O sa-mi spun si eu citro-povestea aici.

Pe timpul lui Ceausescu, intalnirile cu un Citroen pe sosea sau in parcari, erau destul de rare si era imposibil sa nu remarci o astfel de masina.
Pt. mine, totul a inceput cand am vazut prin '77...78 la Neptun, un DS negru, cu numere de Franta, parcat cu burta pe iarba, in centrul statiunii. Am ramas fara cuvinte si nu ma mai puteam desprinde de acea masina. Am si acum in minte acele imagini...Parca vad si acum lampile acelea rotunde de la streasina cabinei si stalpii cu ornamente cromate ale acesteia...Spatele acela adunat cu stopurile ascunse parca, undeva jos...Apoi o pereche de faruri rasucite dupa cum erau virate rotile...A trebuit sa ma despart de ea, pt. a nu ma pierde de parinti (aveam cativa ani...)
Au urmat cateva intalniri prin oras cu un 2 CV verde-brotac cu motor de...Trabant, pe al carui posesor il judeca toata lumea, ca nu a avut bani sa-si cumpere o...Dacia 1300.

Apoi am aut o inalnire de gradul "0" cu un BX 16 Valve - rosu, condus de 2 nemtoaice blonde, care au demarat rau de tot de la un PECO din Braila, unde nu li s-a dat benzina. Am ramas impresionat de masina aceea...La vremea aceea nu mai vazusem o masina sa plece in halul ala....A tinut-o numai in scartzait de roti zeci de metri, a luat un viraj pe pietris, cu un derapaj controlat, apoi s-a facut nevazut...Practic nu am avut timp sa-l vad prea bine...Imi aduc aminte cu placere de acel BX superb, rosu-sange, cu farurile aprinse...cu niste roti late si spoilerul acela ascutit din fatza (de 16 Valve#1) apoi spatele cu eleron pe picioare si stopuri fumurii.
Mai aproape de anii 90, au urmat alte intalniri cu Citroen-uri...La un bun amic de-al meu a venit un unchi din Austria cu un CX Palas...Nu aveam cum sa ratez ocazia si m-am dus sa vad masina, bine camuflata intr-un garaj, de ochii securitatii.
...Un superb CX Palas, maron metalizat...abia incapea in acel garaj...M-am suit in masina sa vad cum se sta la volan, apoi in spate...Am ramas fara cuvinte !!!! Nu mai era nimic de spus cand aveam in fatza ochilor si puteam admira in voie acea masina...Vopseaua...Dimensiunile masinii si designul...Interiorul...Rotile din aliaj acoperite de aripile spate...Tapiseria interioara si spatiul din masina...Mirosul din interior (mirosea a parfum bun si a Kent)...si evident parcata pe burta.
Acelasi unchi al amicului meu, a revenit in Romania prin '90, cu un XM 3,0L-V6 visiniu, cu care ne-a rupt gura iar !!! Din nou am ramas fara cuvinte...
Am fost profund dezamagit la gandul ca parintii mei aveau o biata Dacia 1300 din 74, pe care abia atunci invatzam s-o conduc prin 89...
Au urmat un Oltcit Club, apoi un Oltcit 12 TRS (pe care le-am pastrat cate 5 ani fiecare) apoi BX-ul 19 TRS, cu care virusul meu Citroen s-a putut exprima cu adevarat ireversibil



