
Fiind si eu interesat de acest aspect, am cautat si gasit destula informatie, atat la modul general cand vine vorba de jenti/jante, cat si informatie strict legata de Citroen C4.
Mai jos o sa detaliez, cateva notiuni generale despre jenti/jante. Orice completare/corectare este binevenita, acest post dorindu-se mai mult un tutorial.
Un exemplu de simbolizare al unei jante(compatibila si pe C4) poate arata asa: 7.5 J x 17H2 ET 20, 4x108
unde:
7.5= latimea jantei in inch (toli)
J = litera caracteristica pentru forma bordurii jantei
x = janta dintr-o singura piesa(asta nu prea o inteleg)
17 = diametrul nominal al jantei in inch (toli)
H2 = profilul jantei
ET20 = adancimea de comprimare: 20mm
4x108 = distanta intre prezoane, 108 mm

OFFSET(ADANCIMEA DE COMPRIMARE)
Adancimea de comprimare (ET) de la o janta, este distanta de la suprafata de montaj a rotii pana la centrul real al jantei.
Un offset pozitiv insemna ca suprafata de montaj a jantei este pozitionata in fata axei reale a jantei. Ca rezultat roata va fi mai apropiata de aripa.
In sens invers, un offset negativ va duce la deplasarea suprafetei de montaj in spatele axei reale a jantei. Efectul este ca roata va sta in afara aripei.
Un exemplu practic, o janta cu ET de 27 va fi mai apropiata de aripa, deci mai in interior, iar o janta cu ET de 20 va fi in afara aripei, deci mai in exterior.
DISPUNEREA PE JANTA A PREZOANELOR
Fiecare tip de janta are o dispunere a prezonelor diferita. Unele dintre jante prezinta o dubla dispunere ale prezoanelor, pentru a marii gama de masini pe care se potriveste acea janta.
Majoritatea jantelor sunt reprezentate in felul urmator:
4/100
„ 4” – reprezinta numarul de alezaje ale jantei necesare pentru montarea cu prezoane pe autovehicul.
„ 100” - reprezinta diametrul cercului de amplasare a prezoanelor, masurat in mm.
Masurarea diametrului de dispunere a prezoanelor la jantele care au 4 sau 6 prezoane se face din axa de simetrie a unui prezon si pana la o alta axa de simetrie a unui alt prezon, diametral opus fata de primul.
La jantele prevazute cu 5 prezoane, masurarea diametrului de dispunere este un pic mai dificila, aceasta necesitand anumite instrumente, masurarea aproximativa putandu-se face de la axa unui prezon pana la un punct aflat diametral opus pe un cerc imaginar creat de cele 5 prezoane.
SUPRADIMENSIONAREA
Supradimensionarea jantei si a anvelopei, a fost gandita pentru a mari performantelele si infatisarea autovehiculului. Se realizeaza prin montarea unor jante cu diametru mai mare si a unor anvelope cu raport de inaltime mai scazut. Se are in vedere ca in urma acestor modificari sa se pastreze diametrul general al rotii la o diferenta de maxim 3%, fata de diametrul initial.
Acest lucru este important deoarece, variatii mai mari ale diametrului ar conduce la probleme legate de tractiune si in final la un consum de carburant modificat. De asemenea, la masinile dotate cu franare asistata de calculator ar putea aparea anumite confuzii, ajungandu-se la imposibilitatea de franare accelerata.
Regula pentru supradimensionare(nu prea inteleg ce se vrea cu asta):
Plus 1: Creste latimea sectiunii cu 10 mm, scade aspectul cu 10 puncte. Creste diametrul jantei cu 1 inch.
Plus 2: Creste latimea sectiunii cu 20 mm, scade aspectul cu 20 puncte. Creste diametrul jantei cu 2 inch
Vorbind strict de Citroen C4, am gasit ceva informatie orientativa insa indeajuns de multa si zic eu destul de clara, ca sa ne putem face o idee, ce trebuie sa cautam in materie de roti.
1.Dimensiunile rotii pot fi: 15,16,17,18 si chiar 19,20

2.Distanta intre prezoane este de 4x108
3. Offsetul adica ET, variaza in functie de dimensiunile rotilor astfel(informatiile legate de ET sunt pur orientative si corespund mai multor tipuri de jenti de la producatori diferiti)
Roti cu diametrul de 15"
6"x15" ET 25
6.5"x15" ET intre 15 si 25
7"x15" ET 22
Roti cu diametrul de 16"
6"x16" ET 25
7"x16" ET 22
Roti cu diamtetrul de 17"
7"x17" ET intre 22-30
7.5" x 17" ET intre 18 - 27
Din ce am am mai gasit pe net, intervalul s-ar situa intre 18 si 30 pentru rotile cu diametru de 17 si latime de 7 sau 7.5.
4. Cauciucurile trebuie alese astfel incat dimensiunea finala a rotii sa nu fie afectata. Pe langa recomandarile in functie de latimea rotii am gasit si recomandari in functie de motorizare

Pentru C4 in functie de motorizari, sunt recomandate urmatoarele dimensiuni.(recomandari facute nu de Citroen, ci de anumiti producatori ale jentilor din aliaj)
Roti cu diametrul de 15" si latimea de 6" si 6,5"
195/65R 15, motorizari recomandate 65Kw - 103Kw
205/60R 15, motorizari recomandate 65kw - 80kw
215/60R 15, motorizari recomandate 65kw - 80kw
Roti cu diametrul de 15" si latimea de 7"
195/65R 15, motorizari recomandate 65kw - 80kw
205/60R 15, motorizari recomandate 65kw - 80kw
215/60R 15, motorizari recomandate 65kw - 80kw
Roti cu diametrul de 16" si latimea de 6"
205/55R 16, motorizari recomandate 65kw - 80kw
Roti cu diametrul de 16" si latimea de 7"
205/55R 16, motorizari recomandate 65kw - 130kw
225/50R 16, motorizari recomandate 65kw - 130kw
Roti cu diametrul de 17" si latime de 7" si 7.5"
205/50R 17, motorizari recomandate 65kw - 130kw
215/45R 17, motorizari recomandate 65kw - 130kw
225/45R 17, motorizari recomandate 65kw - 130kw
In talonul masinii exista trecute anumite dimensiuni ale cauciucului, dimensiuni care de multe ori nu corespund cu ceea ce vrem noi sa punem pe masina. Orice modificare se face pe barba noastra, si pe raspunderea noastra, si acest post se vrea doar un tutorial.