Dupa cum am spun intr-un post anterior, o sa incerc sa fac o prezentare a instalarii unui calculator personal in masina , precum si upgrade a sistemului audio.
Victima, in cazul nostru e masinuta mea , o Xantia din 2000, luata acum 4 ani , care in principiu era dotata cu casetofon, 2 tweetere si 4 boxe micute in portiere.
Pentru inceput, lipsa totala a bassului m-a determinat sa incerc sa pun o solutie aftermarket, dar prezenta comenzilor pe volan m-a impiedicat sa arunc pe masina primul mp3 pe care il gaseam prin magazine, in sensul ca cel putin pt mine, acele butonase sunt super utile iar solutiile ieftine de muzica nu aveau posibilitate de conectare cu comenzile de pe volan. Modelele de peste 500€ de firma au posibilitatea conectarii telecomenzii de pe volan dar in schimb acele cablu adaptor pt Xantia mai adauga in jur de 100 € costului, astfel incat deja per total era prea scump doar pt un HeadUnit.
Cascand gura pe net am dat din intamplare peste www.mp3car.com .
Si revelatia... am ramas cu gura cascata la propiu de ce puteau aia sa puna in masini.
Fiind pasionat la randul meu de informatica si IT in general si avand cunostinte solide in hardware, am realizat potentialul instalarii unui PC im masina, mai ales ca ei aveau deja raspunsul la intrebareA NUMARUL 1 ---alimentarea.
Exista surse special facute pentru a alimenta un calculator cu 12V . Si nu sunt exgerat de scumpe, aproximativ cat o sursa normala de 220V mai bunicica.
Pe pagina : http://www.mini-box.com/DC-DC gasiti toate informatiile necesare, precum si o gama larga de produse.
Sa incepem.
1 Alimentarea.
Alimentarea unui PC in masina pune problema instalatiei/cablurilor. Daca la 220 V putem pune 200 W de consum mediu al unui PC pe un cablu f subtire, la 12 V se schimba treaba. Dupa cum stim, puterea = intensitatea x tensiune, adica Watt = Amper x Volt.
Daca pt 200 W avem tensiune 220 V ( in casa)atunci amperajul e neglijabil si dupa cum stim, cablurile la o instalatie sunt destul de subtiri.
In schimb, daca inlocuim in ecuatie 220V cu 12 V atunci amperajul devine o problema, deja e mare. Cablurile traditionale nu mai sunt utile pentru ca sectiunea los este muuult prea mica. Trebuie sa calculam puterea pe care o vom utiliza, calcula sectiunea cablului necesar si adaugare margine serioasa de securitate. De exemplu, daca noi calculñam ca o sectiune a cablului de 10mm patrati e suficienta, dar la limita, ganditi-va la incalzirea cablului, in timp poate dauna izolatiei, precum si la variatiile de putere ( spikes) pe care le produce un bas profund, la frecvente joase. Poate ati vazut masini la care clipesc farurile in ritmul muzicii ---- instalatie nedimensionata corect, facuta la limita.
Eu am calculat pentru mine un consum maxim de ~700 W, repartizati intre 520 W ai amplificatorului si maxim 150 W ai PC-ului
Am cautat cablu cu sectiune minima de 20 mm patrati si am gasit la servici la statia de incarcare a acumulatorilor de pe motostivuitoare.
Pe la magazine, asa zisele kit-uri audio aveau un cablu de alimentare ''garantat'' pentru 1500-2000 W si intradevar era gros si frumos, dar daca te uitai in sectiune avea doar cateva firisoare de cupru, in schimb pe lateral, datorita izolatiei semitransparente, parea gros cat degetul

Neaparat trebuie pusa o siguranta imediat dupa baterie, sunt destule modele de suporturi, siguranta care sa fie doar un pic mai mare decat puterea MAXIMA pe care o au consumatorii din circuit.
Desi cablul meu suporta 120 A fara sa se incalzeasca macar. eu am pus siguranta de 60A pt ca asta e maximul teoretic la care poate ajunge consumul.
Acum, trebuie sa ne gandim unde montam PC-ul, in masina sau portbagaj. Initial voiam in masina dar cum torpedoul la Xantia e ca si inexistent, l-am montat sub scaunul pasagerului din dreapta, dar era incomod pt cine statea in spate pt ca nu avea loc la picioare. Asa incat l-am mutat in portbagaj, prins cu suruburi de spatarul scaunului si sta fara probleme.
De la baterie, cablul de curent se trece prin aripa stanga, pe deasupra rotii si in stalp exista 2 gauri pe unde se poate introduce in habitaclu. Atentie ca gaura din interion esta la 90 grade si un pic mai jos decat gaura de la roata asa inacat e bine sa utilizati un cablu din acela care au electricienii sa bage sarme prin tuburi.
Se scoate chederul de la usi si se ridica un pic mocheta, se trece cablul pana in porbagaj. Aici este bine daca aveti un repartitor de pozitive, eu nu am avut asa incat am impartit cablurile de alimentare cu metode clasice - lipituri .
Impamantarea am conectat-o la unul din suruburile care sunt in spatele scaunului pe langa boltul de prindere al spatarului. Atentie ca impamantarea se face cu aceeasi sectiune de cablu a pozitivului, si se conecteaza intr-un element structural al sasiunui, care are conectivitate sporita cu bateria. La masinile moderne multe elemente sunt din diverse plastice/fibre neferoase asa incat riscam sa avem contact imperfect la impamantare cu consecintele de rigoare.