Cam asta e Citro-povestea mea!
...........................................................................................................
Acum am masina din semnatura...O Xantia 1,8i-8v de 101...103 cp verde metalizat cu 187.000 Km in bord (acum are 196.000 parca)... de care sant in principiu multumit. Imi face mare placere sa merg cu ea si ma face sa ma simt altfel decat ceilalti colegi de trafic. Simt ca are o anumita prestantza in comparatie cu celelalte masini care circula. Citroenurile nu doar circula, ci plutesc...impresioneaza oamenii pe acolo pe unde trec.
Masina mea este o versiune de Xantia f. simpla si usor de intretinut...nepretentioasa...Asta am si vrut.
Masina are pe ea ABS, A/C, Air-Bag sofer, Geamuri Electrice doar pe fatza (nu ma deranjeaza) Imobilizator Pornire cu tastatura, Inchidere Centralizata din cheie, Oglinzi manuale, Gemuri cu tenta verzuie, Bancheta Spate fractionabila cu sertar pt schiuri...
In principiu, atunci am vrut sa-mi cumpar o Xantia 1,8-16v cu A/C si ABS...Acestea erau principalele cerinte, dar ba am gasit 1,8-16v dar fara A/C, ba avea A/C dar nu era 16v si am preferat sa nu renunt la A/C, decat sa aiba motor 16v. Doar 2 masini am gasit, cum as fi vrut eu, dar una era adusa din Italia si era zgariata si ruginita pe toate partile, cu parbrizul fisurat si jegoasa la propriu la interior (la Resita) iar cealalta era o Xantia X2 din 98, albastru metalizat cu jante originale din aliaj, cu eleron, oglinzi electrice...era adusa din Franta, era f. ingrijita...era superba masina, dar epuizase toate cele 3 numere provizorii...ar fi trebuit s-o aduc pe platforma, tocmai de la Dorohoi (350 Km) lucru care ar fi scumpit pretul masinii cu inca 500 euro, peste pretul si asa mai mare al masinii (parca 1200 euro, daca am retinut corect)...Era prea mult pt. bugetul meu!!!
Eram f. aproape sa o cumpar, chiar si in conditiile astea...Am lasat un avans de cateva sute de euro, am luat cheile masinii si copii dupa acte, dar m-am calmat rapid cand am ajuns la RAR in Braila si mi-au spus cei de acolo ca e EURO 2, nu 3 cum credeam eu...Masina era fabricata inainte de 2000 si nu a prins omologarea EURO 3 (avea montat pe motorul 16v, un alt sistem de injectie...). Era sa cad din picioare, cand am vazut ca am de platit vre-o 1600-1800 euro parca, taxa de mediu...Asa ca am trimis cheile inapoi si mi-am recuperat banii...
Saturandu-ma de cautari, telefoane, drumuri prin tara si bani cheltuiti, m-am hotarat sa o iau pe cea de la Sibiu (prima pe care am gasit-o) pe care o am acum.
Masina, dincolo de faptul ca e...verde, ca majoritatea Xantiilor...

Deocamdata nu sant multumit de felul in care trage motorul si de cat consuma...Are demaraje lenese si consuma f. mult.
La demaraj, turand motorul pana aproape de zona rosie, am fost depasit fara probleme de un Logan (nu stiu ce motorizare avea) iar consumul in oras este de 13,5...14L la 100 Km. La drum, cu A/C ul pornit cand si cand, cu un mers linistit 100..110 Km/h a consumat 9,3L...Asta iarna mi-a consumat numai peste 16l in oras pe distante scurte...18...19...21L...E enorm! Cand am adus-o de la Sibiu, a consumat 7,2, iarna, pe drum de munte, pe viscol, cu un mers destul de rapid. Iar cel de la care am cumparat masina, mi-a spus ca o sa fiu impresionat placut de consum...Mi-a spus ca el a venit din Germania, pe autostrada, cu un consum sub 6L/100. Si il cred. Sant sigur ca masina asta poate consuma putin...De la venirea mea de la Sibiu, s-a intamplat ceva cu masina...Treptat (nu imediat) a crescut consumul.
Dar e doar o chestiune de timp, pana voi reusi sa-i dau de cap...Sigur are o problema la sistemul de injectie. Deocamdata nu am bani sa rezolv problema asta (diagnoza pe tester...curatarea injectoarelor...etc...)
Nu am reusit sa fac foarte multe la aceasta masina, fiindca din Februarie 2010 mi-am pierdut locul de munca si nu am reusit sa-mi gasesc alt job. Abia am reusit sa-mi achit datoriile ramase de la cumpararea masinii. In acest timp, problemele la masina nu au intarziat sa apara si sa se inmulteasca...Cineva mi-a ciobit parbrizul urat cu masina parcata in fatza blocului....Apoi s-a rupt imbinarea dintre catalizator si galeria de evacuare...(am rezolvat-o cu o sudura lejer, pastrand totusi imbinarea demontabila cu colier...) Apoi s-a ars un senzor ABS...S-a rupt un cablu de frana de mana...S-a spart toba finala (pe care am si inlocuit-o cu una noua originala)...De curand au inceput sa nu-mi mai functioneze geamurile electrice si inchiderea centralizata, decat cu usa soferului deschisa...Am reusit sa-i dau de cap. A fost un fir intrerupt intre usa si stalp, pe care l-am reparat cum trebuie...Apoi am descoperit ca am un comutator defect in motorasul de inchidere de la usa soferului...Am incercat sa-l dezmembrez, dar e o aventura mult prea mare...Ii voi cumpara unul nou, cat de curand...etc.
Toate acestea nu ma fac sa nu apreciez masina...Sant constient ca oricare masina face astfel de probleme...Si cu voia lui Dumnezeu, voi reusi sa o pun la punct pana la urma.
Cand am luat masina, a mai avut cateva hibe...O aripa fatza infundata superficial, pe care am reusit s-o indrept destul de bine singur...Pe drum de la Sibiu la Braila (primul drum noaptea) am constatat ca nu merge nici un bec in bord (lucru pe care nu l-am observat ziua... si care mi-a cam dat fiori pe spate...crezand ca si-a bagat cineva nasul prin instalatia electrica a masinii...). Nu a fost asa! Am gasit aproape toate becurile arse (bord, scrumiera, comenzi aeroterma, ceas...totul...) operatie care mi-a dat ceva batai de cap, din cauza demontarii Air-Bag-ului, a volanului si a bordului...
Nu mergeau multe din luminile din spate si ma gandeam ca cine stie ce gasesc si acolo...Au fost doar becuri arse...

