Cauciucuri
Moderator: Echipa Tehnica
-
- pasionat
- Mesaje: 4211
- Membru din: Dum 18-Mar-2007 14:09
- Localitate: Cluj-Napoca
- Masina: Citroen C5 2.0 HDI 2004
Imi amintesc si eu lectia de fizica din anii buni cand proful ne-a demonstrat ca nu conteaza suprafata de franare ci masa totala a obiectului care franeaza si natura corpului care intra in frecare (franare in cazul nostru, cauciucul). tind sa cred ca dan are dreptate la partea asta. Mihai, presiunea e mai mare pe 1 cm2 decat pe 100 cm2. asa se explica. probabil ca e mai bine un cauciuc mai lat ca sa nu se uzeze asa repede, in schimb cat tine de forta de franare...
"If in doubt, flat out!"
-
- pasionat
- Mesaje: 281
- Membru din: Mar 19-Iun-2007 10:30
- Localitate: taramul ploilor vesnice
- Masina: Citroen C5 X7 exclusive 2.2 HDI 125Kw
- 2: now gone: Citroen C5 2001 2.0 hdi
forta de frecare este corect exprimata. apare insa acel u(niu) buclucas care este coeficientul de frecare.
daca vrem sa fim rigurosi u(niu) are in constitutia lui un produs de alti t coeficienti (t este direct proportional cu gradul de rigurozitate pe care vrei sa-l dai formulei).
unul din coeficienti exprima capacitatea de interactiune dintre suprafetele aflate in contact si care este direct proportional cu suprafata de contact...
daca vrem sa fim rigurosi u(niu) are in constitutia lui un produs de alti t coeficienti (t este direct proportional cu gradul de rigurozitate pe care vrei sa-l dai formulei).
unul din coeficienti exprima capacitatea de interactiune dintre suprafetele aflate in contact si care este direct proportional cu suprafata de contact...
'78 Ford Granada 2.0 V6 (in reparatie capitala)
... you can run all for a long long time, sooner or later God'll come to cut you down...
... you can run all for a long long time, sooner or later God'll come to cut you down...
nicum - Chiar e ok ce am spus eu, numai ca datorita faptului ca scriu de la serviciu,unde tot intra in continuu clienti, din lipsa de concentrare, probabil ca nu am fost suficient de coerent.Scuze!
Nicu!Eu nu am spus ca BX-ul nu are frane puternice.Din contra!Sant prea puternice...Prea violente.Si in momentul cand esti intr-o situatie limita...cand primul impuls e cel de a calca tare frana....rotile se blocheaza instant si te duci sanie.Asta e marea problema.Iar la BX fenomenul asta e mult mai pronuntat decat la alte masini, tocmai fiindca dezvolta 3000 N forta.In plus,cred ca acest fenomen e amplificat de faptul ca suspensia Citroen corecteaza inaltimea permant si nu se scufunda botul ca la alte masini in timpul franarii.Pune toate astea pe hartie si vezi ce iese (o masina privita din lateral, pe care aplici toate fortele).Fa treaba asta si pt.o masina care se inclina puternic in fatza si pentru una care ramane la orizontala.Ai sa vezi ca pt.cea care se scufunda de fatza, rezultanta fortelor pica in alt loc (mai spre puntea fatza,incarcand-o pe aceasta mai mult, dar descarcand greutatea de pe puntea spate).Sigur,asta are si avantaje si dezavantaje.Citroenul e mai stabil in timpul franarilor cu rotile blocate,dar blocheaza rotile din fatza mult mai usor decat alte masini.Asta e marea problema.Aici cred ca intervine ABS-ul care la BX, cred ca e mult mai util decat la alte masini.
Am spus ca ABS-ul poate mari spatiul de franare in cazul in care masina e echipata cu anvelope proaste.Fiindca rotile pierd aderenta foarte usor,iar ABS-ul iti scoate frana din functiune mult mai devreme decat ai face-o tu controland din picior.Numai ca reflexele sau spaima iti pot juca feste si te poti trezi apasand de nadejde pe frana.
