cutia de viteze

Probleme ce tin de motor si cutia de viteze.

Moderator: Echipa Tehnica

Avatar utilizator
WLD
Admin CITROclub
Mesaje: 2137
Membru din: Mie 05-Mar-2003 16:36
Localitate: Bucuresti
Masina: BX 16v '88 si 89
2: XM TurboCT '95, XM V6 '96
3: Xsara 2.0hdi stage 1+
Contact:

Mesajde WLD » Lun 14-Noi-2005 22:38

Cutia de viteze - unul din subiectele mele preferate !

In 90% din cazuri, montarea unei cutii de diesel pe un motor cu benzina de putere echivalenta nu este cea mai fericita alegere.
Cutiile sunt proiectate in functie de caracteristicile motorului si masinii pe care le vor deservi. Ma voi referi in continuare numai la berline, pentru ca asta tratam aici. Pentru masinile sport, de marfa si de teren lucrurile sunt putin diferite.
Definitii:
Rapoarte "scurte" - sunt denumite popular rapoartele mari de transmisie( rotile dintate au un nr de dinti diferit) .Multiplica cuplul cu o valoare mare. Ofera putere/cuplu mare la roata, in detrimentul unei turatii mai mari a motorului pentru aceeasi viteza a masinii.
Rapoarte "lungi" - rapoartele mici de transmisie (rotile dintate au un nr de dinti apropiat) sunt exact opusul primelor.

In general, cutiile berlinelor sunt concepute cu primele 3 trepte mai "scurte" pentru a putea fi conduse mai usor la incarcare maxima si [entru a putea pleca mai rapid de la semafor.
Treptele 4 si 5 sunt mai lungi, pentru a putea fi folosite pe o plaja cat mai variata de viteza si pentru un consum mic la viteza constant mare.
Teoria asta e valabila atat la benzina cat si la diesel.
Diferenta dintre cutiile de benzina si cele diesel este in marimea acestor rapoarte.
La puteri echivalente cutiile diesel sunt mai lungi decat cele de benzina.
Asta se traduce in practica prin turatii mai reduse la aceeasi viteza. Motivul este evident- un diesel va avea un cuplu motor mai mare si dispus la o turatie mult mai redusa fata de un motor pe benzina de aceeasi putere. Daca inmultim insa momentul motor cu raportul de transmisie, vom obtine momente la roata aproximativ egale. :idea:
Ce se intampla daca punem o cutie de diesel pe o benzina - repet, de puteri echivalente? Rapoarte de transmisie mai lungi, deci turatie mai mica a motorului la aceeasi viteza, moment la roata mai redus, asta ducand la acceleratii si reprize mai slabe. Consumul la viteza constanta se va reduce, dar va creste in conditii de oras sau sarcina mare, pentru ca se vor folosi mai mult treptele intermediare pentru a compensa lipsa de cuplu. Desi turatia se reduce, deci teoretic viteza maxima va creste, realitatea este cu totul alta :( Exista riscul ca masina respectiva sa nu mai ajunga nici macar la viteza maxima initiala, din cauza lipsei de putere.
In cazurile prezentate de Gabi Caragea si Ford V6 situatia este diferita, pentru ca:
- La Dacie cutia cu 5 tr. este etajata ingrozitor, "pentru a face economie de combustibil" - afirmatie valabila numai la viteza constanta si drum drept.
- La Fordul respectiv s-a folosit pe un motor V6 (cuplu si putere mari) o cutie de pe un diesel de 75CP, care, sunt sigur, avea primele 3 trepte mai scurte decat cutia originala, si a 5-a, inexistenta la cutia originala, mai lunga. S-a atins o viteza mai mare datorita rezervei mari de putere a motorului V6.

In cazul Xantiei lui Gabi, suspectez ca problema este cutia prea lunga pe care o are. Pe motorele de 1800 au existat 2 cutii: una normala si una extrem de lunga, criticata de toata lumea, conceputa pentru reducerea fiscalitatii la masinile destinate flotelor. Pentru cine nu stie, in franta se foloseste "calul fiscal" - CV care se calculeaza dupa o formula complexa ce include printre altele si rapoartele de transmisie. Datorita cutiei mai lungi, modelul respectiv se incadra intr-o clasa mai scazuta de impozite, fiind preferata de firme, pentru flote.
Ca o paranteza, 2CV-ul s-a numit asa pentru ca impozitul se incadra in clasa 2, fiind extrem de mic.

Daca am dreptate, cea mai buna solutie pt Gabi e sa caute o cutie normala de 1.8.

Hai ca am scris pana am adormit :)
Ultima oară modificat Lun 14-Noi-2005 22:46 de către WLD, modificat 1 dată în total.

Avatar utilizator
WLD
Admin CITROclub
Mesaje: 2137
Membru din: Mie 05-Mar-2003 16:36
Localitate: Bucuresti
Masina: BX 16v '88 si 89
2: XM TurboCT '95, XM V6 '96
3: Xsara 2.0hdi stage 1+
Contact:

Mesajde WLD » Lun 14-Noi-2005 22:43

Sorin are dreptate. Viteza maxima se obtine acolo unde curba de tractiune (sau putere la roata, nu mai tin minte terminologia de la fac.) se intersecteaza cu cea de rezistenta la inaintare. Cu o cutie mai lunga nu obtii o viteza maxima mai mare decat daca maresti si puterea motorului sau miscorezi fortele de frecare. Sau la vale :idea:

Avatar utilizator
adytzu
RETRAS LA PENSIE
Mesaje: 1308
Membru din: Vin 11-Iul-2003 09:34
Localitate: Bucuresti

Mesajde adytzu » Lun 14-Noi-2005 22:49

Eu oi fi avand cutie de diesel ca merge ca dracu' intr-a 2-a? :?