Partea mai grava a aparut cand am intrat sub masina...Am gasit capacul de la diferential...de pe cutia de viteze, spart (atins de o piatra) si lipit cu Poxilina...Mi-s-a facut rau !!! Dar cu sprijinul lui Khan am reusit sa o rezolv...Mi-a trimis un capac de diferential intact si am reusit sa o rezolv onorabil. Si pe aceasta cale, vreau sa-i multumesc inca o data !!!

Am reusit sa-i schimb aproape toate consumabilele, apoi am incaltat-o cu niste jante din aliaj originale (pe care abia le cumparasem pt. BX...

A urmat cumpararea unui CD-player Sony cu Bluetooth si Hands-Free incorporat, care functioneaza ireprosabil....suna excelent. A urmat conectarea instalatiei audio originale (am avut noroc ca toate difuzoarele si firele originale erau la locul lor) si urmeaza sa montez o statie Blaupunkt de 300 w si un subwoofer Alpine pe care le am deja (cred ca abia la primavara, fiindca acum nu mai e vreme de tras fire prin masina...m-am saturat de stat in frig si de demontat plasticuri)
De curand am reusit sa-i montez o pereche de proiectoare originale, despre care pot spune ca completeaza f. bine farurile masinii. Farurile de Xantia lumineaza destul de ingust, dar daca sant bine reglate, bat destul de departe...destul de clar...Proiectoarele lumineaza exact acolo unde farurile nu bat bine....Lumineaza f. bine drumul in lateral si in apropierea masinii...Inca nu le-am reglat pe un perete, dar par sa lumineze OK.
Au fost f. multe ore de munca in frig in fatza blocului...A trebuit sa decupez intai bara si sa le fixez in bara...Apoi sa trag fire groase prin instalatia masinii (pt. a nu risca scurt-circuite) prin spatele radiatorului, prin aripa stanga, pana la baterie....unde am montat releul de comanda...sigurantza...totul...A urmat o alta zi chinuitoare, in care m-am muncit doar sa conectez butonul de comanda in bord...sa identific fire de plus si de masa ale masinii..., apoi sa trag un fir pana in compartimentul motorului...Initial am zis ca e imposibil sa ajung cu un fir spre motor...Nu gaseam calea...Este ata de inghesuita zona bordului, incat nici nu poti ajunge macar cu un deget pana pe planseul pedalier sau sa vezi zona...sa-ti dai seama pe unde ai putea iesi cu un fir....dar pana la urma am reusit.
Dupa toate acestea, am aflat si eu ca masina avea din fabrica cablaj pt. proiectoare... Si ca ar fi trebuit sa trag fire doar in bara, de la o mufa, pana la proiectoare...


Va urma si o lampa de stop pe luneta, construita de mine, dar deocamdata sant la stadiul de teste..."Repar LED-uri" cum spune dj01fad.

......................................
Cam atat pt. moment. Voi reveni cu alte amanunte cand mai reusesc sa mai fac cate ceva .
Voi incarca acum si cateva poze.