Nicu!Eu nu am spus ca BX-ul nu are frane puternice.Din contra!Sant prea puternice...Prea violente.Si in momentul cand esti intr-o situatie limita...cand primul impuls e cel de a calca tare frana....rotile se blocheaza instant si te duci sanie.Asta e marea problema.Iar la BX fenomenul asta e mult mai pronuntat decat la alte masini, tocmai fiindca dezvolta 3000 N forta.In plus,cred ca acest fenomen e amplificat de faptul ca suspensia Citroen corecteaza inaltimea permant si nu se scufunda botul ca la alte masini in timpul franarii.Pune toate astea pe hartie si vezi ce iese (o masina privita din lateral, pe care aplici toate fortele).Fa treaba asta si pt.o masina care se inclina puternic in fatza si pentru una care ramane la orizontala.Ai sa vezi ca pt.cea care se scufunda de fatza, rezultanta fortelor pica in alt loc (mai spre puntea fatza,incarcand-o pe aceasta mai mult, dar descarcand greutatea de pe puntea spate).Sigur,asta are si avantaje si dezavantaje.Citroenul e mai stabil in timpul franarilor cu rotile blocate,dar blocheaza rotile din fatza mult mai usor decat alte masini.Asta e marea problema.Aici cred ca intervine ABS-ul care la BX, cred ca e mult mai util decat la alte masini.
Am spus ca ABS-ul poate mari spatiul de franare in cazul in care masina e echipata cu anvelope proaste.Fiindca rotile pierd aderenta foarte usor,iar ABS-ul iti scoate frana din functiune mult mai devreme decat ai face-o tu controland din picior.Numai ca reflexele sau spaima iti pot juca feste si te poti trezi apasand de nadejde pe frana.
- sandor mihai
- pasionat
- Mesaje: 1649
- Membru din: Mie 07-Sep-2005 18:34
- Localitate: cluj napoca
- Masina: Citroen C5 2.0 hdi 2003
- 2: Citroen C5 2.0 hdi 2007
- 3: Citroen XM 2.1 TDI 1993
cauciucuri
dane,1. eu cred ca ai o problema cu frinele spate.cel putin la masina mea,cind frinez masina nu se pune in bot cum zici tu ci din contra se"pune in fund" pentru ca rotile spate prind puternic.cred ca din anumite motive frinarea este slaba.de ex.azi am desfacut frinele spate la un bx. care se punea in cap.aparent totul era ok. prea ok chiar.pe partea dreapta a iesit foarte mult aer din circuit,iar pe stinga din 2 pistoane ale etrierului unul era complet blocat.am remediat problemele , am facut o tura si masina se comporta altfel,fara dubii.
2.spune-mi de ce,pe asfalt uscat,2 marci identice de cauciucuri ,o pereche uzate complet iar alta noua frineaza diferit si anume cele uzate complet opresc masina mai repede.(din cauza suprafetei de contact cu asfaltul diferite).
3. am intilnit si fenomenul de care zici tu:frinarea violenta chiar la forta de apasare moderata pe pedala si dupa parerea mea se datoreaza aerului din sistem(la nivelul dozatorului de frana),si uzurii exagerate a acestuia.
2.spune-mi de ce,pe asfalt uscat,2 marci identice de cauciucuri ,o pereche uzate complet iar alta noua frineaza diferit si anume cele uzate complet opresc masina mai repede.(din cauza suprafetei de contact cu asfaltul diferite).
3. am intilnit si fenomenul de care zici tu:frinarea violenta chiar la forta de apasare moderata pe pedala si dupa parerea mea se datoreaza aerului din sistem(la nivelul dozatorului de frana),si uzurii exagerate a acestuia.
BX-ul NU VA DISPAREA NICIODATA DIN INIMA MEA.
LEXIA, DIAGBOX TEST AVAILABLE.
APROAPE ORICE PIESA DE C5 1 si 2,DISPONIBILA !!!
LEXIA, DIAGBOX TEST AVAILABLE.
APROAPE ORICE PIESA DE C5 1 si 2,DISPONIBILA !!!
