ABS CX
Moderator: Echipa Tehnica
-
- RETRAS LA PENSIE
- Mesaje: 2436
- Membru din: Mie 05-Mar-2003 09:19
- Localitate: Bucuresti
Vreau sa precizez cateva aspecte:
- logica dupa care functioneaza ABS-ul este mult mai complicata decat ceea ce s-a spus pana acum in acest topic. Nu am inteles care este relevanta intrebarii cu masina oprita in panta, ai vazut diferente de comportament ale ABS-ului fata de masina oprita pe plan orizontal?
- ABS ECU functioneaza digital, deci NU citeste nivele de tensiune analogice de la senzori, adica pentru o viteza mai mica este tensiune mai mica si pentru viteza mai mare tensiune mai mare. NU. Senzorul genereraza IMPULSURI care au o FRECVENTA diferita direct proportionala cu viteza de rotatie a rotii. ECU numara impulsurile in unitatea de timp si in functie de valorile de referinta actioneaza in consecinta. Acesta ia in consideratie inclusiv diferentele de viteza dintre roti.
- Nu va lasati pacaliti de faptul ca punctul comun al bobinelor de la electrovalve este legat la +12V. Asta nu inseamna ca pe bobina va fi o CADERE DE TENSIUNE de 12 v. Totul depinde de cum este construit circuitul de comanda interna din ECU. Acesta poate fi ca un comutator iar in acest caz capetele bobinelor sunt puse la masa prin intermediul lui si in acest caz avem 12V pe bobina dar, mai mult ca sigur ca acesta va fi comandat in impulsuri, adica va fi deschis si inchis cu frecventa mare, astfel incat bobina nu va fi alimentata in permanenta cu 12V. Prin modificarea frecventei de deschidere a circuitului de comanda se pot obtine deschideri diferite ale electrovalvei.
Alta modalitate in care poate fi construit circuitul de comanda este sa se poata deschide progresiv, astfel incat caderea de tensiune pe bobina va fi variabila, dar nu cred ca este solutia folosita.
Asa ca nu cred ca are rost sa ne lansam o discutie in contradictoriu despre cum sunt comandate bobinele electrovalvelor deoarece asta nu o putem sti decat daca cineva va ridica schema de la ECU.
Stiu ca am undeva niste documentatie care descrie functionarea electrovalvelor dar trebuie sa o caut.
Cand o gasesc va anunt.
- logica dupa care functioneaza ABS-ul este mult mai complicata decat ceea ce s-a spus pana acum in acest topic. Nu am inteles care este relevanta intrebarii cu masina oprita in panta, ai vazut diferente de comportament ale ABS-ului fata de masina oprita pe plan orizontal?
- ABS ECU functioneaza digital, deci NU citeste nivele de tensiune analogice de la senzori, adica pentru o viteza mai mica este tensiune mai mica si pentru viteza mai mare tensiune mai mare. NU. Senzorul genereraza IMPULSURI care au o FRECVENTA diferita direct proportionala cu viteza de rotatie a rotii. ECU numara impulsurile in unitatea de timp si in functie de valorile de referinta actioneaza in consecinta. Acesta ia in consideratie inclusiv diferentele de viteza dintre roti.
- Nu va lasati pacaliti de faptul ca punctul comun al bobinelor de la electrovalve este legat la +12V. Asta nu inseamna ca pe bobina va fi o CADERE DE TENSIUNE de 12 v. Totul depinde de cum este construit circuitul de comanda interna din ECU. Acesta poate fi ca un comutator iar in acest caz capetele bobinelor sunt puse la masa prin intermediul lui si in acest caz avem 12V pe bobina dar, mai mult ca sigur ca acesta va fi comandat in impulsuri, adica va fi deschis si inchis cu frecventa mare, astfel incat bobina nu va fi alimentata in permanenta cu 12V. Prin modificarea frecventei de deschidere a circuitului de comanda se pot obtine deschideri diferite ale electrovalvei.
Alta modalitate in care poate fi construit circuitul de comanda este sa se poata deschide progresiv, astfel incat caderea de tensiune pe bobina va fi variabila, dar nu cred ca este solutia folosita.
Asa ca nu cred ca are rost sa ne lansam o discutie in contradictoriu despre cum sunt comandate bobinele electrovalvelor deoarece asta nu o putem sti decat daca cineva va ridica schema de la ECU.
