Vezi ca nici masina ta nu este in regula!!! Nu este normal ca apa sa urce la 100 grdC !!! Nu are voie sa sara de 90-95 grd nici in cele mai severe conditii...chit ca merge ventilatorul in continuu...
Instalatia de la Xantia...repet...este dimensionata generos...Este f. gru sau imposibil s-o faci sa urce in 100 grd, daca totul este ok. Chiar si daca stai pe loc la 40 grd afara...Urca la 90...92 grd dar se linisteste scurt (in 10-20 sec) cand porneste electroventilatorul...Totul se intampla f. repede, pt. ca e facuta sa cedeze repede caldura excesiva a motorului...
Xantia e prima masina la care acul de temperatura din bord e aproape imposibil de urnit din loc...Rar urca spre 90 grd, dar se linisteste instant...In rest sta pe 80-85 grd cu o perseverentza demna de ambitia unui magar...
..............................
Nu vreau sa te sperii, dar este f. posibil sa ai ceva defect pe acolo....Ori radiatorul colmatat cu rugina/piatra si nu se mai raceste cum trebuie...Ori termostatul defect...ori ceva pe la sistemul de injectie, care face ca motorul sa mearga prea fierbinte....ori un esapament partial obturat...ori folosesti benzina proasta sau in amestec cu motorina (dar asta ar trebui sa se simta si in functionarea motorului...).
As fi tentat sa cred ca mai curand e de vina termostatul, fiindca spui ca dupa ce s-a racit, a scazut temperatura la 75 grd, ceeace nu e normal....Motorul odata incalzit, daca termostatul e ok, nu are voie sa scada temperatura sub 80-82 grd. Daca se duce mai jos inseamna ca termostatul inchide si deschide cu intarziere sau incomplet (nu-si face cursa completa si sugruma circiutul de racire...).
E f. simplu de verificat. Se demonteaza de pe masina si se pune intr-un ibric cu apa pe aragaz in care pui si un termometru gradat pana la 100...120 grd. Incalzesti ibricul cu apa si cand observi ca termostatul a inceput sa-si miste talerul care inchide, notezi temperatura...Mai astepti pana deschide complet si citesti iar temperatura...Valorile obtinute trebuie sa fie cele din cartea tehnica pt. modelul de Xantia pe care il ai...(pt. ca difera valorile de la un model la altul...).
........Se poate verifica si pe masina, dar nu e asa de precis...Pornesti motorul rece si il lasi sa se incalzeasca...Cand ceasul din bord iti indica 80...82 grd. te duci la motor si pui mana pe radiator (coltul din dr. sus)...Trebuie sa inceapa sa se incalzeasca (sa aiba aceeasi temp. ca si partea superioara a motorului..)...Dar cu grija sa nu-ti arzi palmele !!!!
Dupa aceea o lasi sa functioneze pana porneste electroventilatorul, apoi te duci in masina si vezi ce temperatura indica ceasul de temp. apa....Nu ar trebui sa indice mai mult de 90-92 grd...95 este limita superioara si de obicei nu se prea ajunge acolo...
teoretic din momentul in care a pornit electroventilatorul, temperatura ar trebui sa scada in cateva zeci de sec, daca totul este OK....Si ar trebui sa scada iar pe 80-82 grd...nu pe 85 sau 87...90...(trebuie sa scada rapid)...
Daca nu se intampla asa, e clar ca ceva este in neregula acolo si daca nu te pricepi, e bine sa mergi cu masina la un mecanic bun...la un atelier bun...Un termostat nou nu costa decat 30-50 RON...Deci....