- nicum
- Moderator
- Mesaje: 5427
- Membru din: Mie 25-Feb-2004 09:07
- Localitate: Bucuresti
- Masina: BX 16 RS
@dan1972: din motivul pe care il zici tu am preferat sa imi iau niste cauciucuri dedicate performante. Diferenta s-a vazut imediat fata de all-season-urile cu care umblam pina atunci. Iar in astia 4 ani de cind am masina, am invatat sa nu ma sui pe pedala de frina in situatii de urgenta. E adevarat ca am blocat rotile in citeva rinduri, dar pina acum am iesit basma curata, chiar din situatii in care deja ma vedeam busit...
Personal prefer masina fara ABS... ABS-ul e intr-adevar util, dar doar in anumite situatii...
Personal prefer masina fara ABS... ABS-ul e intr-adevar util, dar doar in anumite situatii...
Nu ti-ai dat vechitura la Remat? Nu ai postit pentru a plati rata la noul Logan? Ai bagat banii in piese pentru vechitura ta? Daca si anul asta faci la fel, de la Zaraza numai respect!
Scuze in primul rand, pt.ca nu am raspuns tuturor imediat, dar am avut foarte mult de munca la serviciu si chiar n-am mai putut sta pe forum.
nicum - Da!Cea mai buna solutie e sa avem 2 randuri de cauciucuri dedicate.Unele de vara,cu profil asimetric care asigura atat evacuarea eficienta a apei (pe jumatate din banda de rulare)cat si o zona mai dura cu santuri mai inguste pt.stabilitate (pe cealalta jumatate)...iar altele de iarna (Michelin Alpin...Dunlop WinterSport M3...).Cauciucurile "All Seasons"nu sant altceva decat un compromis pt.soferii saraci si care nu da rezultate excelente pe nici un tip de carosabil.
Cauciucurile de iarna sant intr-adevar un dezastru pe asfalt uscat cand e cald afara.Scartaie din orice si nu franeaza cum trebuie.Eu am un rand de Debica Frigo 175/65-14 (vechiul model Good Year Vector 2) care pe zapada se comporta excelent,pe gheata destul de bine, dar care pe asfalt uscat nu au aceeasi stabilitate pe linie dreapta ca niste anvelope de vara, iar pe franari mai in forta pe asfalt la 10 grd.C,scartaie imediat.
Cred eu ca si eu am invatat sa nu ma mai sui pe pedala
,dar uite, am avut o faza la limita, de curand (mi-a franat o Skoda Octavia cu ABS, tare in fatza, iar eu nu eram tocmai atent si primul reflex a fost de a calca frana tare.Asta e!Reflexele ne joaca feste, sau instinctul de autoconservare e mai puternic decat ratiunea, de cele mai multe ori.E verificata faza.Dupa aceea,am eliberat frana si au urmat alte 3-4 apasari pe pedala,la limita.Dar in prima faza am blocat rotile,fiindca m-am speriat (ma si vedeam plesnit de cel din fatza).Aici e util ABS-ul.
mbc - Asa este!Se modifica doar presiunea pe cm patrat.Forta de franare ramane constanta.Fiindca de si suprafatza de contact se micsoreaza,creste presiunea pe acea suprafata mica si din acest motiv, roata are tendinta de a se infige/scufunda in carosabil (imaginar).E exact cum ai sprijini 10 Kg pe lama unui cutit,in loc sa apese pe o placa cu suprafatza mult mai mare.Cutitul va taia suprafata.Sigur.E un exemplu bizar!:).Asa este!Uzura creste cu cat cauciucul e mai ingust.
NOS_feratu - Exact! u (niu),tine de mai multi factori.De compozitia cauciucului, de rugozitatea asfaltului, de temperatura probabil...
sandor mihai - Ce am spus eu e perfect valabil.Nu sant aberatii,chiar daca poate nu m-am priceput sa ma exprim pe intelesul tuturor.Formula fortei de frecare e perfect aplicabila in realitate.
