Scuze ca intru tam-nesam in discutie, dar vreau sa atrag atentia asupra unui lucru referitor la diesel vs benzina. Intradevar, costurile de intretinere sunt mai mari la un diesel decat la benzina DOAR ATUNCI CAND ARE PROBLEME. In rest, avantaj net diesel pe toate fronturile , si acum sa elaborez.
Il stimez foarte mult pe dan1972, are numai posturi de om cu cap si se vede ca stie mecanica dar totusi e un pic negativist cu privire le diesel. Nu vorbim de rabe, saviem si tractoare. Vb de masini moderne, de ultima generatie...sau aproape, cu care saviemul nu are legatura decat ca se alimenteaza de la aceeasi pompa.
Eu am avut atat masini pe benzina cat si pe diesel si pot sa spun ca la hdi-ul de pe xantia vibratiile sunt ca si inexistente, doar daca e subturat rau,sau foarte rece,( si nici atunci f tare) iar din momentul cand s-a incalzit, da clasa la benzina.
Miros..ce e ala?. Motorina moderna, pe langa ca aproape nu mai miroase asa ca odata cand daca ma ungeam pe degete nu puteam manca toata ziua de miros iar acum ma murdaresc la pompa, ma sterg de pantaloni si gata mirosul, deci pe langa asta ganditi-va ca in ziua de azi, cu toata ecologia asta, si atatea sisteme si subsisteme de analizare a gazelor arse, turbo care le reintroduce in sistem s.a.m.d, la esapament se simte doar foarte slab mirosul specific de motorina arsa.
Fum in habitaclu---era odata ca niciodata cand mergeam cu autobuzele acelea cu banci de lemn , la hdi este TOTAL INEXISTENT.
Zgomot sporit un pic fata de benzina, de acord este dar nu ATAT de mare diferenta. De fapt la BMW-ul colegului meu de munca se aude a tractor mai tare, mult mai tare decat la Xantia mea.
Si acum cifre:
Consum mediu Xantia HDI (12 ani, 215000 km) - 5.5litri fara AC, 5,7 litri cu AC .Hai sa tinem cu lupul si sa punem 6 litri pentru usurinta la calcul.
Pret mediu motorina cam 1,30€ deci pe suta de km ma costa 7.8 € iar mia de km 78 €. Hai sa tinem iar cu lupul si sa punem 80€ mia de km.( de retinut ca eu folosesc preturile de azi de la peco, dar in decursul anilor au fost mult mai joase.)
Am facut cu masina in 4,5 ani de cand o avem aproximativ 70000 km. Deci am cheltuit pe motorina in tot acest timp 5600 € ( o suma frumusica, mai mult decat pretul masinii chiar.)
Consum mediu Xantia benzina, din cate am vazut pe aici pe forum se incadreaza peste 12-13 litri. Hai sa tinem cu noi de data asta si sa spunem 12litri la suta de km.
Pret mediu benzina 1.4 € deci pe suta de km avem 16,8 € iar la mia de km avem 168, putem rotunji la 170 pentru usurinta calculelor
Asadar, la 70000 km cati am facut eu, am avea un pret exclusiv pentru combustibil de 11900 €. Chiar fara sa rotunjim la 12000, e o suma uriasa.
Vorbim aici de pretul integral al combustibilului. Hai sa vedem diferenta.....6300 €. Retineti, 6300 € doar din DIFERENTA DE PRET SI DE CONSUM intre cei doi combustibili.
Nu intra schimbare consumabil, pneuri si alte maruntisuri pt ca vb de masini identice la care difera doar motorul.
Acuma de acord cu toata lumea ca reparatiile la diesel sunt mai costisitoare decat la benzina, dar scuzatima, in cazul in care motorul este in stare buna atunci dupa cum vedeti, doar din diferenta de pret si consum am economisit o suma frumusica, cu care la o adica putem face ce reparatii vrem la masina, inclusiv alta masina pentru ca eu am platit pe a mea 4700 € iar diferenta asta de 6300 € e deja mai mare decat pretul de achizitie, insemnand practic ca masina si-a amortizat singura costul inca de acum un an si jumatate.
Cand am luat aceasta masina, si nu numai atuci, era o vorba printre soferi ca daca nu faci mai multi de 20000 km pe an nu se amortizeaza dieselul. Dupa cum vedeti, se amortizeaza si inca foarte bine.
Acuma inca ceva. Vorbim de masini vechi, de peste 10 ani sau mai mult, la care pretul de achizitie a fost aproape la fel, nu vorbim de masini noi la care pretul de cost pt diesel este net mai mare iar aceasta diferenta uriasa de consum nu este atat de uriasa, dar este totusi. Acolo intradevar se amortizeaza investitia intr-un timp mai lung/mai multi km.
Si referitor la probleme, este greu, foarte greu, trebuie sa te straduiesti tare sa rupi un motor diesel. Ganditi.va la principiul de functionare, la benzina e motor MAS iar la Diesel MAC, scanteie si compresie. Daca la benzina indiferent ce se intampla in camera de ardere, vine scanteia si se aprinde amestecul, la MAC nu mai vine scanteia. Se autoaprinde amestecul datorita compresiei uriase, mult mai mare decat la MAS.
Compresie se traduce prin presiune asupra peretilor camerei de ardere, in speta motorul ( vb de motor ca ansamblu total). Acest motor este calculat sa reziste la aceste presiuni, ba chiar are o marja serioasa de siguranta. Asta se traduce prin soliditate, atat a motorului ca ansamblu cat si a subansamblelor componente.. Per total un motor diesel modern este mult mai fiabil si rezistent la tavaleala decat unul pe benzina. Intretinut cum trebuie si va dura multi ani, poate mai multi decat speram noi sa tina restul componentelor masinii. Am vazut pe forumul spaniol de citroen ca sunt Xantii HDI in Madrid care au sarit de 1000000 ( un milion) km ....in regim de taxi.......adica probabil cel mai chinuitor posibil regim pentru o masina, mai ales intr-o metropola atat de mare ca Madridul.. Mai sunt multi care au TD de peste 500 sau 600000 km si spun ca nu au avut probleme majore la motor. Chiar spunea odata unul ca se roaga ca sa-l tina si restul masniii asa cum il tine motorul. Un mecanic mi-a zis ca un motor de tipul asta e facut sa tina o viata. Da doamne la noi toti....
Si ca sa nu-mi sara in cap toti posesorii de benzinare, spun ca eu nu sunt contra benzinei, am avut pe benzina, familia mea are pe benzina, o gramada de prieteni au pe benzina, chiar imi place din cand in cand sa conduc cate una si trebuie sa ma reobisnuiesc sa o turez mai tare, etc.
Inca o data scuze dj01fad pt thread-hijacking, si multe salutari lui dan1972 si sper ca la anul cand vin in tara poate ma nimeresc pe la vreo adunare a forumului si o sa ai ocazia sa vezi ca dieselul de la xantia nu e chiar asa de rau. Mie chiar imi place zgomotul usor de tractoras, imi aminteste de un motan batran care avea obiceiul sa se ascunda dupa soba in serile de iarna ca mama sa nu-l vada ca ramane peste noapte in casa, dar invariabil adormea si incepea sa sforaie atat de tare incat o trezea pe mama si vrand-nevrand ajungea in zapada......