Stiu ca am undeva niste documentatie care descrie functionarea electrovalvelor dar trebuie sa o caut.
Cand o gasesc va anunt.
Nu am inteles care este relevanta intrebarii cu masina oprita in panta, ai vazut diferente de comportament ale ABS-ului fata de masina oprita pe plan orizontal?
khan a inteles ce intrebam si m-a lamurit.Este foarte important de stiut ca abs nu fct. sub o anumita viteza de invartire a ROTILOR.(eu asta nu stiam) De aceea, asa cum a remarcat ford v6, abs-ul nu fct bine pe gheata.
(se pare ca pt. a functiona frana si cand masina stationeaza in panta, a trebuit sa se faca compromisul cu nefct. abs-ului sub o anumita viteza de rotatie a rotii, ceea ce duce la o fct. necorespunzatoare a abs pe suprafete cu aderenta foarte scazuta)
- MARIAN
- Admin CITROclub
- Mesaje: 3044
- Membru din: Mar 11-Noi-2003 18:34
- Localitate: Buzau
- Masina: Xantia 1.9TD VSX
- 2: C5 2.0 HDI 110CP
- Contact:
sorin. scrie:Nu am inteles care este relevanta intrebarii cu masina oprita in panta, ai vazut diferente de comportament ale ABS-ului fata de masina oprita pe plan orizontal?
khan a inteles ce intrebam si m-a lamurit.Este foarte important de stiut ca abs nu fct. sub o anumita viteza de invartire a ROTILOR.(eu asta nu stiam) De aceea, asa cum a remarcat ford v6, abs-ul nu fct bine pe gheata.
(se pare ca pt. a functiona frana si cand masina stationeaza in panta, a trebuit sa se faca compromisul cu nefct. abs-ului sub o anumita viteza de rotatie a rotii, ceea ce duce la o fct. necorespunzatoare a abs pe suprafete cu aderenta foarte scazuta)
Nu este chiar asa pt. ca asa cum am mai spus:
ABS nu va influienta franarea daca viteza vehicului ,masurata de toti senzorii ,este mai mica de 5km/h
- MARIAN
- Admin CITROclub
- Mesaje: 3044
- Membru din: Mar 11-Noi-2003 18:34
- Localitate: Buzau
- Masina: Xantia 1.9TD VSX
- 2: C5 2.0 HDI 110CP
- Contact:
ABS ECU functioneaza digital, deci NU citeste nivele de tensiune analogice de la senzori, adica pentru o viteza mai mica este tensiune mai mica si pentru viteza mai mare tensiune mai mare. NU. Senzorul genereraza IMPULSURI care au o FRECVENTA diferita direct proportionala cu viteza de rotatie a rotii. ECU numara impulsurile in unitatea de timp si in functie de valorile de referinta actioneaza in consecinta. Acesta ia in consideratie inclusiv diferentele de viteza dintre roti.
Esti sigur de asa ceva?Eu am gasit scris mai demult undeva ca acestia produc o tensiune in functie de viteza de rotaie a rotilor.Si la procedura de verificare pe langa impedante se masoara si tensiunea care ar trebui sa fie 100mV la 60rot/min.
Nu va lasati pacaliti de faptul ca punctul comun al bobinelor de la electrovalve este legat la +12V. Asta nu inseamna ca pe bobina va fi o CADERE DE TENSIUNE de 12 v. Totul depinde de cum este construit circuitul de comanda interna din ECU. Acesta poate fi ca un comutator iar in acest caz capetele bobinelor sunt puse la masa prin intermediul lui si in acest caz avem 12V pe bobina dar, mai mult ca sigur ca acesta va fi comandat in impulsuri, adica va fi deschis si inchis cu frecventa mare, astfel incat bobina nu va fi alimentata in permanenta cu 12V. Prin modificarea frecventei de deschidere a circuitului de comanda se pot obtine deschideri diferite ale electrovalvei.