Repet.Forta de frecare nu are legatura cu marimea suprafetei de contact.Ci cu natura ei si cu greutatea care apasa pe ea.Ce ai spus tu cu rotile inguste care nu au frecare suficienta nu e valabil, fiindca va creste apasarea pe cm.patrat (unitatea de suprafata).Cand sprijini aceeasi greutate pe suprafete diferite ca marime, creste sau scade forta de apasare pe unitatea de suprafata.
Asa este!Conteaza foarte mult ce placute ai pe masina.Ele iti dau progresivitatea franarii si o franare corespunzatoare.Numai ca la mine totul e OK.Am placute noi,marca Ferodo,discurile nu au bataie...poate doar dozatorul e ceva mai uzat si nici nu am aerisit franele,ce-i drept.Multumesc de sfaturi.Chiar sant utile.Voi aerisi franele...apoi voi schimba dozatorul (se lasa masina de spate in 10 min.de la oprire).Am inteles totusi ca asta e o problema a BX-ului.Franele sant prea puternice,iar la franari de urgenta te duci taras cu ea, cu rotile blocate,datorita sperieturii si primului impuls de a frana tare.Lucru care la alte masini e mai estompat, fiindca nu au frane asa de puternice.
Masina mea nu se pune in cap.Ramane la orizontala daca franez tare.Voi mai verifica inca o data acest lucru totusi.Sa nu am eu la masina mea o problema(aer,etc...).Totusi franeaza progresiv,daca calc progresiv pedala de frana.Ma deranjeaza doar ca e prea puternica frana, chiar si la apasari nu asa de puternice(sa iesi prin podea).
.
Ce ai spus tu cu cauciucurile uzate care franeaza mai bine decat cele noi,e in unele cazuri adevarat, dar din alt motiv decat marirea suprafetei de contact.Cauciucul are alta compozitie la baza,decat in varful desenului.Iar la curse se folosesc cauciucuri sterse (slick-uri) fiindca asigura o stabilitate mai mare masini, prin absenta ridurilor (cauciucul e perfect neted).Dar nu o marire a aderentei.
nicum - Da!Cea mai buna solutie e sa avem 2 randuri de cauciucuri dedicate.Unele de vara,cu profil asimetric care asigura atat evacuarea eficienta a apei (pe jumatate din banda de rulare)cat si o zona mai dura cu santuri mai inguste pt.stabilitate (pe cealalta jumatate)...iar altele de iarna (Michelin Alpin...Dunlop WinterSport M3...).Cauciucurile "All Seasons"nu sant altceva decat un compromis pt.soferii saraci si care nu da rezultate excelente pe nici un tip de carosabil.
Cauciucurile de iarna sant intr-adevar un dezastru pe asfalt uscat cand e cald afara.Scartaie din orice si nu franeaza cum trebuie.Eu am un rand de Debica Frigo 175/65-14 (vechiul model Good Year Vector 2) care pe zapada se comporta excelent,pe gheata destul de bine, dar care pe asfalt uscat nu au aceeasi stabilitate pe linie dreapta ca niste anvelope de vara, iar pe franari mai in forta pe asfalt la 10 grd.C,scartaie imediat.
Cred eu ca si eu am invatat sa nu ma mai sui pe pedala

mbc - Asa este!Se modifica doar presiunea pe cm patrat.Forta de franare ramane constanta.Fiindca de si suprafatza de contact se micsoreaza,creste presiunea pe acea suprafata mica si din acest motiv, roata are tendinta de a se infige/scufunda in carosabil (imaginar).E exact cum ai sprijini 10 Kg pe lama unui cutit,in loc sa apese pe o placa cu suprafatza mult mai mare.Cutitul va taia suprafata.Sigur.E un exemplu bizar!:).Asa este!Uzura creste cu cat cauciucul e mai ingust.
NOS_feratu - Exact! u (niu),tine de mai multi factori.De compozitia cauciucului, de rugozitatea asfaltului, de temperatura probabil...
sandor mihai - Ce am spus eu e perfect valabil.Nu sant aberatii,chiar daca poate nu m-am priceput sa ma exprim pe intelesul tuturor.Formula fortei de frecare e perfect aplicabila in realitate.
