Deci, acum 2 ani, Într-o conjuncturã de moment am intrat În posesia unui Citroen Xantia 1.6 + GPL(nivel echipare SX). Din punct de vedere estetic maºina era Într-o stare jalnicã, iar tehnic nu era prea departe de acest aspect... flanºa amortizor stânga era ieºitã prin capotã, nu se ridica, motorul consuma ulei, evacuarea spartã, etc.




DupĂŁ multe ore de muncĂŁ Âşi investiĂžii minime am reuÂşit sĂŁ o aduc la nivelul prezentat mai jos Âşi sĂŁ pot circula cu ea. La momentul ĂŁla mai aveam probleme cu consumul de ulei, generat, cel mai probabil, de uzura semeringurilor de la supape.





Ăn aceastĂŁ perioadĂŁ a trebuit sĂŁ renunĂž la Citroenul CX din cauza taxelor foarte mari Âşi din cauzĂŁ cĂŁ trebuiau fĂŁcute anumite investiĂžii ĂŽn el. Ăn final am decis sĂŁ cumpĂŁr unele elemente de caroserie necesare Xantiei Âşi sĂŁ rezolv problema motorului. Interesându-mĂŁ de preĂžuri am constatat cĂŁ este mai convenabil sĂŁ cumpĂŁr ĂŽncĂŁ o maÂşinĂŁ. Aici a intervenit colegul @vandergraf, care la vremea respectivĂŁ vindea o Xantia 1.9 TD PALLAS (echivalentul variantei de echipare VSX + pachet drumuri grele). Nu mĂŁ incânta ideea achiziĂžionĂŁrii unui diesel, eu având motor pe benzinĂŁ, dar datoritĂŁ dotĂŁrilor pe care le avea maÂşina, am decis s-o cumpĂŁr.





La momentul achiziĂžionĂŁrii maÂşina mai avea o lunĂŁ de numere roÂşii, timp ĂŽn care am fost plĂŁcut impresionat de comportamentul motorului diesel, care este ĂŽntr-o stare foarte bunĂŁ.
AÂşa s-a nĂŁscut ideea transformĂŁrii Xantiei mele ĂŽn una diesel, dar nu vroiam cârpealĂŁ… am vrut, Âşi cred cĂŁ mi-a reuÂşit, o transformare ĂŽn care nu se observĂŁ cĂŁ sub capotĂŁ a fost un benzinar.
IniÞial am Început cu dezmembrarea xantiei albastre, etichetarea ºi depozitarea pieselor. Maºina avea ca Þarã de provenienÞã AUSTRIA ºi am avut mari bãtãi de cap cu desfacerea ºuruburilor. Am folosit mult degripant ºi flex.
Am trecut la dezasamblarea punĂžilor dupĂŁ care le-am curĂŁĂžat, le-am aplicat un strat de vopsea de zinc bicomponentĂŁ Âşi un strat de grund negru. S-au curĂŁtat componentele hidraulice, comanda suspensiei Âşi s-au montat corectoare de suspensie noi.





Pasul urmĂŁtor a fost la dezechiparea completĂŁ a maÂşinii Âşi pregĂŁtirea de vopsit, concomitent cu lucrul la diverse alte componente: etrieri, fuzete, bascule, la care s-au ĂŽnlocuit componentele uzate cu piese noi.
S-a pregĂŁtit caroseria de vopsit Âşi s-a aplicat startul de grundfiller bicomponent de la KLAR.



La imbinĂŁri am aplicat mastic pensulabil, iar ĂŽn interior Âşi compartimentul motor am aplicat un strat de insonorizant.



S-a Âşlefuit grundfillerul Âşi s-a aplicat douĂŁ straturi pline de vopsea Verde Cameleon de la KLAR (3,2L) Âşi douĂŁ straturi de Lac (3 L lac+intĂŁritor) de la VALSPAR. Ăn mare parte maÂşina a fost pregĂŁtitĂŁ de mine, deci nu are pretenĂžia unei maÂşini de prezentare Âşi a fost vopsitĂŁ de fratele meu. Rezultatul o sĂŁ-l vedeĂži la finalul subiectului.
Perioada ĂŽn care am aÂşteptat sĂŁ se usuce vopseaua am lucrat la diferite componente: am schimbat chitul de reparaĂžie pentru valva-pinoin, distribuĂžia motorului diesel, bujiile ĂŽncandescente, garnitura capac chiulasĂŁ Âşi alte mĂŁrunĂžiÂşuri care nu-mi vin ĂŽn minte.



Ăn etapa urmĂŁtoare am montat punĂžile Âşi Ăževile hidraulice:




Insonorizantul provenit de la Xantia diesel, care are o densitate mai mare decĂŽt cel de pe benzinĂŁ (7Kg/m2 diesel – 5kg/m2 benzina). InstalaĂžia electricĂŁ auxiliarĂŁ

S-a montat matricea de climatizare Âşi instalaĂžia electricĂŁ aferentĂŁ + instalaĂžia electricĂŁ principalĂŁ (la asta am uitat sĂŁ fac poze la montare)

Motorul, instalaĂžia electricĂŁ Âşi anexe aferente.

Toate componentele trenului de rulare faÞã: planetare, bilelte (noi), bascule, fuzete (pivoÞi noi), etrieri cu plãcuÞe noi, etc.


S-a introdus instalaĂžia electricĂŁ ĂŽn uÂşi Âşi s-au lipit insonorizantele de pe acestea:

S-a montat bordul cu toate elementele aferente, s-au curĂŁĂžat mochetele, scaunele, feĂžele de uÂşi Âşi s-au montat ĂŽn interior, iar rezultatul fiind acesta:


S-au montat bĂŁrile Âşi celellate elemente exterioare:


Ăn varianta de mai sus maÂşina a fost pregĂŁtitĂŁ sĂŁ meargĂŁ la RAR pentru a obĂžine omologarea individualĂŁ. Ăn final maÂşina mea a ajuns un TD, varinatĂŁ de exchipare VSX+pachet drumuri grele. Am uitat sĂŁ menĂžionez cĂŁ am ĂŽnlocuit Âşi suspensia hidraulicĂŁ cu una hydractiv. MaÂşina va fi ĂŽncĂŁlĂžatĂŁ cu cauciucuri pe 15, montate pe jante de activa Âşi se vor monta ÂşorĂžurile de noroi.
Proiectul s-a desfĂŁÂşurat pe o perioadĂŁ de 5 luni, cu multĂŁ muncĂŁ Âşi costuri pe mĂŁsurĂŁ, dar mi-am fĂŁcut damblaua Âşi consider cĂŁ a meritat... a meritat pentru cĂŁ am avut o caroserie aproape impecabilĂŁ la care nu am sudat nimic. Doar am curĂŁĂžat Âşi refĂŁcut pe ici colo stratul de grund cu vopsea de zinc bicomponentĂŁ.
MulÞumesc lui Cristi Stan pentru sfaturi, piese ºi hârtii, de asemenea, lui Nik pentru diverse piese.
UrmeazĂŁ pozele finale.