Alta modalitate in care poate fi construit circuitul de comanda este sa se poata deschide progresiv, astfel incat caderea de tensiune pe bobina va fi variabila, dar nu cred ca este solutia folosita.
sigur se aplica o tensiune de 12V dar comanda se face in curent respectiv in faza2 avem2A iar in faza3 avem 5A
Probabil de aceea se recomanda sa nu se alimenteze direct de la baterie aceasta avand un amperaj muuult mai mare (ale mele au scapat

Ultima oară modificat Vin 18-Noi-2005 17:29 de către MARIAN, modificat 1 dată în total.
Sunt foarte curios sa citesc documentatia despre abs, caci pe langa cele doua relee ce apar in schema, mai este langa blocul de vane o cutie mai mare din care se duc firele la vane (despre care eu credeam ca sunt rezistentele, care intr-adevar nu apar in schema de mai sus)
......la franare, mai ales pe un teren alunecos, viteza rotilor nu mai corespunde cu viteza masinii datorita alunecarii dintre roti si sol.
......la franare, mai ales pe un teren alunecos, viteza rotilor nu mai corespunde cu viteza masinii datorita alunecarii dintre roti si sol.
-
- RETRAS LA PENSIE
- Mesaje: 2436
- Membru din: Mie 05-Mar-2003 09:19
- Localitate: Bucuresti
In procedura de verificare este normal sa iti spuna sa faci o masuratoare care este la indemana tuturor, daca iti spunea ca trebuie sa pui sonda osciloscopului si ca semnalul trebuie sa aiba o perioada de x milisecunde si o amplitudine de y Vpp (adica varf la varf) era mai complicat, nu? Asta este o procedura pentru electricianul de la service, nu pentru un specialist in electronica.
La trecerea unuia dintre dintii de pe coroana de pe planetara prin dreptul senzorului, la iesirea senzorului se obtine un impuls a carui amplitudine nu variaza. Datorita invartirii rotii si a faptului ca sunt mai multi dinti, la iesire se obtine o succesiune de impulsuri. Daca masuram in curent continuu, vom gasi o anumita valoare care va creste pe masura ce viteza de rotatie creste si avem impulsuri mai dese.
In ceea ce priveste comanda in curent, aceasta nu poate fi facuta altfel decat prin modificarea rezistentei echivalente a circuitului de comanda adica tranzistorul ala se deschide mai mult pt curenti mai mari si mai putin pentru curenti mai mici. Circuitul poate fi echivalat cu doua rezistente in serie conectate intre (+) si (-). Considerand ca rezistenta (mai corect spus impedanta) bobinei este fixa, prin varierea deschiderii elementului de comanda se poate regla curentul prin circuit, dar tinand cont de legea lui Ohm, rezulta ca, caderea de tensiune pe fiecare element va fi diferita in functie de curentul care le parcurge. De aici rezulta ca pe bobina electrovalvei nu va fi niciodata 12V decat daca tranzistorul de comanda va fi complet deschis avand rezistenta echivalenta zero.
Nu conteaza ce curent poate debita sursa (in cazul nostru bateria), fiecare consumator ia atat curent cat ii trebuie.
Cutia aia are doua suruburi cu cap torx sau imbus, daca le desfaci vei gasi mufa de la electrovalve.
La trecerea unuia dintre dintii de pe coroana de pe planetara prin dreptul senzorului, la iesirea senzorului se obtine un impuls a carui amplitudine nu variaza. Datorita invartirii rotii si a faptului ca sunt mai multi dinti, la iesire se obtine o succesiune de impulsuri. Daca masuram in curent continuu, vom gasi o anumita valoare care va creste pe masura ce viteza de rotatie creste si avem impulsuri mai dese.
In ceea ce priveste comanda in curent, aceasta nu poate fi facuta altfel decat prin modificarea rezistentei echivalente a circuitului de comanda adica tranzistorul ala se deschide mai mult pt curenti mai mari si mai putin pentru curenti mai mici. Circuitul poate fi echivalat cu doua rezistente in serie conectate intre (+) si (-). Considerand ca rezistenta (mai corect spus impedanta) bobinei este fixa, prin varierea deschiderii elementului de comanda se poate regla curentul prin circuit, dar tinand cont de legea lui Ohm, rezulta ca, caderea de tensiune pe fiecare element va fi diferita in functie de curentul care le parcurge. De aici rezulta ca pe bobina electrovalvei nu va fi niciodata 12V decat daca tranzistorul de comanda va fi complet deschis avand rezistenta echivalenta zero.