Repet.Forta de frecare nu are legatura cu marimea suprafetei de contact.Ci cu natura ei si cu greutatea care apasa pe ea.Ce ai spus tu cu rotile inguste care nu au frecare suficienta nu e valabil, fiindca va creste apasarea pe cm.patrat (unitatea de suprafata).Cand sprijini aceeasi greutate pe suprafete diferite ca marime, creste sau scade forta de apasare pe unitatea de suprafata.
Asa este!Conteaza foarte mult ce placute ai pe masina.Ele iti dau progresivitatea franarii si o franare corespunzatoare.Numai ca la mine totul e OK.Am placute noi,marca Ferodo,discurile nu au bataie...poate doar dozatorul e ceva mai uzat si nici nu am aerisit franele,ce-i drept.Multumesc de sfaturi.Chiar sant utile.Voi aerisi franele...apoi voi schimba dozatorul (se lasa masina de spate in 10 min.de la oprire).Am inteles totusi ca asta e o problema a BX-ului.Franele sant prea puternice,iar la franari de urgenta te duci taras cu ea, cu rotile blocate,datorita sperieturii si primului impuls de a frana tare.Lucru care la alte masini e mai estompat, fiindca nu au frane asa de puternice.
Masina mea nu se pune in cap.Ramane la orizontala daca franez tare.Voi mai verifica inca o data acest lucru totusi.Sa nu am eu la masina mea o problema(aer,etc...).Totusi franeaza progresiv,daca calc progresiv pedala de frana.Ma deranjeaza doar ca e prea puternica frana, chiar si la apasari nu asa de puternice(sa iesi prin podea).

Ce ai spus tu cu cauciucurile uzate care franeaza mai bine decat cele noi,e in unele cazuri adevarat, dar din alt motiv decat marirea suprafetei de contact.Cauciucul are alta compozitie la baza,decat in varful desenului.Iar la curse se folosesc cauciucuri sterse (slick-uri) fiindca asigura o stabilitate mai mare masini, prin absenta ridurilor (cauciucul e perfect neted).Dar nu o marire a aderentei.
- nicum
- Moderator
- Mesaje: 5427
- Membru din: Mie 25-Feb-2004 09:07
- Localitate: Bucuresti
- Masina: BX 16 RS
sorin. scrie:suspensia Citroen corecteaza inaltimea permant si nu se scufunda botul ca la alte masini in timpul franarii.
Nu se scufunda fiindca franeaza bine pe spate (la fel si la oltcit) Suspensia nu are timp sa corecteze inaltimea asa de repede.
Nu se scufunda, pentru ca in momentul in care masina are tendinta sa se lase de bot, chestia asta percuteaza si corectorul de inaltime, care baga presiune si tine masina la nivel. Chiar nu a frinat nimeni pe drum prost ca sa constate cit de rigida devine suspensia?
@dan1972: pe 14" nu cred ca exista anvelope asimetrice.
Nu ti-ai dat vechitura la Remat? Nu ai postit pentru a plati rata la noul Logan? Ai bagat banii in piese pentru vechitura ta? Daca si anul asta faci la fel, de la Zaraza numai respect!
Nu se scufunda, pentru ca in momentul in care masina are tendinta sa se lase de bot, chestia asta percuteaza si corectorul de inaltime, care baga presiune si tine masina la nivel.


-
- RETRAS LA PENSIE
- Mesaje: 2436
- Membru din: Mie 05-Mar-2003 09:19
- Localitate: Bucuresti
@nicum are dreptate.Daca corectorul de inaltime de pe fatza e in stare buna, are suficient timp sa descarce LHM in cilindri de pe fatza.Practic se intampla instantaneu asta.Suspensia devine mai rigida iar masina sta sus de fatza.
@eugenro2001 are dreptate.Citroenurile cu punte spate cu brate independenta, se lasa in primul moment de spate (e mai vizibil fenomenul la CX ).Dupa care corecteaza inaltimea si revine la normal.