Avatar utilizator
khan
Sef de Atelier
Mesaje: 6271
Membru din: Dum 05-Dec-2004 22:21
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesajde khan » Lun 14-Noi-2005 23:13

de motocicleta diesel vrei sa spui cred
http://www.fisheyemedia.ro daca ai nevoie de un fotograf
http://www.antim19.ro (still under construction) daca ai nevoie de un service
Lexia available

Avatar utilizator
gabi caragea
pasionat
Mesaje: 531
Membru din: Mar 21-Iun-2005 14:00
Localitate: bucuresti

Mesajde gabi caragea » Mar 15-Noi-2005 09:56

buna dimineata
se pare ca acest subiect ia amploare,ma gindesc sa mai pun putina sare pe rana.ce spuneti de lucrul acesta:(daca masina din constructie are maxim 190km si dupa aceasta mod.voi avea 180km/h nu este nici o pirdere),dar sa va explic cum stau lucrurile cu aceasta modificare: cv.d.la 60km/h vei avea in a4a 1700 rot.dar daca schimbi in a3a alt cuplu alta putere la 2200 rot.pina aici nimic diferit fata de benzina,dar esti in a3a,ideea este ca cu cv.d. vei avea in a3a aceeasi viteza la o turatie egala cu a4a cv.b.cred ca se poate ajunge cu treapta a2a la aprox 90km/h.cu dacia ajungeam la aprox.80km/h in a2a,dar cum am mai spus nu viteza ma intereseaza pentru ca daca va merge cu 10/15 km/h mai putin nu este nici o problema oricum in rom.nu ai unde.alerga.ma intereseaza demarajul,si consumul de benzina.
multumesc pentru interes.

Avatar utilizator
Ford_V6
pasionat
Mesaje: 469
Membru din: Dum 26-Dec-2004 13:49
Localitate: Ploiesti/Bucuresti

Mesajde Ford_V6 » Mar 15-Noi-2005 11:39

n-am avut rabdate sa citesc toate astea dar problema din punctul meu de vedere e urmatoarea . . . daca un diesel merge cu 180 la 4500 rpm asta inseamna cam 40 km / mia de ture in ultima treapta

deci daca avem un motor pe benzia puternic sa impinga cutia si implicit masina pe la 6000 rpm o sa avem 240 km/h iar daca este un motor cu adevarat tare la 7000-7500 avem 300 km/h

eu cu fordu aveam motor V6 de 90 de cai si mergeam cu 200 lejer . . .la 150 aveam 3500 rpm deci tot cam 40 km pe mia de ture in ultima treapta.
Daca as fii avut un V6 de 200 de cai . . . .deja ma luam cu astia cu Porsche.

Avatar utilizator
Ford_V6
pasionat
Mesaje: 469
Membru din: Dum 26-Dec-2004 13:49
Localitate: Ploiesti/Bucuresti

Mesajde Ford_V6 » Mar 15-Noi-2005 11:40

si inca ceva . . .cand am montat cutia aia pe ford a fost prima data cand masina aia a inceput sa rupa aderenta in mers in tr. 2 pe la 4000 de ture . . .

pur si simplu o calcai in blana si scartaia roata in mers.

Avatar utilizator
gabi caragea
pasionat
Mesaje: 531
Membru din: Mar 21-Iun-2005 14:00
Localitate: bucuresti

Mesajde gabi caragea » Mar 15-Noi-2005 12:14

ai dreptate si eu am patit acelasi lucru cu dacia in mers daca schimbam in a2a scirtiia nu intotdeauna trebuia sa schimb repede din a1a in a2a si sa o turez .
concluzia :este buna o modificare ca aceasta sau nu

Avatar utilizator
Ford_V6
pasionat
Mesaje: 469
Membru din: Dum 26-Dec-2004 13:49
Localitate: Ploiesti/Bucuresti

Mesajde Ford_V6 » Vin 18-Noi-2005 11:42

foarte buna . . .

Avatar utilizator
gabi caragea
pasionat
Mesaje: 531
Membru din: Mar 21-Iun-2005 14:00
Localitate: bucuresti

Mesajde gabi caragea » Vin 18-Noi-2005 11:43

multumesc pentru sustinere


Înapoi la “Mecanica - Xantia”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator

  •  Cauta in forum
  • Advanced search


  •  Mesaje
  • 07.05.2021 - Ca urmare a unor update-uri efectuate pe serverul de gazduire in 5 februarie 2021, Forumul clubcitroen.ro a suferit niste probleme de compatibilitate cu noul sistem de operare. Din acest motiv, astazi a fost migrat pe un VPS nou. Forumul functioneaza acum in parametri normali. Nu a fost sesizata nici o pierdere de date.





  •  Statistici
  • Totals
    Total mesaje 187771
    Total subiecte 18653
    Total Announcements: 8
    Total Stickies: 86
    Total Attachments: 0

    Topics per day: 2
    Posts per day: 23
    Users per day: 1
    Topics per user: 2
    Posts per user: 16
    Posts per topic: 10

    Total membri 11804
    Cel mai nou membru FloLGO