Nu conteaza ce curent poate debita sursa (in cazul nostru bateria), fiecare consumator ia atat curent cat ii trebuie.
Cutia aia are doua suruburi cu cap torx sau imbus, daca le desfaci vei gasi mufa de la electrovalve.
- MARIAN
- Admin CITROclub
- Mesaje: 3044
- Membru din: Mar 11-Noi-2003 18:34
- Localitate: Buzau
- Masina: Xantia 1.9TD VSX
- 2: C5 2.0 HDI 110CP
- Contact:
Considerand ca rezistenta (mai corect spus impedanta) bobinei este fixa, prin varierea deschiderii elementului de comanda se poate regla curentul prin circuit, dar tinand cont de legea lui Ohm, rezulta ca, caderea de tensiune pe fiecare element va fi diferita in functie de curentul care le parcurge. De aici rezulta ca pe bobina electrovalvei nu va fi niciodata 12V decat daca tranzistorul de comanda va fi complet deschis avand rezistenta echivalenta zero.
Corect si va varia in jurul valorii de 12V ceea ce inseamna ca se pot alimenta de la baterie;ca de aici incepuse treaba cu tensiunea aplicata la borne.
Si uite asa descoperim incet incet cum functioneaza si asta

- MARIAN
- Admin CITROclub
- Mesaje: 3044
- Membru din: Mar 11-Noi-2003 18:34
- Localitate: Buzau
- Masina: Xantia 1.9TD VSX
- 2: C5 2.0 HDI 110CP
- Contact:
La trecerea unuia dintre dintii de pe coroana de pe planetara prin dreptul senzorului, la iesirea senzorului se obtine un impuls a carui amplitudine nu variaza. Datorita invartirii rotii si a faptului ca sunt mai multi dinti, la iesire se obtine o succesiune de impulsuri. Daca masuram in curent continuu, vom gasi o anumita valoare care va creste pe masura ce viteza de rotatie creste si avem impulsuri mai dese.
Se masoara in curent alternativ deoarece este un senzor cu reluctanta variabila care produce curent alternativ,frecventa si amplitudinea acestuia fiind direct proportionala cu viteza de rotatie a rotii.
Este un senzor care produce un semnal analog care va fi transformat in digital de ECU.Acest sistem se mai intalneste si la turometrul de la diesel

-
- RETRAS LA PENSIE
- Mesaje: 2436
- Membru din: Mie 05-Mar-2003 09:19
- Localitate: Bucuresti
sorin. scrie:...... se aprinde martorul galben de la abs(avertizand ca masina are abs),
La punerea contactului becul galben se aprinde deoarece computerul ABS se initializeaza si isii face un self test, nu se aprinde ca sa ne spuna ca masina are ABS.
Explicatiile alea mai detaliate despre functionarea electrovalvelor se gasesc in RTA (un fel de Haynes francez). Voi incerca sa scanez paginile respective si sa le pun pe ftp.
Este o chestie de interpretare. Calc. putea sa-si faca self-testul si cu becul stins ,sau sa se stinga cand s-a terminat autocontrolul. In documentatia pe care o am eu se spune ca becul se stinge odata cu martorul de ulei , precum si ca captorii, calc. si partea electrica a electrovanelor sunt verificate in permanenta.
-
- RETRAS LA PENSIE
- Mesaje: 2436
- Membru din: Mie 05-Mar-2003 09:19
- Localitate: Bucuresti
Cine este conectat
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 11 vizitatori
Cauta in forum
Mesaje
- 07.05.2021 - Ca urmare a unor update-uri efectuate pe serverul de gazduire in 5 februarie 2021, Forumul clubcitroen.ro a suferit niste probleme de compatibilitate cu noul sistem de operare. Din acest motiv, astazi a fost migrat pe un VPS nou. Forumul functioneaza acum in parametri normali. Nu a fost sesizata nici o pierdere de date.
PARTENERI
Link-uri utile
Statistici
- Totals
Total mesaje 187772
Total subiecte 18653
Total Announcements: 8
Total Stickies: 86
Total Attachments: 0
Topics per day: 2
Posts per day: 23
Users per day: 1
Topics per user: 2
Posts per user: 16
Posts per topic: 10
Total membri 11810
Cel mai nou membru Cliquot