@mbc - Cielo nu are sfere si nici punte cu roti independente pe spate.Are punte semirigida"H",care se ridica in timpul franarii.
@nicum - Exista!Dunlop Sport SP 01-185/60 R14.Am vazut eu pe un CIelo cu jantele originale de tabla pe 14''.E o anvelopa cu desen diferit stanga-dreapta (ploaie pe interior si umeri masivi pe exterior).Mai sant si altele...Michelin Energy...Pirelli parca.
Cert este ca latimea anvelopei nu influienteaza distanta de franare.O anvelopa mai lata (dar cu inaltimea flancului obligatoriu mai mica) mareste in schimb stabilitatea laterala a masinii (pe viraje...in frana pe viraj...)
Cine vrea aderenta mai buna la franare sau la plecari e bine sa se orienteze spre anvelope fabricate de o firma consacrata si mai mult de atat, anvelope care au iesit bine in testele facute de publicatiile de specialitate.Spre exemplu, cea mai buna anvelopa de ploaie la acest moment,este Good Year Hydragrip.La anvelopele de iarna...surpriza!De si e foarte renumita si cred ca e cea mai scumpa, Michelin XM+S Alpin, nu a scos decat performante mediocre.Asa ca e bine sa aflam si parerea specialistilor (macar cu titlu informativ).
@eugenro2001 are dreptate.Citroenurile cu punte spate cu brate independenta, se lasa in primul moment de spate (e mai vizibil fenomenul la CX ).Dupa care corecteaza inaltimea si revine la normal.
@mbc - Cielo nu are sfere si nici punte cu roti independente pe spate.Are punte semirigida"H",care se ridica in timpul franarii.
@nicum - Exista!Dunlop Sport SP 01-185/60 R14.Am vazut eu pe un CIelo cu jantele originale de tabla pe 14''.E o anvelopa cu desen diferit stanga-dreapta (ploaie pe interior si umeri masivi pe exterior).Mai sant si altele...Michelin Energy...Pirelli parca.
Cert este ca latimea anvelopei nu influienteaza distanta de franare.O anvelopa mai lata (dar cu inaltimea flancului obligatoriu mai mica) mareste in schimb stabilitatea laterala a masinii (pe viraje...in frana pe viraj...)
Cine vrea aderenta mai buna la franare sau la plecari e bine sa se orienteze spre anvelope fabricate de o firma consacrata si mai mult de atat, anvelope care au iesit bine in testele facute de publicatiile de specialitate.Spre exemplu, cea mai buna anvelopa de ploaie la acest moment,este Good Year Hydragrip.La anvelopele de iarna...surpriza!De si e foarte renumita si cred ca e cea mai scumpa, Michelin XM+S Alpin, nu a scos decat performante mediocre.Asa ca e bine sa aflam si parerea specialistilor (macar cu titlu informativ).
Daca corectorul de inaltime de pe fatza e in stare buna, are suficient timp sa descarce LHM in cilindri de pe fatza.Practic se intampla instantaneu asta


Afirmatia asta este la fel de haioasa ca si cea referitoare la faptul ca latimea anvelopelor nu influenteaza distanta de franare.
Cine este conectat
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori
Cauta in forum
Mesaje
- 07.05.2021 - Ca urmare a unor update-uri efectuate pe serverul de gazduire in 5 februarie 2021, Forumul clubcitroen.ro a suferit niste probleme de compatibilitate cu noul sistem de operare. Din acest motiv, astazi a fost migrat pe un VPS nou. Forumul functioneaza acum in parametri normali. Nu a fost sesizata nici o pierdere de date.
PARTENERI
Link-uri utile
Statistici
- Totals
Total mesaje 187772
Total subiecte 18653
Total Announcements: 8
Total Stickies: 86
Total Attachments: 0
Topics per day: 2
Posts per day: 23
Users per day: 1
Topics per user: 2
Posts per user: 16
Posts per topic: 10
Total membri 11808
Cel mai nou membru Shraunjkh