sa fac treaba asta, dar atunci cand am nevoie de un plus de viteza, "pişc" ambreiajul.
Pişc = a apasa usor pe ambreiaj, nu il calc total.
Sunt convins ca multi fac treaba asta cand de exemplu este nevoie de treapta I, si ei sunt in a II.
In legatura cu carnea... chiar nu inteleg.

Stiu ca nu e tocmai sanatos sa fac treaba asta, dar atunci cand am nevoie de un plus de viteza, "pişc" ambreiajul.
Pişc = a apasa usor pe ambreiaj, nu il calc total.
Sunt convins ca multi fac treaba asta cand de exemplu este nevoie de treapta I, si ei sunt in a II.
In legatura cu carnea... chiar nu inteleg.
Înapoi la “Citroen C4 - Berlina, Coupe, Sedan, Picasso”
Cine este conectat
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator
Cauta in forum
Mesaje
- 07.05.2021 - Ca urmare a unor update-uri efectuate pe serverul de gazduire in 5 februarie 2021, Forumul clubcitroen.ro a suferit niste probleme de compatibilitate cu noul sistem de operare. Din acest motiv, astazi a fost migrat pe un VPS nou. Forumul functioneaza acum in parametri normali. Nu a fost sesizata nici o pierdere de date.
PARTENERI
Link-uri utile
Statistici
- Totals
Total mesaje 187773
Total subiecte 18653
Total Announcements: 8
Total Stickies: 86
Total Attachments: 0
Topics per day: 2
Posts per day: 23
Users per day: 1
Topics per user: 2
Posts per user: 16
Posts per topic: 10
Total membri 11812
Cel mai nou membru JewellEMats